برقراری ارتباط سرمایه‌گذاری‌های جسورانه با استارت‌آپ‌ها برای تامین مالی

به گفته معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دولت برای تصحیح چالش مداخله‌گری و رقابت با بخش خصوصی، باید مسیر تامین مالی کسب‌وکارهای نوپا را تغییر دهد و خدمت «بوم‌سرمایه»، سکوی جورسازی کسب‌وکارهای نوپا و سرمایه‌گذاری‌های جسورانه است.

به گزارش داتیکا به نقل از ایسنا،‌ استارت‌آپ‌ها که غالبا به شرکت‌های نوپای حوزه فناوری اطلاق می‌شوند، اگرچه به‌واسطه روش‌های نوآورانه و مبتنی‌بر تکنولوژی روزی که پیش‌ می‌گیرند، می‌توانند آینده روشنی برای کسب‌وکارها رقم بزنند و شیوه‌های سنتی را با شیوه‌های جدید کم‌هزینه‌تر و بهینه‌تر جایگزین کنند، همچنان موانعی را هم پیش‌رو دارند.

از جمله این موانع می‌توان به عدم ثبات اقتصادی و به‌روز نبودن قوانین متناسب با رشد فناوری‌ها ی نوین اشاره کرد. البته تامین مالی برای استارت‌آپ‌ها هم همواره موضوع مهمی بوده و به‌همین دلیل سرمایه‌گذاری که با آگاهی از چالش‌های پیش روی مسیر استارت‌آپی، به این بخش اعتماد کند، می‌تواند قوت قلبی برای مالکان استارت‌آپ‌ها که اغلب موارد جوانان امیدوار و جویای نام هستند، محسوب شود.

تأمین مالی استارت‌آپ‌ها و تسهیل قوانین برای آن‌ها از مواردی است که می‌تواند راه را برای این کسب‌وکارهای نوپا باز کند، بویژه استارت‌آپ‌های حوزه فناوری که می‌توانند در مدت کوتاهی راه بسیاری را طی کرده و به تک‌شاخ‌های حوزه تبدیل شوند. به همین دلیل مسؤولان این حوزه برای حل کردن مشکلات کسب‌وکارهای نوپا، تصمیم به راه‌اندازی طرح نوآفرین گرفتند.

مسؤولان، نوآفرین را طرحی جهت آسان‌سازی قانون‌مندتر کردن استارت‌آپ‌ها و تسهیل ورود آن‌ها به فرایندهای رسمی کسب‌وکار می‌دانند و در این راستا شرکت‌ها و تیم‌های نوپا، شرکت‌های رشدیافته، شتاب‌دهنده‌ و مراکز رشد، افراد علاقه‌مند به حوزه نوآفرینی و سرمایه‌گذاران می‌توانند در این طرح حاضر شوند.

در این راستا به نقل از سازمان فناوری اطلاعات، امیر ناظمی، در مراسم آغاز به کار خدمت بوم‌سرمایه، نقش دولت در چگونگی حمایت کسب‌وکارها را موضوعی جدی دانست و تاکید کرد: دولت برای تصحیح دو چالش مداخله‌گری و رقابت با بخش خصوصی، می‌بایست مسیر تامین مالی کسب و کارهای نوپا را تغییر دهد. در این مسیر، خدمت بوم‌سرمایه می‌تواند نقش حایز اهمیتی را در دنیای اقتصاد اشتراکی و سکو(platform)ها ایفا کند.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در زمینه اصلی‌ترین ویژگی‌ها و به عبارت دیگر دستاوردهای بوم‌سرمایه بیان کرد: با استفاده از این خدمت، استارت‌آپ‌هایی که نیازمند تامین مالی هستند، می‌توانند به ارایه محصول و یا خدمت خود بپردازند. در این میان، صندوق‌های جسورانه نیز با استفاده از امکان دسترسی به درخواست‌های مطرح‌شده، می‌توانند از این به اصطلاح پلتفرم جورسازی استفاده کنند. ضمن این که دولت نیز به جای این که رقیب بخش خصوصی باشد، دو طرف را به یکدیگر معرفی می‌کند تا از مزایای یکدیگر بهره‌مند شوند.

ناظمی گفت: اعطای تسهیلات به استارت‌آپ‌ها یک روش تامین مالی نامناسب است. اما ارایه وام از محل وجوه اداره‌شده به سرمایه‌گذاران جسور (VC) و سرمایه‌گذاران جسور شرکتی(CVC)، علاوه بر این که امکان سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد به جذابیت آن می‌انجامد. لذا امیدواریم با حضور سرمایه‌گذاران، زیست‌بوم استارت‌آپی کشور، ابزاری برای ارتباط میان کسب‌وکارهای نوپا و سرمایه‌گذاران باشد.

پیش از این نیز ناظمی درباره تامین مالی استارت‌آپ‌ها اظهار کرده بود: تامین مالی مستقیم دولتی می‌تواند پر از فساد باشد؛ خصوصا وقتی ارزیابی‌های انسانی جایگزین معیارهای عینی و شفاف شود. از سوی دیگر تامین مالی با استفاده از برخی از روش‌ها مانند وام دادن نیز اساسا برای استارت‌آپ‌ها روش مطلوبی نیست. در حقیقت بهتر است استارت‌آپ‌ها از سرمایه‌گذاری جسورانه به جای وام استفاده کنند. بر این اساس سیاست‌های تامین مالی غیرمستقیم اهمیت پیدا می‌کند.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،کسب و کار

آخرین اخبار

فهرست