احداث ۵۰۲ سایت همراه اول و ۱۴۳ سایت ایرانسل در روستاهای سیستان و بلوچستان

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از احداث ۵۰۲ سایت همراه اول و ۱۴۳ سایت ایرانسل در روستاهای سیستان و بلوچستان خبر داد.

به گزارش داتیکا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه بررسی وضعیت ارتباطات در چابهار که با حضور استاندار سیستان و بلوچستان، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و جمعی از مدیران منطقه و نمایندگان مردم این استان در فرمانداری چابهار برگزار شد، گزارشی از سفر خود و اقدامات انجام شده ارائه کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: به دلیل مشکلات موجود در منطقه توسعه ارتباطات در این استان از برنامه تدوین شده عقب بود به همین دلیل برای رفع مشکلات و تسریع در توسعه ارتباطات این استان به صورت میدانی در سیستان بلوچستان حاضر شدیم.

آذری جهرمی به تکلیف برنامه ششم توسعه در ارتباطات روستایی اشاره کرد و گفت: کرونا نیز اهمیت اینترنت و فضای مجازی را چندین برابر کرد و کسانی که تاکنون ما را برای اینترنت پرسرعت در روستا‌ها نکوهش می‌کردند، هم اکنون برای اینکه در دورترین روستای کشور اینترنت نیست ما را نکوهش می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۴۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار وجود دارد، افزود: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حدود ۳۵ هزار روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند که وعده ما اتصال ۵ هزار روستای دیگر تا پایان سال بود.

وزیر ارتباطات عدم آمادگی زیرساخت‌های اساسی در استان را دلیل عقب ماندگی در اتصال ۱۲۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان عنوان کرد و گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده در چند روز گذشته، همراه اول ۵۰۲ سایت با اعتباری بالغ بر ۷۵۳، ایرانسل ۱۴۳ سایت با اعتباری معادل ۲۱۴ میلیارد راه اندازی می‌کنند و مخابرات نیز دو پروژه را با مبلغ ۱۷۰ میلیارد تومان در دست اجرا دارد که تمامی اعتبارات این پروژه‌ها از طرف وزارت ارتباطات پرداخت می‌شود.

آذری جهرمی بیان کرد: همچنین شرکت مخابرات توسعه تلفن خانگی را با مبلغ ۳۰ میلیارد تومان با شبکه فیبر نوری انجام می‌دهد.

وی به اقدامات انجام شده در بازدید از ادارات شرکت‌های تابعه وزارت ارتباطات اشاره کرد و افزود: مقرر شد شرکت ملی پست در چهار شهرستان این استان اداره پست دایر کند و همچنین در ۲۲۵ دفتر پستی خود که در سراسر استان وجود دارد خدمات پذیرش بسته‌های پستی را نیز انجام دهند و برای این خدمت وزارت ارتباطات اعتباری را پرداخت می‌کند.

آذری جهرمی به وجود ۱۱۷ منطقه بالای ۱۵۰۰ نفر در استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: پست بانک نیز تا پایان تیرماه سال جاری ۱۰۲ باجه پست بانک در این مناطق ایجاد می‌کند.

وزیر ارتباطات توسعه شبکه فیبر نوری را یکی دیگر از محور‌های برنامه توسعه ارتباطات این استان اعلام کرد و گفت: ۵۳۲ کیلومتر فیبر نوری برای سایت‌های جدید و ۶۰۰ کیلومتر نیز برای پایدار سازی شبکه با اعتباری بالغ بر ۱۴۳ میلیارد تومان توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء انجام می‌شود.

امضا قرارداد وزارت ارتباطات با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا
وی افزود: با توجه به تجربه و تخصص قرارگاه سازندگی در این حوزه، از یک ماه و نیم گذشته جزئیات قراردادی آماده و امضا شد و امروز برنامه مدون با اولویت‌های آن به قرارگاه ارائه شد.

آذری جهرمی، با اشاره به طراحی ۳۲ رینگ برای شبکه فیبر نوری استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد: با انجام این پروژه شبکه ارتباطی این استان از پایدارترین شبکه‌های ارتباطی کشور می‌شود.

وی افزود: این پروژه در ۳ فاز با اولویت دسترسی‌های جدید اجرا می‌شود.

وزیر ارتباطات با اعلام اینکه از همین دیروز راه اندازی سایت‌های روستایی آغاز شده است، گفت: بر اساس اعلام آموزش پرورش استان هم اکنون ۱۰۰ هزار دانش آموز در این استان از آموزش مجازی محروم هستند که ما باید فکر کنیم این دانش آموزان فرزندان خود ما هستند و فرقی بین آنان نیست.

وی افزود: فاز نخست توسعه ارتباطات در سیستان و بلوچستان یک ماهه و فاز دوم که وابسته به شبکه انتقال مخابرات است تا پایان اسفند ماه و فاز سوم که راه اندازی سایت‌های جدید است تا پایان اردیبهشت انجام می‌شود.

آذری جهرمی با اشاره به اهمیت زمان در این پروژه ها، تاکید کرد: سامانه‌ای طراحی می‌شود که تمام روستا‌ها و تاریخ اتصال آنان به شبکه مشخص شده و مسوول توسعه آن نیز قابل نمایش است و در صورت تاخیر علت آن و مسوول آن مشخص می‌شود.

پوشش و اتصال اینترنت جاده‌های استان سیستان و بلوچستان
وی درباره پوشش جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان نیز با اشاره به نگاه ترانزیتی به محور‌های این استان افزود: تاکنون ۳۵۰ کیلومتر از جاده‌های این استان پوشش داده شده، اما ۸۷۰ کیلومتر از مسیر‌های اصلی و فرعی استان پوشش جاده‌ای ندارد و با برنامه‌ای که طراحی شده هدف ما این است که هیچ جاده‌ای در این استان بیشتر از ۵ کیلومتر نباید قطعی داشته باشد و تا پایان اردیبهشت ماه نیز انجام می‌شود.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: ۵۷۰ کیلومتر از ۸۷۰ کیلومتر در این مرحله با ۳۸ سایت پوشش داده می‌شود که ۲۳ سایت را همراه اول و ۱۵ سایت نیز ایرانسل راه اندازی می‌کند که در این پروژه ادارات برق و استانداری باید همکاری لازم را داشته باشند.

وی درباره کاهش سرعت اینترنت در زاهدان و شهر‌های دیگر این استان هم افزود: در این شهر‌ها نیاز به راه اندازی سایت‌های جدید است که شهرداری باید برای احداث آنان مجوز صادر کند و همکاری شهرداری و استانداری در این موارد لازم است.

وزیر ارتباطات در پایان سخنان خود تاکید کرد: برنامه ما آن است که با انجام این پروژه‌ها این استان از نظر ارتباطات به سطح قابل قبول و نرمال برسد و خدمت بزرگی از این دولت برای این استان باشد.

وی افزود: با ارتباطات و فضای مجازی امکان ایجاد زیرساخت توسعه عدالت نیز در استان فراهم می‌شود.

بر اساس این گزارش، وزیر ارتباطات به همراه سردار محمد بعد از این جلسه از طرح توسعه اسکله شهید رجایی چابهار بازدید کرد.

برچسب‌ها : ،،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری ارتباطات

آخرین اخبار

فهرست