توئیت هایی که به سرنوشت انتخابات آمریکا گره خورد!

اگر چه نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا مشخص شده است اما نمی‌توان از نقشی که توئیتر برای تأثیرگذاری بر این انتخابات ایفا کرد، غفلت کرد.

به گزارش داتیکا به نقل از مهر، سال ۲۰۲۰ سال نقش آفرینی شبکه‌های اجتماعی در عرصه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود و به جرأت می‌توان گفت این شبکه‌ها در زمینه تأثیرگذاری بر افکار عمومی و جهت دهی به اذهان مردم نقش قابل توجهی ایفا کردند.

اگر در سال ۲۰۱۶ دونالد ترامپ با دسترسی غیرقانونی به پست‌ها و اطلاعات کاربری بیش از ۸۰ میلیون کاربر آمریکایی فیس‌بوک از طریق شرکتی انگلیسی به نام کمبریج آنالیتیکا توانست از نظرات و دیدگاه‌های آنها مطلع شده و برای هر یک از آنها تبلیغات هدفمند ارسال کند، به گفته کارشناسان در سال ۲۰۲۰ شرایط به ضرر وی تغییر کرد و برخی شبکه‌های اجتماعی تصمیم گرفتند در قبال وی و مطالب جنجالی و دروغین ارسالی او با جدیت و سرسختی موضع بگیرند و اجازه انتشار گسترده آنها در فضای مجازی را ندهند.

محدودیت‌های بی سابقه توئیتر در رابطه با انتخابات آمریکا

توئیتر در ماه‌های منتهی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ محدودیت‌های زیادی در مورد توئیت های ترامپ اعمال کرد و بعد از برگزاری انتخابات هم توئیت های وی در مورد تقلب و کلاهبرداری در انتخابات، مشکلات رأی‌گیری پستی و پیروزی خودش در انتخابات را به شیوه‌های مختلف محدود یا به عنوان محتوای دروغین علامت گذاری کرد.

توئیتر حساب کاربری دونالد ترامپ را بارها و بارها به علت انتشار محتوای دروغین و جعلی محدود و حتی برخی پست‌های وی را حذف کرده و هشدار داد که در صورت نقض سیاست‌های توئیتر این کار را باز هم ادامه می‌دهد و سختگیری در این زمینه را بعد از پایان ریاست جمهوری ترامپ تشدید می‌کند.

به گفته شانون مک گریگور دانشیار دانشگاه کارولینای شمالی، در مورد ضرورت محدود کردن حساب کاربری دونالد ترامپ در توئیتر بین دانشگاهیان، روزنامه نگاران و بخش زیادی از افکار عمومی اجماع وجود داشت. در عین حال توئیتر در این زمینه بسیار سختگیرانه تر از فیس‌بوک و یوتیوب عمل کرد و لذا ترامپ نیز در این زمینه در واکنش به توئیتر واکنش‌های تندی نشان داد.

سخت گیری درباره بازنشر محتوای به گفته توئیتر «جعلی»

شانون مک گریگور در مصاحبه با سایت ادویک گفته است: توئیتر برای مقابله با توئیت های دروغین ترامپ از روش‌های فناورانه و هم از کنترل‌های انسانی استفاده کرد. فیس‌بوک و یوتیوب برای جلوگیری از بازنشر مطالب ارسالی از طریق حساب‌های ترامپ به الگوریتم‌های محدودکننده یا مسدودکننده خاص متوسل نشدند، اما توئیتر بازنشر توئیت های به گفته خود جعلی ترامپ را به شیوه‌های مختلف محدود کرد.

سیوهوا شن استادیار دانشگاه کالیفرنیا در گفتگو با ان پی آر گفت: قدرت واقعی شبکه‌های اجتماعی برگرفته از گسترش و توزیع پیام‌های مختلف است. توئیتر در این زمینه و برای محدود کردن میزان بازنشر پست‌های ترامپ نسبت به فیس‌بوک بیشتر تلاش کرد تا جلوی بازنشر اخبار به گفته خود، دروغین را از طریق حساب ترامپ بگیرد.

سختگیری توئیتر در قبال پست‌های ترامپ از زمان آغاز تظاهرات معترضان به قتل جرج فلوید در تابستان گذشته آغاز شده بود. ترامپ در واکنش به این اعتراض‌ها معترضان را تهدید به واکنش خشن و اعمال زور توسط پلیس کرد. توئیتر هم در واکنش برخی پست‌های ترامپ را محدود یا علامت گذاری کرد. اما فیس‌بوک در قبال همان مطالب سخت‌گیری خاصی را اعمال نکرد. سکوت فیس‌بوک در برابر این توئیت های جنجالی ترامپ باعث شد بسیاری از شرکت‌های تجاری و آگهی دهندگان ارسال تبلیغات برای انتشار در فیس‌بوک را متوقف کرده و از رویکرد سختگیرانه توئیتر پشتیبانی کنند.

نیمی از پست‌های ترامپ در یک روز برچسب خوردند

فعالیت‌های توئیتر برای محدود کردن توئیت های دونالد ترامپ در روزهای منتهی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شدت گرفت و بررسی‌های نیویورک تایمز نشان می‌دهد این شبکه اجتماعی در پنجشنبه منتهی به روز رأی‌گیری نیمی از ۱۴ پست ارسالی ترامپ را به عنوان مطالب حاوی اطلاعات گمراه کننده یا مطالب منازعه برانگیز برچسب زد.

در روز بعد یعنی جمعه نیز توئیتر از ۴۴ توئیت و ری توئیت ارسالی ترامپ ۱۵ مطلب را به شیوه مشابهی برچسب زد. در همین روزها مارک زاکربرگ مدیرعامل فیس‌بوک تصریح کرد که قصد ندارد مشابه توئیتر عمل کرده و به دنبال بررسی صحت و سقم ادعاهای ترامپ نخواهد بود. در روزهای بعد از برگزاری انتخابات هم توئیتر برخی توئیت های ترامپ در مورد تقلب در انتخابات را مخفی کرد و تنها در صورت کلیک بر روی متن هشدار توئیتر مشاهده این توئیت ها ممکن می‌شد.

توئیتر از این طریق بازنشر این مطالب و تأثیرگذاری آنها بر روی افکار عمومی را کند کرد.

ستاد انتخاباتی ترامپ مدعی شد هدف از این اقدام ساکت کردن رئیس جمهور آمریکاست اما سخنگوی توئیتر در واکنش اعلام کرد این شرکت علیه توئیت های حاوی مطالب دروغین موضع‌گیری می‌کند و هر مطلبی که حاوی ادعای پیروزی دروغین یا اطلاعات گمراه کننده باشد را حذف خواهد کرد.

پیش بینی می‌شود توئیتر بعد از پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در قبال وی همچنان بسیار سختگیرانه عمل کند و در صورت تکرار انتشار اخبار جعلی و دروغ توسط وی حساب کاربری وی را تعلیق و حتی مسدود کند.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : پژوهش ارتباطی،خبر ویژه

آخرین اخبار

فهرست