رشد ۱۵ درصدی اعتبارات بخش ICT در بودجه ۱۴۰۰/ کاهش ۲٫۱ درصدی سهم اعتبارات ICT نسبت به کل بودجه عمومی

جمع کل اعتبارات بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ رشدی حدود ۱۵ درصد نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۹ دارد اما با این حال، درصد سهم این اعتبارات نسبت به کل بودجه عمومی کشور در مقایسه با سال ۱۳۹۹ به ۱۶/۲ درصد از کل بودجه کاهش یافته است.

به گزارش داتیکا به نقل از آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، اعتبارات بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در دو بخش برنامه‌ای و متفرقه قابل احصا هستند و و شامل اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای هستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد اگرچه اعتبارات برنامه‌ای این حوزه شامل هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نسبت به قانون بودجه سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۲ درصد کاهش داشته، اما در مقابل اعتبارات ردیف‌های متفرقه مرتبط شامل هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ۳۷ درصد افزایش یافته است.

به طور کلی سهم این بخش نسبت به کل بودجه عمومی کشور طی سال های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ جز در سال ۱۳۹۹ همواره با روندی رو به کاهش همراه بوده و در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ نسبت به قانون ۱۳۹۹ سهم فاوا از ۳٫۰۵ به ۲٫۱۶ درصد از کل بودجه عمومی کاهش خواهد یافت.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در بررسی بودجه مصارف بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشنهاد داده است: باتوجه به اینکه قانون‌گذار در احکام برنامه پروژه‌هایی را تعریف کرده، نیاز به ایجاد پروژه‌های جدید است. منابع این پروژه‌ها از محل اعتبارات قابل اکتساب از طیف‌های بلااستفاده ناشی از گذار آنالوگ به دیجیتال شبکه‌های تلویزیونی، تسهیل سرمایه‌گذا‌ری در زمینه استخراج رمزارزهای انرژی‌بر و اخذ مالیات از آن و اخذ مالیات و عوارض از تبلیغات و فعالیت فعالین عرصه تبلیغ در سکوهای خارجی مانند گوگل و اینستاگرام قابل تامین است.

اعتبارات بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات بیش از آنکه در ردیف‌های برنامه‌ای مرتبط قرار داشته باشند، در ردیف‌های متفرقه گنجانده می‌شوند که این امر رهگیری محل هزینه و تحقق برنامه‌های متناظر را با دشواری مواجه می‌سازد. هرچند ماهیت پویای طرح‌های مرتبط با این حوزه ممکن است وجود برخی ردیف‌های متفرقه را توجیه‌پذیر کند، اما تکرار هر ساله این ردیف‌ها طی حداقل شش سال پی در پی نشان می‌دهد می‌توان برای برخی از این طرح‌ها ذیل دستگاه‌های مربوطه ماهیت برنامه‌ای در نظر گرفت و برای آن اعتبارات لازم را منظور کرد.

به گفته مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، جهت اثربخشی هزینه‌های بودجه‌ای در حوزه فاوا به هدایت ساختاری متمرکز نیاز است و پیشنهاد می‌شود طبق بند «۱۱» ماده (۳) اساسنامه مرکز ملی فضای مجازی کشور، مصوبه ۱۳۹۱ شورای عالی فضای مجازی، تسهیم و توزیع بودجه طرح های کلان یا فرادستگاهی مصوب شورای عالی از طریق مبادله موافقتنامه با مرکز ملی فضای مجازی صورت گیرد.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست