انتقاد فعالان فضای مجازی از جهرمی؛ وزارت ارتباطات یا دفتر حفظ منافع اینستاگرام در کشور

فعالان فضای مجازی پاک نسبت به حمایت تلویحی وزیر ارتباطات از شبکه اجتماعی اینستاگرام برای پخش زنده بازی روز گذشته فوتبال قهرمانی باشگاه های آسیا، واکنش نشان دادند.

به گزارش داتیکا به نقل از مهر، فعالان فضای مجازی پاک در یک نشست هم افزایی، نسبت به حمایت تلویحی وزیر ارتباطات از شبکه اجتماعی اینستاگرام برای پخش زنده بازی روز گذشته فوتبال قهرمانی باشگاه‌های آسیا، واکنش نشان دادند؛ به اعتقاد آنها این طور به نظر می‌رسد که وزارت ارتباطات، دفتر حفظ منافع اینستاگرام در ایران است.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات روز گذشته در پیامی که در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و توئیتر منتشر کرد، در پی حمایت از شبکه اینستاگرام برای پخش زنده بازی فوتبال تیم‌های پرسپولیس و اولسان کره جنوبی، از کاربران ایرانی خواست با توجه به اینکه ساعات دشواری به لحاظ ترافیکی برای شبکه اینترنتی کشور پیش رو است، برای اینکه همه بتوانند از امکان پخش زنده اینستاگرام بهره مند شوند، در زمان برگزاری فوتبال، استفاده پرحجم مثل بعضی دانلودها از اینترنت را متوقف کنند.

در این راستا برخی فعالان فضای مجازی در نشست هم اندیشی جمعیت توسعه گران فضای مجازی پاک، از عملکرد وزیر ارتباطات در خصوص موضوعات مربوط به شبکه‌های اجتماعی انتقاد کردند.

در این نشست محمدمهدی حبیبی فعال فضای مجازی و عضو هیئت مدیره جمعیت توسعه گران فضای مجازی پاک با بیان اینکه هفته حقیقتاً تلخی را در فضای مجازی کشور سپری کردیم، گفت: لایو اینستاگرامی پسربچه ۱۴ ساله مایه تأسف و شوک آور بود؛ اما متأسفانه در واکنش به این موضوع، آقای جهرمی بیشتر دغدغه فیلترینگ داشتند و به جای آنکه مسئولیت را بپذیرند، واکنشی متفاوت نشان دادند.

وی افزود: این درحالی است که اگر توسعه داخلی اتفاق افتاده بود و ما سرویس‌های خودمان را داشتیم و اگر شبکه ای داشتیم که دست خودمان بود و به نوعی تنظیم گری محتوای آن با ما بود، هیچ وقت اینگونه اتفاقات روی نمی‌داد.

حبیبی با بیان اینکه اگر کاربران ما بر بستر داخلی بودند هیچکدام از این اتفاقات نمی‌افتاد، گفت: اما آقای وزیر ارتباطات به خاطر رأی آوردن و یا هر مساله دیگری و یا به دلیل اینکه به فکر میز خودشان هستند، در مواجهه با این مشکل، اولین مسأله‌ای که به ذهنشان می‌رسد بحث فیلترینگ است.

این فعال فضای مجازی با اشاره به موضوع توئیت اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در توئیتر که به دلیل استفاده از گوشی آیفون، با واکنش‌های بسیاری همراه شد، گفت: متأسفانه شاهد هستیم که به دلیل استفاده آقای جهانگیری از گوشی آیفون، یک اکانت از یک وزارتخانه کشور آمریکا که معلوم نیست کارمند درجه چندم آنجا است، معاون اول دولت کشور ما را به تمسخر می‌گیرد.

وی افزود: البته حضور آقای جهانگیری در شبکه‌های اجتماعی خارجی مانند توئیتر به دلیل مناسبات بین المللی پذیرفتنی است اما نباید در مورد مسائل داخلی کشور بر این بستر صحبت کنند. با این حال مشخص نیست که چندین بار باید گفته شود که مسئولان کشور وظیفه دارند که از محصولات داخلی حمایت کنند. اما بازهم این اتفاقات تکرار می‌شود و مسئولان به تمسخر گرفته می‌شوند و هیچ کاری نمی‌کنند.

عضو هیئت مدیره جمعیت توسعه گران فضای مجازی پاک با اشاره به بازی فوتبال روز گذشته و استفاده کاربران از پیام رسان های بومی برای تماشای این بازی، گفت: آمارها نشان می‌دهد که شبکه‌های داخلی با کیفیت قابل قبول، پاسخگوی چندین میلیون کاربر منحصر به فرد بودند اما متأسفانه باز هم وزیر ارتباطات در جایگاه دفتر حفظ منافع اینستاگرام در کشور به مردم می‌گوید که دانلود نکنید تا اینستاگرام بتواند پاسخگوی کاربرانی باشد که از پخش زنده این برنامه استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۷۰۰ هزار بیننده ابتدایی لایو اینستاگرام به دلیل کیفیت فاجعه این پخش زنده به ۴۰۰ هزار بازدید کاهش یافت، افزود: در مقابل این کیفیت بسیار بد، ما شاهد کیفیت به شدت عالی و با وقفه‌های بسیار کم در بستر پیام رسان های داخلی برای تماشای فوتبال بودیم، با این حال وزیر ارتباطات عملکرد این بسترهای بومی را نمی بیند و فکرش این است که مردم دانلود نکنند تا اینستاگرام بتواند خدمت رسانی کند.

حبیبی با اظهار امیدواری از اینکه این تفکر هرچه سریع‌تر از بین برود، گفت: البته ما بارها نقد کرده‌ایم و این نقد به جایی نرسیده است. با این وجود همچنان امیدواریم که این نگاه به فضای مجازی کشور از کشور ما رخت ببندند و افراد به فکر میز و رأی خودشان نباشند. مقداری هم به فکر بچه‌های مردم باشند و نگویند که سیاه نمایی می‌کنید. نگویند که ما بچه‌های مردم را فاسد خطاب نکنیم. چرا که ما نمی‌گوییم بچه‌های مردم فاسد هستند بلکه معتقدیم که آن کسی که بساط فساد و اغواگری را می بیند و چیزی نمی‌گوید و سکوت می‌کند و یا آدرس انحرافی می‌دهد، مفسد است.

در این نشست رسول جلیلی عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی نیز عملکرد این هفته وزیر ارتباطات را دون شأن یک وزیر جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: از عملکرد آقای جهرمی گله مند هستیم و حضور مسئولان سطح عالی کشور در شبکه‌های اجتماعی خارجی، مورد انتقاد و نقد است.

در همین حال پرهام فرهنگ وصال حقوقدان تجارت بین الملل نیز گفت: متأسفانه با یک زنجیره‌ای از طیف‌های متفاوت از درون دولت گرفته تا خود جامعه مدنی روبرو هستیم که یک نوع همکاری عجیب و غریب برای تخریب نظام دارند. هر هفته متأسفانه با یک اتفاق عجیب در این فضا مواجه هستیم و این هجمه، روز گذشته در فوتبال نمود پیدا کرد.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست