دوران طلایی مایکروسافت به پایان می رسد؟

داتیکا: خداحافظی با ویندوز سون و رسمی شدن آغاز به کار ویندوز تن فصل جدیدی را برای مایکروسافت رقم زده است. ویندوز۱۰ که در ابتدا طرفداران بسیاری داشت و عشاق آن بی صبرانه منتظر استفاده از آن بر روی کامپیوترهای خانگی و لب تاب ها بودند، حالا بعد از چند ماه طرفدار چندانی ندارد و مایکروسافت را با مشکلات جدی مواجه کرده است. این ویندوز ازهمان ابتدا در به روز رسانی مشکلات جدی برای کاربران ایجاد کرده بود.به این ترتیب از بروزرسانی‌های خودکار گرفته تا آپدیت‌های پر از عیب و ایراد در نهایت موجب شده تا امروز هیچ کاربری از باگ‌های پرشمار آن بی نصیب نمانده باشد. حالا کاربران به این می اندیشند که شاید زمان آن است که سیستم عامل‌های دیگری را امتحان کنند‌. کروم یکی از سیستم عامل‌هاییست که قرار است از سوی شرکت گوگل بهره برداری شود و به نظر می رسد ارزش امتحان کردن دارد.

به گزارش داتیکا، کروم یا Chrome OS بر پایه لینوکس طراحی شده و با پلتفرم متن باز کرومیوم همراه شده است. رابط کاربری این سیستم عامل درست مانند مرورگر گوگل کروم است. اولین لپ‌تاپ مجهز به این سیستم عامل در سال ۲۰۱۱ معرفی شد و امروز سازندگان مختلف، لپ‌تاپ‌هایی را با برخورداری از این سیستم عامل روانه بازار کرده‌اند. هدف گوگل از توسعه Chrome OS استفاده آن در نهادهای آموزشی بود و حالا این هدف ارتقا یافته است و گوگل رقیب جدی ویندوزهای مایکروسافت است.

از آنجایی که Chrome OS رایگان است و نیاز به منابع سخت افزاری چندانی ندارد، سازندگان به راحتی توانستند دستگاه‌های بسیار ارزان قیمتی را روانه بازار کنند. طبیعتا این دستگاه‌ها کیفیت چندان بالایی نداشتند. تا اینکه گوگل خود دست به کار شد و یک محصول شایسته مبتنی بر Chrome OS را معرفی و روانه بازار کرد. سال گذشته Pixelbook GO توسط گوگل وارد بازار شد و توانست نقدهای مثبتی را دریافت کند. این محصول از یک طراحی بسیار جذاب برخوردار بوده و شارژدهی باتری فوق العاده‌ای دارد.

در طول این سال‌ها گوگل بر توسعه Chrome OS تمرکز ویژه‌ای داشت و کرومی که امروز شاهد آن هستیم بسیار متفاوت با آن کروم سابق است. این سیستم عامل اکنون دیگر بدون ارتباط با اینترنت، غیر کاربردی نیست و یک محیط دسکتاپ مناسب و مرورگر فایل کاربردی دارد که نقص خاصی در آنها دیده نمی‌شود و بسیار روان کار خود را انجام می دهند. یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف سیستم عامل کروم، کمبود نرم افزارهای سازگار با آن بود. اما بعد از اینکه گوگل امکان نصب اپلیکیشن‌های اندروید را بر کروم فراهم کرد، به طور کلی داستان تغییر کرد و حالا گوگل پلی با دریایی از اپلیکیشن‌ها در اختیار کاربران کروم قرار گرفته است.

همانطور که گفته شد، سیستم عامل کروم رایگان است و بسیار سبک تر و تند و تیز تر از ویندوز ۱۰ عمل می کند. اپلیکیشن های کروم هم رایگان هستند و همین امر رقابت را برای مایکروسافت مشکل تر می کند و به نظر می رسد کاربران به زودی ویندوزهای پر هزینه مایکروسافت را کنار خواهند گذاشت. باید منتظر ماند و دید بیل گیتس راهکاری برای این مساله پیدا می کند یا باید با دوران طلایی ویندوز خداحافظی کرد.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،خبر ویژه،موبایل و تبلت

آخرین اخبار

فهرست