امنیت سایبری چالشی بی پایان/ ماجرای هکری که به حفره خانه ها نفوذ کرد

داتیکا: رایانه ها این روزها اهمیت زیادی در زندگی انسان ها دارند و عملا دسته بندی دیتا بیس داده ها از رایانه ها و هارد دیسک ها یک اتاق بایگانی اطلاعات ساخته است که حفظ امنیت آن بسیار اهمیت دارد. در واقع می توان ادعا کرد که در دنیای امروز، همه نوع اطلاعات، از اطلاعات پزشکی گرفته تا اطلاعات دولتی، شغلی و سوابق مالی همه و همه در رایانه ها نگه داری می شوند. تبادل این اطلاعات اما توسط اینترنت صورت می گیرد و همین مساله اهمیت امنیت اطلاعات را بیش از پیش نشان می دهد.

به گزارش داتیکا، به همین دلیل است که این روزها واژه امنیت سایبری کاربرد زیادی پیدا کرده واز اهمیت به سزایی برخوردار است. امنیت سایبری در واقع، عمل حفاظت سیستم ها، شبکه ها و برنامه ها از حملات دیجیتال و سازماندهی یک استراتژی دفاعی علیه مجرمان اینترنتی و اقدامات مخرب آنها است.این حملات سایبری معمولا به منظور دستیابی، تغییر و ازبین بردن اطلاعات حساس، اخذ پول از کاربران یا متوقف کردن فرآیندهای معمول کاری است.

در واقع در عصر اینترنت، امنیت سایبری یکی از چالش های مهم به شمار می رود، چرا که تعداد وسایل الکترونیکی، از تعداد افراد بیشتر است و حملات سایبری روز به روز خلاقانه تر می شوند.

به عنوان مثال به گزارش ZDNet، به تازگی هکری ناشناس لیستی متشکل از ۵۱۵ هزار آدرس IP به همراه نام ‌کاربری و کلیدواژه کاربران تل نت را افشا کرده است. محتویات این لیست، شامل سرورها، روترهای خانگی و گجت‌های اینترنت اشیاء است.

با کمک داده‌های افشا شده که در این لیست موجود است، هر شخصی می‌تواند از راه دور آن‌ها را کنترل کرده و برای کاربر اصلی آن دردسرهای بزرگی ایجاد کند. بر اساس گزارش‌های خود این افشاگر، این لیست با اسکن کل اینترنت، به دنبال دستگاه‌هایی بوده که پورت‌های تل نت خود را امن نکرده بودند. این هکر می‌گوید به کمک روش حدس رمز‌های عبور ساده و پیش‌فرض حساب‌های تل نت توانسته اطلاعات حساب‌های کاربری این افراد را بیابد. به این ترتیب به راحتی امنیت حساب بسیاری از کاربران درخطر قرار گرفته است.

دولت ها و امنیت سایبری
در این میان بسیاری از دولت ها نیز خود مانعی بزرگ برای امنیت اطلاعات هستند. اپل در جدیدترین گزارش شفافیت خود توضیحاتی را در مورد درخواست کشورهای مختلف برای دسترسی به داده های کاربران منتشر کرده که در آن نام آمریکا و چین در صدر دیده می شود.

در این گزارش که بازه زمانی بین اول ژانویه ۲۰۱۹ تا ۳۰ ژوئن این سال را پوشش داده، برخی کشورها به مراتب بیشتر از دیگران در پی دسترسی به اطلاعات کاربران بوده اند. استرالیا و آلمان به لطف درخواست های متعدد برای پرونده های مربوط به سرقت گجت در میان کشورهای برتر قرار گرفته اند.

هر چند به گفته این شرکت همه داده های کاربران در اختیار مقامات قرار داده نمی شود و به جز در برخی موارد خاص، هرگز تمام داده های در اختیار کمپانی، ارائه نخواهند شد. اما باز هم همین مساله نشان دهنده این است که سیاست امنیت سایبری را به خطر می اندازد.
ایالات متحده با ارائه بیش از ۱۱ هزار تقاضا در پی دریافت اطلاعات درباره هزاران دستگاه بوده است. هرچند تعداد درخواست های این کشور نسبت به دوره قبل کاهش یافته اما شمار دستگاه ها کماکان در سطح مشابه باقی مانده است.

چالش امنیت سایبری به قوت خود باقی است
در این میان ، با وجود هکرها و سیاست حکومت ها، یکی از مهمترین عناصر امنیت سایبری ، ماهیت در حال تغییر خطرات امنیتی است. با ظهور فن آوری های جدید و استفاده از فن آوری موجود به روش های جدید و متفاوت، روش های جدیدی برای حملات سایبری به وجود می آید، که توانایی بالای سازمان برای آپدیت کردن روش های محافظت در برابر آنها را می طلبد. این امر به ویژه برای سازمانهای کوچکتر چالش برانگیزتر است.

امنیت سایبری همچنین باید به آموزش کاربر نهایی بپردازد ، زیرا ممکن است کارمندان به طور تصادفی ویروس را در محیط کار روی رایانه ، لپ تاپ یا تلفن هوشمند خود وارد کنند.
یکی دیگر از چالش های بزرگ امنیت سایبری کمبود نیروی انسانی متخصص است. با رشد اطلاعات در کسب و کارها این مساله اهمیت بیشتری پیدا می کند و نیاز به پرسنل بیشتر در زمینه امنیت سایبری با مهارت های لازم برای تجزیه و تحلیل ، مدیریت و پاسخگویی افزایش می یابد. تخمین زده می شود که به حدود ۲ میلیون نیروی متخصص دیگر در حوزه امنیت سایبری در سرتاسر جهان نیاز است و طبق پیش بینی ها این رقم تا سال ۲۰۲۱ ، به ۳٫۵ میلیون نفر می رسد. باید منتظر ماند و دید دلنگرانی های کاربران اینترنت در خصوص امنیت اطلاعاتشان بالاخره به کجا خواهد رسید و آیا قوانین بین المللی می توانند این مشکل را تا حدی کنترل کنند یا خیر؟

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست