اینترنت ماهواره ای از حرف تا عمل/رویای شیرین اینترنت پرسرعت محقق می شود؟

داتیکا- نسل اینترنت های دایال آپ یا به قول دهه شصتی ها اینترنت زغالی، با آن صدای خاص وصل شدنش هنوز از یادها نرفته است.اینترنتی که با جایگزین شدن نسل جدید کابل های فیبر نوری به خاطره مبدل شد و حالا مدم های وایرلس و اینترنت همراه تلفن های هوشمند همه جا در دسترس است و دیگر نیازی به کابل تلفن خانه ها نیست.این در حالی است که هنوز هم ایرانی ها مزه اینترنت پرسرعت جهانی را نچشیده اند. حالا اما خبر رسیده است که با وجود تحریم های بین المللی، اینترنت ماهواره ای پر سرعت قرار است مهمان خانه های کاربران اینترنت در ایران شود.

پروژه استارلینک که در ایران به عنوان اینترنت ماهواره‌ای شناخته می‌شود، چند سالی است که در دست اجراست و حالا یک کارشناس حوزه فناوری اعلام کرده: اینترنت استارلینک یا اینترنت ماهواره‌ای خیلی سریعتر از آنچه فکر می‌کنیم در ایران در دسترس خواهد بود و تا چند ماه آینده در آسمان ایران ظاهر می‌شود.
امید رهبر درباره این پروژه گفته: استارلینک، پروژه اینترنت فضایی «ایلان ماسک» بنیان گذار شرکت «اسپیس ایکس» است. خدمات استارلینک ابتدا در سال گذشته در آمریکای شمالی ارائه شد و به افراد این امکان را داد تا از شبکه پرسرعتی که از صورت فلکی ماهواره‌ای اسپیس ایکس ارسال می‌شد استفاده کنند. بیش از ۱۰۰۰ ماهواره استارلینک در حال حاضر در مدار هستند و طرحی در دست است که طی چند سال آینده ده‌ها هزار ماهواره دیگر نیز به آنها اضافه شود.

وی در ادامه افزوده: ایلان ماسک و اسپیس‌ایکس امیدوارند که فناوری استارلینک در پر کردن شکاف اتصال به اینترنت، بین مناطق روستایی و شهری کارآمد باشد. ماهواره‌های استارلینک سیگنال اینترنت را مستقیماً به یک گیت‌وی یا کامپیوتر کاربر ارسال می‌کنند. این یعنی زیرساخت بسیاری کمتری برای دریافت سیگنال اینترنت در خانه‌های روستایی مورد نیاز است. علاوه بر این، اسپیس‌ایکس می‌گوید که اینترنت استارلینک، سریعتر و با تأخیرکمتر از اینترنت‌های ماهواره‌ای کنونی ارائه خواهد شد.

این کارشناس حوزه فناوری در خصوص اینکه تأخیر در اینترنت استارلینک کمتر از سایر اینترنت‌های ماهواره‌ای است، توضیح داده: تاخیر مدت زمانی است که برای ارسال داده‌ها از یک نقطه به نقطه دیگه لازم است. هنگامی که ماهواره‌ها از زمین دور هستند، تأخیر زیاد است در نتیجه عملکرد ضعیفی برای فعالیت‌هایی مثل تماس‌های تصویری یا بازی‌های آنلاین وجود دارد اما ماهواره‌های استارلینک ۷۰ تا ۱۰۰ برابر از ماهواره‌های مخابراتی متداول به‌زمین نزدیک‌تر هستند و به همین دلیل اینترنت استارلینک با تأخیر کمتری مواجه خواهد بود.

بنا به اعلام وبسایت رسمی پروژه استارلینک، سرعت بین ۵۰ مگابیت بر ثانیه تا ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه و تأخیر آن بین ۲۰ الی ۴۰ میلی‌ثانیه است.سرعتی رویایی برای کاربران ایرانی اما سوال اینجاست که حتی اگر این اینترنت به ایران بیاید، آیا وزارت ارتباطات ایران مجوز استفاده از این نوع اینترنت را صادر می‌کند؟ از آنجا که اسپیس ایکس یک شرکت آمریکایی است ملزم به رعایت قوانین دولت آمریکاست بنابراین ارائه این سرویس مانند سایر سرویس‌های دیگر شرکت‌ها دستخوش برخی جهت گیری‌های سیاسی خواهد بود. مواضعی که در همین ابتدای کار دیده می‌شود بدون شک بر کیفیت و کمیت ارائه سرویس اینترنت موثر خواهد بود.از سوی دیگر هزینه استفاده از این نوع اینترنت به مراتب بیشتر خواهد بود و باید دید کاربران توانایی استفاده از آن را دارند یا خیر؟

گفتنی است، اینترنت ماهواره ای ۱۰ سالی است که در جهان باب شده است.در حال حاضر،بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده‌های اینترنت ماهواره‌ای درحال‌حاضر دو شرکت ویاست (ViaSat) و هیوزنت (HughesNet) هستند. جالب است بدانید هر دو این شرکت‌ها برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۲ سرویس اینترنت ماهواره‌ای خود را ارائه دادند و هیوزنت یک میلیون و ۳۰۰ هزار مشترک در آمریکا دارد .

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،اخبار عمومی،پژوهش ارتباطی،خبر ویژه

آخرین اخبار

فهرست