انتقاد وزیر ارتباطات از عدم سرمایه گذاری ارتباطی/ بخشی از سود سهام همراه اول صرف توسعه زیرساخت های مخابرات شود

داتیکا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دولت موظف به تأمین بودجه شرکت مخابران ایران نیست و این مجموعه باید با مشارکت بخش خصوصی هزینه‌های خود را تأمین و زیرساخت‌های شبکه اینترنت ثابت را توسعه دهد.

 زندگی عموم مردم در جهان کنونی با دنیای مجازی و اینترنت ارتباط بسیار نزدیکی دارد و همه روزه میلیاردها انسان در سراسر دنیا نیازهای خود را از طریق اینترنت برطرف می‌سازند.

در ایران طبق اطلاعات منتشر شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بیش از ۸۷ میلیون کاربر اینترنت وجود دارد و از از این تعداد قابل توجه تنها کمی بیشتر از ۹ میلیون نفر مشترک اینترنت پهن باند ثابت هستند و این در حالی است که تعداد مشترکان اینترنت همراه بالغ بر ۷۷ میلیون نفر در سراسر کشور است.

عقب‌ماندگی مخابرات ایران در مقایسه با اپراتورهای همراه

این آمار به روشنی نشان می‌دهد که دست‌اندرکاران شبکه اینترنت ثابت در کشور عملکرد مطلوبی نداشته و خدمات مناسبی به کاربران این شبکه ارائه نمی‌شود. بررسی‌های میدانی نشان داده است شرکت مخابرات ایران به عنوان اپراتور اصلی اینترنت ثابت در کشور در بسیاری از مناطق کلان شهرها اشتراک اینترنت را به کاربران ارائه نداده و مسئولان این نهاد دلیل چنین اقدامی را کمبود بودجه برای توسعه زیرساخت‌ها عنوان می‌کنند. شرکت‌های خصوصی که در زمینه ارائه خدمات اینترنت ثابت با شرکت مخابرات ایران همکاری می‌کنند با محدودیت‌های زیادی در زمینه جذب مشترکان بیشتر روبه‌رو بوده و از طرفی سرویس VDSL نیر به طور انحصاری از سوی شرکت مخابرات و آن هم به تعداد کمی از مشترکان ارائه می‌شود.

محمد جواد آذری جهرمی در گفتگو با داتیکا، در خصوص عدم اختصاص بودجه به شرکت مخابرات ایران از سوی دولت گفت: شرکت مخابرات ایران نهادی خصوصی است و بودجه آن‌ها از سوی دولت تأمین نمی‌شود. مخابرات ایران باید بودجه مورد نیاز برای توسعه زیرساخت‌های خود را از سهامداران این شرکت تأمین کند.

وی افزود: موضوع تأمین سرمایه که از سوی مدیران مخابرات ایران بیان می‌شود درست است و این سرمایه یا باید از محل سود این شرکت یا از آورده سرمایه‌گذاران تأمین شود. دولت معتقد است ۱۰۰ درصد سود مخابرات ایران باید به جای توزیع مجدداً برای توسعه زیرساخت‌ها استفاده شود ولی متأسفانه مدیران مخابرات چنین سیاستی را در پیش نمی‌گیرند و همین موضوع باعث ایجاد انحصار در شبکه اینترنت ثابت شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: مخابرات ایران باید میزان آورده سرمایه‌گذاران خود را اعلام کند. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است بخشی از سهام همراه اول در بازار بورس عرضه شده و درآمد حاصل از آن در بخش‌های زیرساختی مخابرات ایران مصرف شود.

آذری جهرمی عنوان کرد: سرمایه‌ای که از فروش سهام دولت و سرمایه‌گذاران عمده همراه اول در بورس به‌دست می‌آید برابر با ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است و قطعاً چنین سرمایه‌ای خدمات مخابرات را ارتقا می‌دهد و باعث توسعه زیرساخت‌ها می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه تاکنون سهامداران عمده همراه اول با این تصمیم موافقت نکردند. شرکت مخابرات ایران تنها درخواست افزایش تعرفه دارد و می‌خواهد مشکلات مالی خود را از طریق بالابردن قیمت خدمات حل کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: طبق مفاد سند شبکه ملی اطلاعات خدمات حوزه آی‌سی‌تی تعرفه مشخصی دارد و این هزینه باید برابر با ۲ درصد هزینه ناخالص خانوار باشد. بنابراین مجموعه وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات ایران اجازه افزایش تعرفه خدمات به مشترکان را ندارد.

به نظر می‌رسد مشکلات شرکت مخابرات ایران در زمینه خدمات‌رسانی به مشترکان در آینده‌ای نزدیک حل نخواهد شد و مردم مجبور هستند حتی در کلان‌ شهرهایی مانند تهران و مشهد همچنان در خانه خود نیز از اینترنت همراه استفاده کنند. انحصار شرکت مخابرات ایران در شبکه پهن باند ثابت با ورود بخش خصوصی به این حوزه از بین رفته و خدمات باکیفیت‌تری به مشترکان ارائه می‌شود.

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،اخبار عمومی،فناوری ارتباطات

آخرین اخبار

فهرست