دامنه «.ایران» برای توسعه زبان فارسی در فضای مجازی افتتاح شد

فعالیت رسمی دامنه‌ی اینترنتی نقطه ایران (.ایران) برای توسعه خط و زبان فارسی در فضای مجازی آغاز شد.

به گزارش داتیکا به نقل از مهر، دامنه‌ی اینترنتی «نقطه ایران» (.ایران) توسط پژوهشگاه دانش‌های بنیادی (IPM) به‌صورت آنلاین و با حضور وزیر ارتباطات و دبیر شورای عالی فضای مجازی افتتاح شد.

«نقطه ایران» به‌عنوان یکی از دامنه‌های بین‌المللی چندزبانه (IDN) مورد تأیید سازمان جهانی آیکان (سازمان مدیریت بر واگذاری دامنه‌ها یا آدرس‌های اینترنتی) قرار دارد.

محمدجواد آذری جهرمی در این مراسم اعلام کرد که دامنه نقطه ایران، یکی از اهداف طرح کلان شبکه ملی اطلاعات برای افق ۱۴۰۴ در راستای توسعه و تقویت خط و زبان فارسی در فضای مجازی محسوب می‌شود و فعالیت در فضای مجازی را برای فارسی‌زبانان در سراسر دنیا تسهیل می‌کند. دیگر اهداف افتتاح دامنه ایران، کاهش شکاف دیجیتال برای بخشی از جامعه‌ی بزرگسال و خردسال ناآشنا به زبان انگلیسی عنوان شد تا آن‌ها هم به جمع استفاده‌کنندگان از فضای مجازی بپیوندند.

جهرمی با اشاره به سابقه‌ی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی در ورود اینترنت به ایران و نام‌گذاری دامنه‌های اینترنتی از جمله «دات ir» گفت: دامنه‌ی فارسی «ایران» تأثیر زیادی در تحقق هدف توسعه زبان فارسی دارد؛ پیشنهاد می‌شود که امکان ثبت دامنه فارسی برای استارتاپ‌ها و کسب‌و‌کارها سریع‌تر از سازمان‌های دولتی فراهم شود.

وزیر ارتباطات اضافه کرد که استفاده از نام دامنه‌های فارسی در دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی مستلزم زمان و بروکراسی است، درحالی‌که ترویج استفاده از این نام دامنه و فارسی‌سازی فضای مجازی ازطریق استارتاپ‌ها سریع‌تر صورت می‌گیرد و راهبرد بهتری خواهد بود. به همین علت، جهرمی پیشنهاد کرد که برای استفاده‌ی بخش خصوصی از این دامنه‌ها تسهیلاتی تعلق بگیرد.

جهرمی با اشاره به افزایش دوبرابری سهم زبان فارسی در محیط اینترنت طی دو سال اخیر و اینکه نگاه حکمرانی آمریکایی در ساختار «آیکان» مورد تأیید نیست، بر لزوم فعالیت بیشتر بخش خصوصی در این فضا تأکید کرد. به گزارش مهر، وزیر ارتباطات گفت:

به مدیریت سازمان آیکان در تخصیص نام دامنه‌های اینترنتی به کشورها، انتقاد وارد است و نگاه حکمرانی آمریکایی در ساختار آیکان مورد قبول ما نیست. از این رو با توجه به شرایط موجود، به نظر می‌رسد فعالیت بیشتر بخش خصوصی در تعاملات با آیکان بتواند حضور کشور ما را در این سازمان تقویت کند و در این بی‌نظمی جهانی بتوانیم با دامنه‌های ایرانی از حقوق‌مان دفاع کنیم.

به‌گفته‌ی جهرمی، وزارت ارتباطات امروز درخواست خود را برای اخذ دامنه «.ایران» برای تمام وب‌سایت‌های وابسته و زیرمجموعه‌ی خود ثبت می‌کند و استفاده از این دامنه اینترنتی را اعلام عمومی خواهد کرد.

در مراسم امروز، دبیر شورای عالی فضای مجازی اعلام کرد که با ورود بیشتر زبان فارسی به فضای مجازی، شاهد به‌کارگیری زبان فارسی در میان زبان‌های پیشرفته در دنیا خواهیم بود.

به‌ گفته‌ی ابوالحسن فیروزآبادی، کمیته‌ی نظارت بر مقررات ثبت ‌نام دامنه «نقطه ایران» در مرکز ملی فضای مجازی ایجاد شده است که تنظیم‌گری نام دامنه ایران را تسریع می‌کند. همچنین کارگروهی در مرکز ملی فضای مجازی تشکیل خواهد شد تا سند و دستورالعمل استفاده‌ی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها از دامنه «نقطه ایران» با همکاری وزارت ارتباطات و وزارتخانه‌هایی مانند ارشاد، آموزش و پرورش و صمت تدوین شود.

دامنه «.ایران» از حدود دو سال پیش ثبت شد؛ اما امروز رونمایی از آن انجام گرفت. این دامنه از امروز آماده‌ی بهره‌برداری است؛ اما دریافت آن به‌صورت عمومی، در اردیبهشت‌‌ماه رقم می‌خورد.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

زیست دیجیتـال مصنـوعی

حامد بیدی – در شرایط طبیعی، ایده ساخت یک محصول توسط متخصصان در یک کشور، می‌تواند برای…
آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست