تلکام۹۹ نمایشگاهی از جنس ایده‌های نوآورانه/ توسعه شبکه‌های ارتباطی با اتکا به توان داخلی

بیست و یکمین دوره نمایشگاه مخابرات و فناوری اطلاعات (تلکام۹۹) از تاریخ ۵ تا ۸ اسفند ۱۳۹۹ در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار داتیکا، بیست و یکمین نمایشگاه مخابرات، فناوری اطلاعات و راه‌حل‌های نوآورانه با شعار «توسعه فناوری‌های بومی، پیشران جهش تولید» توسط محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه مهدی صادقی نیارکی معاون وزیر صمت، فرامرز رستگار رئیس سندیکای مخابرات ایران، حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و حمید فتاحی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت نیز حضور داشتند.

بیش از صد شرکت داخلی حوزه مخابرات و فناوری اطلاعات در نمایشگاه تلکام۹۹ حضور دارند. مسئولان برگزاری این نمایشگاه به موضوع نوآوری توجه ویژه‌ای کرده و این مهم را می‌تواند وجه تمایز عمده تلکام۹۹ با دوره‌های گذشته این نمایشگاه دانست. از جمله مهم‌ترین اهداف نمایشگاه بیست و یکم تلکام معرفی جدیدترین دستاوردهای صنعت مخابرات و ایجاد بازار فروش مناسب برای تجهیزات حوزه فناوری اطلاعات است.

توسعه صنعت مخابرات با فعالیت‌های بخش خصوصی

فرامرز رستگار رئیس سندیکای مخابرات ایران در اولین روز این نمایشگاه گفت: «در این نمایشگاه ترکیب فکر، تحقیق، طراحی، تولید، نصب و اجرا را شاهد هستیم. ۲۱ سال از شروع نمایشگاه تلکام می‌گذرد و در این سال‌ها تغییرات زیادی در صنعت مخابرات کشور ایجاد شده است. اکنون آگاهی مردم در مورد فناوری‌های مخابراتی بسیار بیشتر از قبل است. در گذشته بیش از ۹۰ درصد ابزارهای مخابراتی در اختیار دولت بود و امروز شاهد هستیم این جایگاه تغییر کرده و بخش خصوصی بیشترین سهم را از تولید و بازار مخابرات کشور دارد.»

محمد جواد آذری جهرمی در مراسم نشست خبری پیش از افتتاح بیست و یکمین دوره تلکام بیان کرد: «سال سختی را به دلیل شیوع بیماری کرونا پشت سر گذاشتیم و بار سنگین بر دوش فعالان حوزه ارتباطات بود. زمانی که شبکه ارتباطاتی از دسترس خارج می‌شد استفاده کنندگان اهمیت این موضوع را به درستی درک می‌کردند.»

همچنین وزیر ارتباطات از چهار برابر شدن ظرفیت حمل‌ونقل پستی کشور پس از شیوع بیماری کرونا در کشور خبر داد و عنوان کرد: «در سال جاری تولید کنندگان حوزه فناوری اطلاعات ظرفیت تولید خود را برای رفع کمبودها چند برابر کردند. این فعالیت‌ها تنها محدود به بخش سخت‌افزار نبوده و تولید نرم‌افزارهای مورد نیاز مردم نیز افزایش یافته است.»
آذری جهرمی تأکید کرد: « همه سازمان‌ها و شرکت‌های مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور موظف به توسعه خدمات ارتباطی کشور چه در بخش اینترنت همراه و چه در بخش خانگی هستند.»
در جریان بازدید وزیر ارتباطات و معاون وزیر صمت از این نمایشگاه حمید فتاحی مدیرعامل شرکت زیر ساخت ضمن گفتگو با مدیران شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات برای همکاری با این شرکت‌ها اعلام آمادگی کرد.

برنامه ویژه وزارت ارتباطات برای حمایت از معلولان
وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی از سوی خبرنگاران مبنی بر کاهش تعرفه بسته‌های اینترنت باتوجه به مصوبه اخیر کمیسیون تنظیم مقررات گفت: «تعرفه‌ای که شرکت زیرساخت برای اپراتورها در نظر گرفته کاهش پیدا کرده و طبیعتاً خدمات ارزان‌تری به شرکت‌های بخش خصوصی در نظر گرفته می‌شود. در ارتباط با اعمال تخفیف برای کاربران نیز در سال ۱۴۰۰ پس از جمع‌بندی وضعیت اپراتورها تصمیم‌گیری می‌شود.»
همچنین وزیر ارتباطات از برنامه این وزارتخانه برای فعال‌سازی اینترنت رایگان معلولان در سال آینده خبر داد.
در این نمایشگاه اپراتورها در کنار سایر شرکت‌های حوزه مخابرات و فناوری اطلاعات در حضور پررنگی دارند ولی شاید نقطه عطف تلکام ۹۹ معرفی تجهیزات زیرساخت مخابراتی کاملاً ایرانی است.
بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که این شرکت‌ها با وجود تمامی مشکلات از قبیل عدم امکان واردات قطعات الکترونیکی به دلیل تحریم‌ها تمامی تجهیزات لازم برای توسعه شبکه ارتباطی کشور را با اتکا به توان داخلی تولید می‌کنند. بدون شک اگر ارتباط مناسبی بین شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه فناوری اطلاعات و اپراتورها برقرار شود علاوه بر تأمین نیازهای مالی شرکت‌های نوپا، امکانات و تجهیزات لازم برای تحقق پروژه‌های ارتباطی اپراتورها نیز مهیا می‌گردد.

شرکت ایرانسل در بیست‌ویکمین نمایشگاه مخابرات، فناوری اطلاعات و راه‌حل‌های نوآورانه حضور پررنگی داشت و جمعیت قابل توجهی از غرفه این شرکت بازدید کردند. ایرانسل در این نمایشگاه آخرین سرویس‌های ارتباطی خود را معرفی کرد که از جمله این خدمات می‌توان به یلوادوایز(سامانه تبلغات هوشمند)، زیرساخت ابری، سیستم گفتگوی ناهمگام امن، داناپلاس(بستر آموزش الکترونیک) و سرویس تماس از طریق ال‌تی‌ای اشاره کرد. هم چنین در این نمایشگاه به موضوع هوشمندسازی خدمات شهری نیز توجه شده و شرکت‌های مختلفی خدمات خود را معرفی کردند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست