تست میدانی کپسول زیستی انجام می شود

رئیس پژوهشگاه هوافضا گفت: تست میدانی کاوشگر ۹ حامل کپسول زیستی اعزام موجود زنده به ارتفاع ۱۳۰ کیلومتری مدار زمین در روزهای آینده انجام می شود.

به گزارش داتیکا به نقل از مهر، فتح الله امی عصر امروز سه شنبه در مراسم گرامیداشت روز ملی فناوری فضایی با اشاره به اینکه پروژه اعزام موجود زنده به مدار زمین تاکنون ۸ پرتاب مهم را با کاوشگرهای یک تا ۸ برای رسیدن به مدار ۱۳۰ کیلومتری زمین داشته است، گفت: اعزام موجود زنده از جمله میمون، نمونه دستاوردهای این کاوشگرها بوده است.

وی ادامه داد: قرار بود تا سال ۱۴۰۴ مأموریت مهم اعزام انسان به مدار زمین انجام شود و اما این مأموریت بسیار مهم که به نوعی دستیابی به قله تکنولوژی محسوب می‌شود به دلیل توقف چند سال اخیر، به سال ۱۴۱۰ موکول شده است.

امی با اشاره به اینکه این پروژه پس از چند سال تأخیر از سال گذشته مجدداً فعال شد و در تیرماه ۹۹ نیز پژوهشگاه هوافضا قرارداد آن را برای مدت یکسال با سازمان فضایی منعقد کرد، افزود: هم اکنون و در کمتر از ۷ ماه، کاوشگر ۹ آماده تست است و با اخذ مجوز از وزیر ارتباطات، تستهای میدانی آن را در ایام دهه فجر انجام خواهیم داد.

وی گفت: این کاوشگر که ۵۰۰ کیلوگرم وزن و ۲ متر طول دارد، ۷۵ درصد کپسول اصلی است که قرار است انسان در آن جای گیرد.

رئیس پژوهشگاه هوافضا تاکید کرد: طبق استانداردهای جهانی برای اعزام انسان به فضا، باید حداقل ۵ پرتاب موفق توسط کاوشگر صورت گیرد که با احتساب پرتاب‌های موفقی که داشته ایم، ۲ پروژه دیگر برای اعزام فضانورد نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه در این پروژه ۴۰ هزار نفر ساعت، زمان گذاشته شده است و هم اکنون فاز دوم آن به اتمام رسیده، گفت: تاکنون برای این پروژه ۲ میلیارد تومان پرداخت شده است و این در حالی است که این پروژه تاکنون ۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان هزینه در بر داشته است.

به گفته دکتر امی، این مدل کاوشگر، شبیه مدلی است که کشور آمریکا در سال ۱۹۵۹ به صورت زیرمداری، یک فضانورد را به فضا اعزام کرد.

وی گفت: حجم داخلی این کاوشگر حدود یک و ۲۵ صدم متر و ارتفاع آن ۸۰ سانتی متر است. در فاز بعدی کاوشگری با افزایش قطر و ارتفاع خواهیم داشت که یک انسان کوتاه قد در آن جای گیرد و پس از ۵ تست موفق، کپسول اصلی را با طول ۲ متر و قطر یک متر و نیم برای پرتاب انسان آماده می‌کنیم.

مدل پروازی بلوک انتقال مداری تا تیرماه آماده می‌شود
در این مراسم حسین صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی نیز از تست موفقیت آمیز مدل کیفی بلوک انتقال مداری سامان خبر داد و گفت: ماهواره «پارس یک» که یکی از پیشرفته‌ترین ماهواره‌های ساخته شده در کشور است، تحویل سازمان فضایی شده و آماده پرتاب است.

وی گفت: این ماهواره سنجشی، با محموله چند طیفی با هدف تصویربرداری از اراضی کشور ساخته است و دارای ۳ دوربین بوده که یکی از آنها در کمتر از ۳ ماه بیش از ۹۰ درصد کشور را تصویربرداری می‌کند و دوربین دیگر با قابلیت تصویربرداری در شب، در کمتر از یک ماه از کل ایران تصویر خواهد گرفت.

صمیمی گفت: مدل پروازی سامانه بلوک انتقال مداری ایران (سامان) نیز آغاز شده است و تا تیر سال بعد تحویل سازمان فضایی شده و با تخصیص پرتابگر، پرتاب آن انجام خواهد شد.

ماهواره طلوع ۳ خردادماه تحویل داده می‌شود
در این مراسم غیاثوند یکی از مدیران ماهواره طلوع وزارت دفاع نیز با اشاره به اینکه ساخت سری ماهواره‌های طلوع در برنامه دوم ۱۰ ساله فناوری فضایی کشور و با هدف ساخت ماهواره‌های با دقت بالا (های رزولوشن) در دستور کار قرار گرفت، گفت: این پروژه طی قرارداد میان سازمان فضایی و صاایران در حال انجام است. مطابق با برنامه ریزی انجام شده در ساخت ماهواره «طلوع ۳» به اولین ماهواره با دقت تصویربرداری زیر ۵ متر سیاه و سفید و ۱۰ متر رنگی در کشور دست می‌یابیم.

وی گفت: این ماهواره‌ها به سمت تکنولوژی تلسکوپی به جای دوربین‌های لنزی حرکت می‌کنند، گفت: ماهواره «طلوع ۳» از حیث توانمندی ساخت ماژول‌ها و زیرسیستم‌ها، ایرانی ترین ماهواره کشور تلقی می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه نمونه‌های پیش پروازی ماهواره‌های طلوع یک و دو تست موفق داشتند، گفت: نمونه پروازی ماهواره «طلوع دو» ۹۲ درصد ساخته شده و ۶۰ درصد تست‌ها موفقیت آمیز بوده است.

وی با بیان اینکه نمونه اولیه ماهواره «طلوع ۳» به دلیل اجزای پیچیده آن ریسک پرتاب دارد، گفت: در ماهواره «طلوع ۲» ما زیرسیستم‌ها را امتحان کرده و تست‌های طولانی مدت در فضای باز را انجام دادیم و عملکرد آن اثبات شده است تا در فرآیند پرتاب قرار گیرد. در ماهواره «طلوع ۳» که نمونه اصلی ماهواره محسوب می‌شود، پس از طی فرآیند پرتاب «طلوع ۲» و تجمیع ماهواره‌ها از اواخر اسفندماه، تست‌های نهایی را خردادماه ۱۴۰۰ انجام داده و آن را تحویل می‌دهیم.

در این مراسم مرکز ملی مدیریت داده و خدمات فضایی نیز به عنوان گامی برای ایجاد زیست بوم سنجش از دور کشور به بهره برداری رسید.

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری ارتباطات

آخرین اخبار

فهرست