تاملی بر اظهار نظر واکنش برانگیز وزیر ارتباطات/ از کری خوانی فوتبالی تا تنگ نظری سیاسی

آذری‌جهرمی گفته نیازی به عذرخواهی نمی‌بینم. به عنوان یک هوادار جوان فوتبال حق دارم برای رقیب کُری بخوانم. فضای جوان فضای هیجان است و من برخلاف عده‌ای که پنهان می‌کنند واقعیت را گفتم که علاقه به یک تیم دارم.

به گزارش داتیکا به نقل از عصر ایران، بعد از پیروی ۵-۰ پرسپولیس مقابل گل‌گهر سیرجان که باعث شد این تیم در پایان نیم‌فصل لیگ‌برتر در صدر جدول قرار بگیرد، آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات در استوری اینستاگرام نوشت:«گل‌گهر یه گل دیگه خورده بود، به رکورد استقلال می‌رسید. ولی خب رکورد استقلال دست‌یافتنی نیست»

این کُری‌خوانی فوتبالی باعث جنجال شد. در فضای هواداری طبیعی است. یعنی اگر استقلال قهرمان نیم‌فصل می‌شد و مثلاً وزیر نیرو چنین چیزی می‌نوشت جای موافق و مخالف عوض می‌شد. افرادی که الان می‌گویند این کُری‌خوانی توهین‌آمیز است و او باید عذرخواهی کند احتمالاً مثل هواداران رقیب که ذوق کرده‌اند می‌گفتند:«چرا عذرخواهی؟ لطف فوتبال به همین چیزهاست!»

آذری‌جهرمی در گفت‌و‌گو با رادیو گفت نیازی به عذرخواهی نمی‌بینم. به عنوان یک هوادار جوان فوتبال حق دارم برای رقیب کُری بخوانم. فضای جوان فضای هیجان است و من برخلاف عده‌ای که پنهان می‌کنند واقعیت را گفتم که علاقه به یک تیم دارم. ما بالاتر از وزیر داریم که هوادار استقلال است. چه ایرادی دارد؟ دیگران هم برای من کُری خوانده‌اند. مثلا آقای خلیل زاده، رئیس هیات مدیره باشگاه استقلال نوشته «رویای شما، خاطرات ماست» چه ایرادی دارد؟ اینقدر فضا را تنگ نکنید.

این سخنان اما به مذاق استقلالی‌‌ها خوش نیامده است. می‌گویند وقتی هر دو تیم دولتی هستند نباید یکی از اعضای هیات دولت مثل یک هوادار دو آتشه برای رقیب کُری بخواند. این رفتارهای پوپولیستی در شان وزیر نیست و نشان‌دهنده حمایت ویژه از تیم خاص است. ما تیمی پر افتخار هستیم که با این کُری‌ها چیزی از ارزش‌هایمان کم نمی‌شود اما وزیر جوان روی ما و رای احتمالی ما حساب نکند. وقتی تیم ما در آسیا قهرمان می‌شد شما به دنیا هم نیامده بودی. شما در عدم موفقیت استقلال دخیل هستید و …

کسانی اما معتقدند باید دست از مقدس‌سازی فوتبال برداشت و کُری‌خوانی ایرادی ندارد. اتفاقاً این فشارها باعث می‌شود بقیه دست به پنهانکاری بزنند و ریاکارانه بگویند هوادار هیچ تیمی نیستند. این بدتر است یا اظهارنظر صادقانه؟

وزیر و وکیل و رئیس‌جمهور انسان هستند و طبعاً اگر به فوتبال علاقمند باشند احتمالاً به یکی از تیم‌های بزرگ گرایش دارند تا اینجای کار هیچ ایرادی ندارد اما اگر برای برتری تیم محبوب خود مداخله کردند و از منابع عمومی سوءاستفاده کردند این رفتاری مجرمانه است و گرنه هواداری صرف چه ایرادی دارد؟ باید تلاش کنیم فضای مناسبی ایجاد شود و ظرفیت‌ها بالا برود تا بقیه هم هواداری‌شان را پنهان نکنند. همانطور که تا چندسال پیش بعضی از بازیگران سینما و خوانندگان و نویسندگان هم از ترس ریزش هوادار و احتمالاً دشنام شنیدن گرایش‌شان به یک تیم را پنهان می‌کردند ولی حالا حتی لباس تیم محبوب را می‌پوشند و در قالب تیم هنرمندان آن باشگاه بازی خیریه برگزار می‌کنند.

بسیاری از مخالفان وزیر جوان با این حرف‌ها متقاعد نمی‌شوند. طولی نمی‌کشد که با یک جمله از سوی یک مقام مسئول و سفیر و وزیر در حمایت از استقلال، جای موافق و مخالف عوض می‌شود و همین جملات و حملات را این بار از زاویه دیگری شاهد خواهیم بود، چون مدتهاست در این کشور «معنا و مفهوم حرف یا اینکه چه کسی و چرا گفته» مهم نیست، مهم این است که آیا در راستای منافع و علایق من هست یا نه؟ اگر بود «کلام گهربار است و باید قاب گرفت» اگر نبود «مزخرف گفته» به همین سادگی! همه چیز را منافع تعیین می‌کند. از سیاست تا فوتبال.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،اخبار عمومی،راهبرد

آخرین اخبار

فهرست