اخبار عمومی

راه گریز از تنهایی در دنیای مدرن چیست؟

باید یادمان باشد راه گریز از تنهایی و بی کسی، این نیست که به طورمرتب با افراد در ارتباط باشیم، بلکه باید رابطه ای عمیق با افرادی درست برقرار کنیم و در عین حال فردی متکی به نفس هم باشیم؛ فردی که به دیگران نیازی ندارد

به گزارش داتیکا به نقل از جام جم آنلاین مردم جهان هیچ گاه به اندازه امروز با هم در ارتباط نبوده اند. دیگر اهمیتی ندارد که چه کسی در کجا زندگی می کند؛ چون فناوری های ارتباطی و اینترنتی، موجب شده اند که ما بتوانیم با هر فردی در هر کجای این دنیا در تماس باشیم.

امروزه شاید پیدا کردن کسی که از شبکه های اجتماعی و برنامه های پیام رسان استفاده نکند، ناممکن باشد. این امکانات، به بخش جدایی ناپذیر زندگی ما تبدیل شده اند.

بسیاری از افراد، زندگی روزمره شان را بدون ارتباطات آنلاین نمی توانند تصور کنند یا حتی اگر با دوستانشان چت نکنند و به روزرسانی های فیسبوک آنها را نبینند، احساس پوچی می کنند. با این توصیف هیچ وقت نباید کسی تنها باشد؛ اما واقعیت این است که بشر امروز تنهاتر از هر زمان دیگری است. با این مطلب، همراه باشید تا بدانید راه گریز از تنهایی در دنیای مدرن چیست؟ مطالعات نشان داده است، شمار افرادی که دائماً احساس تنهایی می کنند، در حال افزایش است.

برای نمونه، محققان بنیاد سلامت روانی بریتانیا دریافته اند که از هر ۱۰ نفر یک نفر، اغلب اوقات احساس تنهایی می کند و ۴۸ درصد از کسانی که مورد آزمایش قرار گرفته اند، معتقدند که انسان مدرن، روز به روز در حال تنهاتر شدن است. به نظر می رسد حس تنهایی در جامعه ما در حال همه گیر شدن باشد؛

اما براستی چگونه است با اینکه هر روز و هر لحظه به طرق مختلف، توانایی برقراری ارتباط با انسان های دیگر را داریم، باز هم چنین حسی به ما دست می دهد؟ برای پاسخ به این پرسش، پیش از هر چیز باید دید تنهایی یعنی چه؟ گرچه در فرهنگ های لغت نوشته اند که تنهایی، یعنی حالتی از تنها بودن که با غم و انزوا همراه است، اما تنهایی بسیار پیچیده تر از این هاست.

آیا تا به حال در جمعی که افراد حاضر در آن، وجه اشتراک چندانی با شما نداشته اند، حضور پیدا کرده اید. یا در جمعی از غریبه ها یا آشنایانی که با هم صمیمی هستند و به شما توجه زیادی نمی کنند؟ اگر در شرایطی این چنینی گرفتار شده باشید، تأیید می کنید که در آن اوقات، بی آنکه تنها بوده باشید، احساس تنهایی کرده اید، پس راه گریز از تنهایی چیست؟

تنهایی واقعی همین است: فقدان رابطه و درک متقابل، صرف نظر از تنها بودن یا نبودن انسان. در واقع، وقتی به میان جمعی بروید که با شما هم دل و هم نوا نیستند، این احساس شاید نسبت به زمانی که تنها هستید، شدیدتر شود. رابین ویلیامز در این باره گفته است: «پیش تر فکر می کردم بدترین چیز در زندگی این است که روزی تنها شوی. اشتباه می کردم. بدترین چیز زندگی این است که با افرادی زندگی کنی که باعث شوند احساس تنهایی کنی.»

گریز از تنهایی

وابستگی مفرط ما به شبکه های اجتماعی و همچنین فرهنگ عمومی جامعه سبب شده اند که ما گمان کنیم این کمیت ارتباط بشر است که اهمیت دارد، نه کیفیت آن.

برای رد این باور غلط، دو پرسش ساده مطرح می کنیم: شما در شبکه های اجتماعی با چند نفر دوست هستید و رابطه شما با چه نفر از آنها رابطه ای عمیق است؟ مطمئناً شمار دوستان بسیاری از افراد، به صدها نفر می رسد، اما فقط تعدادی انگشت شمار از این روابط، رابطه هایی دوستانه هستند.

می بینید که نیاز ما در دنیای مدرن، داشتن رابطه ای جدی و عمیق با دیگران است و فقدان آن، حس تنهایی را به دنبال دارد. پیرامون ما پر است از انسان (چه حضور فیزیکی و چه مجازی)، با این حال ما از نظر روانی و عاطفی، با کسی احساس نزدیکی و راحتی نمی کنیم. دقیق تر که فکر کنید، درخواهید یافت که وقتی اساس جریان اصلی فرهنگ عامه، سطحی نگری باشد، روابط بشر نیز سطحی و صوری می شود. این باور را به ما تحمیل کرده اند که فقط به ارضای خواسته های مادی بیندیشیم و تمایلات خودخواهانه مان را برآورده کنیم.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست