نخستین نمایشگاه و فروشگاه مجازی کتاب از فردا آغاز به کار می‌کند

نخستین نمایشگاه و فروشگاه مجازی کتاب به دنبال برگزار نشدن سی و سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران به دلیل شیوع ویروس کرونا از فردا آغاز به کار خواهد کرد.

به گزارش داتیکا به نقل از آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، هر دو بخش نمایشگاهی و فروشگاهی آن به صورت مجازی از فردا پس از افتتاح رسمی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از طریق وب‌سایت www.book.icfi.ir به صورت آنلاین در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد داشت.

تاکنون ۱۷۳۲ ناشر برای حضور در نمایشگاه مجازی کتاب ثبت‌نام کرده‌اند و ناشرانی که هنوز اطلاعات خود را ویرایش و نهایی نکرده‌اند، تا فردا برای تکمیل اطلاعات خود روی سامانه پست فرصت دارند. ضمن اینکه ۱۸۰ ناشر خارجی با بالغ بر ۲۰ هزار ناشر خارجی نیز در این نمایشگاه حضور دارند.

محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد صبح امروز در نشست خبری نمایشگاه مجازی کتاب گفت: در نمایشگاه مجازی کتاب علاقه‌مندان می‌توانند در طول هفته به تازه‌های نشر دسترسی داشته باشند و سفارش خرید و‌ دریافت یارانه از ویژگی‌های این نمایشگاه و فروشگاه کتاب است.

او افزود: برگزاری‌ نمایشگاه مجازی کتاب می‌تواند در برقراری عدالت اجتماعی و دسترسی به کتاب نقش مهمی ایفا کند.

حجت‌اله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات ایران نیز در این نشست گفت: بانک صادرات در کنار مجموعه برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب قرار دارد. همکاری ما با وزارت ارشاد برای این نمایشگاه همکاری دیرینه‌ای است و امسال بخاطر شرایط ایجاد شده ناشی از کرونا دنبال ارایه بستر الکترونیکی برای تهیه کتاب بودیم.

او افزود: بستر بانک صادرات هم روی اپلیکیشن‌ها و هم درگاه‌ها برای خرید کتاب بیش از نیاز نمایشگاه بود و امیدواریم بعد از نمایشگاه هم این بستر در اختیار جامعه فرهنگی کشور قرار داشته باشد.

او همچنین از برگزاری طرح طراوت در بانک صادرات خبر داد و گفت: این طرح تامین اعتبار از خریدار‌ کتاب تا تامین کاغذ را شامل می‌شود و اعتباراتی را در اختیار دست‌اندرکاران نشر‌ و توزیع قرار خواهد داد.
رمضانعلی سبحانی‌فر، مدیرعامل شرکت ملی پست نیز گفت: شرکت ملی پست با تمام توان در کنار نمایشگاه مجازی کتاب قرار گرفته تا بخش لجستیک را برعهده بگیرد.‌ امروز‌ بیش از دو هزار ناشر در این نمایشگاه شرکت کردند و تمام توان خود را ارایه خواهیم کرد.
او با اشاره به اینکه ۱۲۰۰ دفتر پستی آماده خدمات‌رسانی به نمایشگاه مجازی کتاب هستند، افزود: در تهران علاوه بر باجه‌های مشخصی که در اختیار ناشران قرار دارد، ماشین‌های سیاری هم تخصیص داده‌ایم تا در نقاط جغرافیایی که فراوانی ناشرها وجود دارد، ماشین‌های سیار پست برای دریافت و جمع‌آوری بسته‌های کتاب خریداران و ارایه آن به مرکز پردازش و تجزیه و‌مبادله مراجعه می‌کنند.

سبحانی‌فر گفت: در طول سال ۱۲۰۰ ناشر به صورت روتین از‌ سامانه پست برای ارسال کتاب استفاده می‌کنند و حداقل روزانه ۴-۵ هزار کتاب ارسال می‌کنیم که فرستنده از لفاف نامناسب یا جعبه کفش استفاده می‌کنند که می‌خواهیم از لفاف مناسب برای کتاب استفاده شود.

حسن‌پور، رییس اتحادیه ناشران نیز در این نشست گفت: ایران هنوز از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب اطلاعی ندارد و سطح توقع خودمان از یک نمایشگاه فیزیکی را از این نمایشگاه مجازی نداشته باشیم.

او با اشاره به اینکه برای اولین بار مجریان برگزاری نمایشگاه کتاب، تحویل کتاب هم برعهده گرفته‌اند، از شرکت پست خواست تا با بسته‌بندی‌های کتاب مانند جنس لوکس برخورد کنند تا بسته سالم به دست مشتری برسد.

دبیر برگزاری نخستین نمایشگاه کتاب مجازی نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ایستنا گفت:: پلتفرم نمایشگاه تحت وب است و تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار نفر برای دریافت یارانه کتاب ثبت‌نام کرده‌اند که برآورد می‌شود بیش از ۵۰۰ هزار بسته حجم کار شرکت پست باشد.

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست