حوزه ارتباطات در ۸ سالی که گذشت

منبع: ایرنا

توسعه ارتباطات در حدود هشت سال فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازهم به میزان زیادی پیشرفت کرد، به‌طوری که در برخی موارد از نقطه صفر عبور کردیم و توانستیم پیشرفت چشمگیری داشته باشیم.

حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در دهه‌ها و سال‌های اخیر شاهد تحول و توسعه چشم‌گیر خدمات قابل ارائه بوده، به‌طوری که در سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی، این خدمات فقط معطوف به ارتباطات ثابت، آن هم بیشتر در مناطق شهری و کمتر در مناطق روستایی بوده است.

با تحولات این فناوری و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، ضمن توسعه خدمات ارتباطی به حوزه‌ سیار و پهن‌باند، ارائه خدمات متعددی از قبیل خدمات الکترونیکی دولت، خدمات نوین و با ارزش افزوده و غیره نیز بر این بستر در حال رشد بوده که مقایسه آماری وضعیت کنونی آن با سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی در عمل موضوعیت ندارد. در سال‌های اخیر، تاثیرات این فناوری از حوزه ارتباطی خارج شده و اقتصاد دیجیتال به عنوان یک حوزه اقتصادی گسترده و متنوع در حال ارتقاء سهم و جایگاه خود در اقتصاد کشور است.

توسعه ارتباطات در ایران نسبت به کشورهای دیگر همان زمان خیلی کند و آهسته پیش رفت. در برخی از دولت‌ها میزان توسعه ارتباطات رشد چشمگیری نداشت تا این که پس از روی کار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم، توسعه ارتباطات در همه زمینه‌های ثابت، همراه، پهن‌باند سیار، ثابت و بین‌الملل و اقتصاد دیجیتال نسبت به گذشته با سرعت بیشتری طی شد.

در آغاز دولت یازدهم تعداد مشترکان پوشش تلفن ثابت در کشور به ۲۸ میلیون دایری رسید و اکنون پس از گذشت هشت سال نزدیک به یک میلیون به تعداد دایری‌ها افزوده شده است.

تعداد روستاهای بالای ۲۰ خانوار که به شبکه ملی اطلاعات دسترسی داشتند، در آغاز دولت یازدهم صفر روستا بود. که امسال به ۳۵ میلیون نفر رسیده است. روند این توسعه تا پایان دولت ادامه دارد و به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.

ضریب نفوذ تلفن همراه در شروع دولت یازدهم ۸۳ درصد بود که در سال ۹۹ از ۱۵۱ درصد عبور کرد. ضریب نفوذ پهن‌باند سیار نیز از ۱.۵۳ درصد به بیش از ۹۱ درصد رسیده است.

با توسعه زیرساخت‌هایی که انجام شده، متوسط سرعت دسترسی مشترکان ثابت و سیار به شبکه ملی اطلاعات که در آغاز دولت یازدهم کمتر از یک مگابیت بر ثانیه بود، اکنون به ۱۰ مگابیت بر ثانیه رسیده است.

در ابتدای دولت یازدهم ۳۷ درصد خانوارها دارای قابلیت دسترسی به اینترنت بودند که این عدد اکنون به ۹۸ درصد رسیده است.

پوشش جاده‌ای تلفن همراه نیز فقط ۷۰ درصد بود که اکنون این عدد نزدیک به ۹۵ درصد است.

تعداد خدمات الکترونیکی شده دولت در اوایل سال ۹۲ تعداد ۲۲۰ خدمت بود، این خدمات اکنون از مرز سه‌هزار و ۲۰۰ خدمت گذشته است.

تعداد دستگاه‌های متصل به مرکز ملی تبادل اطلاعات که به‌جای استعلام کاغذی از استعلام الکترونیکی استفاده می‌کنند، حتی تا پایان دولت یازدهم نیز صفر بود که امسال تعداد دستگاه‌های متصل به ۲۵۱ دستگاه رسیده است.

تعداد تراکنش‌های انجام شده در بستر مرکز ملی تبادل اطلاعات در سال ۹۸ ماهیانه به ۶۳.۸ میلیون تراکنش رسید و این عدد اکنون ۹۶.۵ میلیون تراکنش ماهیانه است.

مجموع تعداد ماهواره‌های بومی توسعه داده شده در آغاز سال ۹۲ فقط سه ماهواره بود که اکنون به ۹ ماهواره رسیده است.

تعداد خدمات پستی در آغاز دولت یازدهم ۱۰ خدمت پستی بود که در سال ۹۹ به ۳۳ خدمت ارتقا یافت.

ظرفیت ترانزیت بین‌الملل در سال ۹۲، ۱۱۶ گیگابیت بر ثانیه بود که اکنون به ۴۸۹۰ گیگابیت بر ثانیه رسیده که می توان گفت رشد ۴۰۰درصدی را تجربه کرده‌ایم. ظرفیت پهن باند اینترنت بین الملل نیز ۱۲۲ گیگابیت بر ثانیه بود که اکنون به ۴۴۰۹ گیگابیت بر ثانیه رسیده است.

سهم اقتصاد دیجیتال از GDP (تولید ناخالص داخلی) کشور ۲.۶ درصد در ابتدای دولت یازدهم بود که امروز به ۶.۵ درصد رسیده است.

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه

آخرین اخبار

فهرست