طولانی‌ترین شب آنلاین سال/ آخرین یلدای قرن به سبک مجازی

تصور اینکه مراسم شب یلدا را که اساس آن بر دیدار حضوری و فیزیکی است، بتوان به‌صورت مجازی برگزار کرد، بسیار دشوار است. اما از آنجا که انسان همیشه خود را با شرایط تطبیق می‌دهد و رمز بقای او همین موضوع است، تلاش کردیم بعضی از کارهای مربوط به شب یلدا را که بهره‌گیری از تکنولوژی، برگزاری آن را ممکن می‌کند، معرفی کنیم.

به گزارش داتیکا به نقل از همشهری، کرونا در شرایطی بر یلدا سایه انداخته که هنوز می‌توان با استفاده از روش‌های آنلاین، جشن طولانی‌ترین شب سال را برگزار کرد و از راه دور با هم خوش بود. شاید تا همین چند وقت پیش نمی‌توانستیم تصور کنیم که بسیاری از کارها را می‌توان به‌صورت آنلاین انجام داد. اما به‌مرور زمان متوجه شدیم که بسیاری از خدمات، ازجمله امور اداری و بانکی را بدون خروج از خانه می‌توان مدیریت کرد. با این حال، تصور اینکه مراسم شب یلدا را که اساس آن بر دیدار حضوری و فیزیکی است، بتوان به‌صورت مجازی برگزار کرد، بسیار دشوار است. اما از آنجا که انسان همیشه خود را با شرایط تطبیق می‌دهد و رمز بقای او همین موضوع است، تلاش کردیم بعضی از کارهای مربوط به شب یلدا را که بهره‌گیری از تکنولوژی، برگزاری آن را ممکن می‌کند، معرفی کنیم. اما شرط اصلی این است که در خانه بمانیم و در جمع‌های کوچک خانواده، یلدای امسال را جشن بگیریم. تأکید رئیس‌جمهور و مقامات وزارت بهداشت هم بر همین موضوع است تا این شب زیبا و این آیین باستانی با کمترین مشکل برگزار شود. شک نکنید که اگر به بزرگ‌ترها آموزش دهید که چگونه از امکانات آنلاین بهره ببرند، یلدای امسال خاطره‌ای فراموش‌نشدنی را برای شما رقم می‌زند.

دید و بازدید آنلاین
بهره‌گیری از تماس‌های ویدئویی، پس از شیوع ویروس کرونا نه‌تنها در ایران که در کل دنیا به امری عادی تبدیل شده است. با این حال، شاید این امکان در شب یلدای ایرانی بیش از هر زمان دیگری ضرورت خود را نشان دهد. اگرچه واتساپ فقط می‌تواند از ۸تماس پشتیبانی کند، اما این به‌معنای آن است که ۸خانواده می‌توانند با هم از این طریق ارتباط برقرار کنند و شب یلدای منحصر‌به‌فردی را رقم بزنند. هرچند پلتفرم‌های دیگری مانند اسکایپ و زوم امکان پشتیبانی از تماس‌های بیشتر را دارند و اگر نیاز باشد که بیش از ۸خانواده با هم در ارتباط باشند می‌توانند از این پلتفرم‌ها بهره بگیرند. اسکایپ به‌صورت مثال می‌تواند ۵۰ نفر را به‌صورت همزمان و رایگان میزبانی کند. از موارد داخلی هم به‌نظرمان پلتفرم قرار که متعلق به کافه‌بازار است گزینه خوبی به‌حساب می‌آید.

خریدهای یلدا
شاید یکی از جذابیت‌های شب یلدا این باشد که مردم به فروشگاه‌های مختلف، ازجمله میوه‌فروشی‌ها، آجیل و شیرینی‌فروشی‌ها مراجعه و ملزومات برگزاری این جشن را تهیه کنند. امسال اما توصیه می‌شود که از پلتفرم‌های آنلاین برای انواع خرید استفاده شود تا احتمال انتقال ویروس کاهش یابد. معمولا بعضی میوه‌ها مانند هندوانه و انار در شب‌های باقیمانده تا یلدا با افزایش قیمت همراه هستند، اما در میادین میوه و تره‌بار با قیمت‌های مناسب‌تری عرضه می‌شوند. اکنون پلتفرم‌هایی توسعه یافته‌اند که از افرادی با عنوان دستیار خرید بهره می‌گیرند تا دقیقا همان میوه‌ای که مدنظر شماست را خریداری کنند و تحویل‌تان دهند. برای خرید شیرینی و آجیل هم می‌توانید از پلتفرم‌های سوپرمارکتی استفاده و مایحتاج شب یلدا را فراهم کنید.

فال حافظ
تفأل به حافظ شیرین‌سخن یکی از کارهایی است که عموما بزرگ‌ترها در شب یلدا انجام می‌دهند. بقیه نیت می‌کنند و بزرگ‌تر فامیل، دیوان حافظ را می‌گشاید تا شعری بخواند و آن را تفسیر کند. اگرچه امسال نمی‌توانیم به‌خاطر سلامت همین بزرگ‌ترها از فال حافظ به‌صورت حضوری بهره ببریم، اما هم از طریق تماس ویدئویی می‌توان این کار را انجام داد، هم می‌توان از پلتفرم‌های ویژه فال حافظ بهره برد. بعضی از این پلتفرم‌ها حتی امکان ارسال شعر و تفسیر آن را برای افراد دیگر و گروه‌های مجازی خانوادگی دارند. با این حال، توصیه می‌شود این پلتفرم‌ها را از منابع معتبر دانلود کنید.

قصه‌گویی مجازی
قصه‌گویی هم از سرگرمی‌های شب یلداست. بعضی از بزرگ‌ترها در این شب، کودکان و نوجوانان را دور هم جمع می‌کنند و قصه‌های شیرین و جذابی را برای آنها تعریف می‌کنند. این کار امسال هم از طریق امکانات اینترنتی و پلتفرم‌های قصه‌گویی امکان‌پذیر است. درصورتی که شرایطی ایجاد کنید که بزرگ‌ترها بتوانند از امکانات اینترنت و پیام‌رسان‌ها بهره ببرند، به‌راحتی می‌توانند در گروه‌های مجازی لحظه‌های جذابی را برای شما بسازند. در غیراین صورت می‌توانید با دانلود یکی از پلتفرم‌های قصه‌گویی و بهره‌گیری از قصه‌های صوتی، کودکان و نوجوانان را سرگرم کنید.

کادو برای عزیزان
در سال‌های اخیر، کادو دادن در شب‌های یلدا بین بعضی از خانواده‌ها رایج شده است. اگر شما هم جزو این گروه هستید، لطفا از خانه خارج نشوید و کادوهای خود را به‌صورت آنلاین سفارش و تحویل عزیزان‌تان دهید. چگونه؟ اکنون پلتفرم‌هایی توسعه یافته‌اند که می‌توانید از طریق آنها یک پکیج با عنوان بسته یلدا برای دوستان و آشنایان ارسال کنید. محتوای این بسته‌ها از یک انار و مقداری آجیل گرفته تا هر آنچه شما بخواهید متفاوت است. پیشنهاد دیگر این است که از کارت‌های هدیه بانکی استفاده کنید. اکنون بعضی از بانک‌ها بدون نیاز به حضور شما و از طریق همراه بانک‌ها امکان صدور این کارت‌ها را فراهم کرده‌اند. حتی بعضی از آنها با دریافت کارمزد که معمولا رقم قابل توجهی نیست، این کارت‌ها را به آدرس مورد نظر شما ارسال می‌کنند. همچنین بعضی از فروشگاه‌های آنلاین لباس و کفش امکان صدور کد هدیه خرید را فراهم کرده‌اند، شما می‌توانید با ارسال کد هدیه به عزیزان خود، امکان خرید مجازی از این فروشگاه‌ها را برای آنها فراهم کنید.

بازی‌های آنلاین یلدایی
خانواده‌ها در شب‌های یلدای سال‌های گذشته عموما در خانه بزرگ‌ترها گردهم می‌آمدند. در این شب جوان‌ترها بازی‌هایی را ترتیب می‌دادند تا طولانی‌ترین شب سال با سرگرمی و خوشی سپری شود. امسال هم می‌توان این بازی‌ها را به شکلی دیگر اجرا کرد و با استفاده از بستر ارتباطات و پلتفرم‌های بازی، ضمن ارتباط با یکدیگر ساعاتی را سرگرم بود. اکنون کافی است در اینترنت با جست‌وجویی ساده بازی‌هایی را دانلود کنید که به‌عنوان مثال، با دخترخاله یا پسر عموی خود که در خانه خود هستند، سرگرم شدن به‌صورت آنلاین را تجربه کنید. منچ، ماروپله، اسم و فامیل، بازی کلمات، دوزبازی، دبرنا، بیلیارد، نقطه‌بازی و… از بازی‌هایی هستند که می‌توانید دانلود کنید و از آن لذت ببرید. فقط به این نکته توجه کنید که حتما این بازی‌ها را از منابع و اپ‌استورهای معتبر دانلود کنید تا امنیت حریم خصوصی شما در معرض خطر قرار نگیرد.روزنامه همشهری

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست