در جشن روز جهانی پادکست در ایران چه گذشت؟/ مروری بر وضعیت پادکست در ایران

داتیکا- مراسم روز جهانی پادکست با حضور دهها علاقه‌مند و تولید کننده پادکست در کتابخانه ملی ایران برگزار شد. امیر حسین مددی بنیانگذار پلتفرم «شنوتو» در جریان این مراسم با اشاره به همه‌گیر شدن و گسترش چشمگیر پدیده پادکست از سال ۲۰۱۷ به بعد گفت: «امروزه بازارهای سرمایه‌گذرای و کشورهای توسعه یافته پادکست را به عنوان عضو جدیدی از رسانه می‌دانند که تا سال ۲۰۲۲ جایگاه مهم و اساسی پیدا می‌کند. به بیان دیگر دنیا به سمتی می‌رود که در آینده تولید کننده محتوای پادکست در مقایسه با خود رسانه از اهمیت بیشتری برخوردار خواهد بود.»

مددی در ادامه صحبت‌های خود به راه‌های امروزی انتشار پادکست از جمله پیام‌رسان‌ها اشاره داشت و تلگرام را همچنان یکی از بهترین راه‌های اشتراک گذاری پادکست در ایران دانست. مددی گفت: «سرویس‌های انتشار پادکست مانند شنوتو که بزرگترین و تنها پادکست نتوورک فارسی زبان منطقه هم محسوب می‌شود فعلا در مراحل ابتدایی قرا دارند و هنوز نتوانسته‌اند درآمد قابل توجهی را برای پادکسترها فراهم کند اما اینکه چنین اتفاقی در آینده محق شود یا خیر جای بحث دارد.» مددی معتقد است در حال حاضر فضا زیادی برای ظهور سرویس‌های پخش و تبلیغ پادکست وجود دارد و امیدوار است در آینده شاهد سرویس‌های بیشتری در این زمینه باشد.

مددی در ادامه به تعریف پادکست نتوورک‌ها پرداخت. پادکست نتوورک از نظر مددی همان استودیوهایی هستند که افراد پادکست‌هایشان را در آنجا ضبط می‌کنند. مددی عنوان کرد که شنوتو تا چند وقت پیش تنها پادکست نتوورک فعال در ایران بوده اما خوشبختانه اخیرا چند پادکست نتوورک دیگر در کشور راه‌اندازی شده‌اند که پادکسترها می‌توانند به آنها نیز مراجعه کنند.

طبق آمار علام شده توسط مددیدر روز جهانی پادکست، پادکست نتوورک شنوتو در حال حاضر درگیر تولید ۵۶ پادکست مختلف است.

مددی همچنین آماری از پلتفرم شنوتو و مقایسه آن با سرویس‌های پادکستینگ جهانی را با حضار به اشتراک گذاشت: «در سال ۲۰۱۵ تنها پنج هزار فایل پادکست در سرویس شنوتو وجود داشت اما امسال به رقمی بیش از ۴۵ هزار پادکست رسیده است و اینکه طی این چهار سال بیش از ۱۶ میلیون پخش پادکست با میانگین زمانی ۱۶ دقیقه در این سرویس انجام گرفته است.» وی همچنین بیشترین درآمد پادکسترها را در بخش پادکست‌های دینی عنوان کرد که به‌طور میانگین حدود ۴ میلیون تومان در ماه درآمد دارند.

طبق اظهارات مددی در سال ۲۰۱۹ روزانه به‌طور میانگین ۴۵ پادکست جدید در شنوتو آپلود می‌شوند که این رقم در سال ۲۰۱۸ رزوانه ۳۸ پادکست در روز بود. او همچنین تعداد تولیدکنندگان فعال در شنوتو را ۱۹۵۰ نفر اعلام کرد.

مددی همچنین در بین آمارهایی که در این مراسم، اشاره جالبی به دسته‌بندی پادکست‌ها در دنیا داشت که در این میان پادکست‌های دینی و معنوی با ۱۴ درصد بیشترین سهم را در بین تمامی پادکست‌های دنیا به خودشان اختصاص داده‌اند. مددی می‌گوید طبق آمار و اطلاعات جهانی این دسته از پادکست‌ها نیز کم‌کم جای خود را به پادکست‌های داستانی و قصه خواهند داد.

تفاوت آماری شنوتو با سرویس‌های جهانی پادکستینگ

دیگر آمار جالبی که امیرحسی مددی در این مراسم به آن اشاره داشت نسبت جمعیت شنوندگان زن مرد در دنیا و ایران بود. در مقیاس جهانی ۵۲ درصد شنوندگان پادکست‌ها مردان و ۴۸ درصد زنان هستند. این مسئله اما در ایران کمی متفاوت است چراکه طبق آمار ۶۳ درصد شنوندگان آقایان و تنها ۴۷ درصد زنان هستند.

نکته قابل توجه بعدی که مددی به آن اشاره داشت تفاوت بازه سنی در سرویس‌های جهانی پادکست و شنوتو بود. طبق آمار بازه سنی ۱۸ تا ۳۴ سال سهم ۳۴ درصدی از کل شنوندگان پادکست‌ها را در دنیا تشکیل می‌دهند در حالی که همین بازه در شنوتو حدود ۶۰ درصد شنوندگان را شامل می‌شود.

پادکست استارتاپ ۳۶۰ : از فیروزه پلت تا شباهت لوگوی یاهو به اسنپ

مددی در خلال صحبت‌های خود به تغییرات داشبورد در نسخه جدید شنوتو نیز اشاره داشت که در این نسخه سعی شده استانداردهای جهانی رعایت شوند و امکانات بیشتری نیز در اختیار صاحبین پادکست قرار بگیرد.

شنوتو فعالیت خود را از سال ۲۰۱۵ آغاز کرد که البته نقطه اوج این پلتفرم را باید از سال ۲۰۱۷ و همزمان با همه‌گیر شدن پادکست در سراسر دنیا بدانیم.

ضنما بخشی از این مراسم هم به پنل چهار نفره با حضور ۴ پادکستر مشهور ایرانی اختصاص داده شد.

همایش روز جهانی پادکست برای دومین سال متوالی با حضور علاقه‌مندان و پادکسترهای ایرانی دوشنبه هفتم مهرماه در سالن همایش کتابخانه ملی ایران به میزبانی شنوتو برگزار شد.

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست