رونمایی از چهارمین سایت ۵G ایران در بوستان آب و آتش

ایرانسل روز سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹، از چهارمین سایت ۵G ایران در بوستان آب و آتش رونمایی می‌کند. معاون فنی و مهندسی ایرانسل، در نشست تخصصی «واگذاری باند فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز و توسعۀ نسل پنجم تلفن‌همراه»، ضمن اعلام این خبر، در زمینۀ واگذاری باندهای فرکانسی و توسعۀ شبکۀ اپراتورها، با حاضران در نشست به بحث و تبادل نظر پرداخت.

به گزارش داتیکا به نقل از روابط‌عمومی ایرانسل، نشست تخصصی «واگذاری باند فرکانسی ۳۵۰۰ مگاهرتز و توسعه نسل پنجم تلفن‌همراه» در حاشیه رویداد هفتۀ ایران دیجیتال و در نخستین روز از نمایشگاه تخصصی اینترنت اشیا (IoTEX)، با حضور مهندس نسترن محسنی معاون امور رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، دکتر حسن بولوردی معاون فنی و مهندسی ایرانسل، مهندس یاسر رضاخواه مدیرعامل شرکت خدمات ارتباطی رایتل، مهندس مرتضی طاهری‌بخش معاون فنی و توسعه همراه اول و مهندس جهانگیر آقازاده رییس هیأت‌مدیرۀ شرکت فرابرد داده‌های ایرانیان (زیتل)، صبح امروز دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ در سالن ۲۷ محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد.

معاون فنی و مهندسی ایرانسل، در این نشست، به سرمایه‌گذاری اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران در اینترنت پرسرعت ثابت (TD-LTE) اشاره کرد و گفت: با افزایش قابل توجه تقاضا در شبکۀ دیتا که طی یک سال اخیر و در پی شیوع بیماری کرونا به وجود آمده است، ایرانسل سرمایه‌گذاری قابل توجهی در اینترنت پرسرعت ثابت انجام داده و خدمات TD-LTE خود را به طور گسترده‌ای توسعه داده است.

بولوردی افزود: در حال حاضر، درصد جمعیتی زیادی از مشترکان ایرانسل در حال استفاده از خدمات اینترنت پرسرعت ثابت هستند. این درصد جمعیتی، قابل چشم‌پوشی نیست و این نکته باید در تصمیم‌گیری برای واگذاری باندهای فرکانسی، مد نظر قرار گیرد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون تقاضای مصرف دیتا، به خاطر شرایط کرونایی، در بالاترین سطح است و در چنین شرایطی، تصمیم‌های ناگهانی برای تغییر در باند فرکانسی مشکل‌ساز است و نارضایتی عمومی به دنبال خواهد داشت.

بولوردی در واکنش به صحبت یکی از حاضران در نشست، مبنی بر واگذاری پهنای‌باند فرکانسی ۸۰ مگاهرتزی به اپراتورها برای توسعۀ ۵G، این میزان را ناکافی برشمرد و برنامۀ رگولاتوری برای واگذاری ۱۰۰ مگاهرتز را تصمیم درستی دانست.

معاون فنی و مهندسی ایرانسل، چالش دیگر را مشکلات موجود روی خدمات TD-LTE، از جمله اختلالات GPS عنوان و تأکید کرد: با راه‌اندازی ۵G، این مشکلات به مراتب بیشتر خواهد شد و باید از هم‌اکنون به فکر حل این مشکل باشیم.

بولوردی همچنین با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری سنگین از طرف اپراتورها برای توسعۀ ۵G، انتظار برای بازگشت سریع سرمایه را خوشبینانه دانست و از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی خواست تا حداقل در چند سال نخست ارائۀ سرویس، در زمینۀ حق فرکانس و مسائل مشابه، با اپراتورها همکاری کند.

۵G سال‌هاست که جزو اولویت‌های ایرانسل است

بولوردی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود، با اشاره به پیشتازی ایرانسل در ارائۀ خدمات نسل پنج تلفن‌همراه در ایران گفت: ۵G سال‌هاست که جزو اولویت‌های ایرانسل است. ما از سال ۱۳۹۵ مطالعۀ شبکۀ نسل پنج را به صورت جدی با همکاری مراکز معتبر دانشگاهی داخلی و شرکت‌های بین‌المللی فعال در این زمینه آغاز کردیم و موفق شدیم در تیر ماه سال ۱۳۹۶، اولین بار در ایران، از نخستین شبکه رادیویی واقعی مبتنی بر تکنیک‌های ۵G بهره‌برداری و در شهریور ماه همان سال نیز، در حضور مهندس آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، نمونۀ کاملی از شبکۀ ۵G را آزمایش کنیم.

وی افزود: ایرانسل در ادامه طی یک برنامۀ دقیق و فشردۀ مطالعاتی و عملیاتی در سال‌های ۹۸ و ۹۹ برای راه‌اندازی شبکۀ کاربردی و واقعی ۵G، موفق به راه‌اندازی نخستین سایت نسل پنج ایران در اول مرداد ماه ۱۳۹۹ شد و پس از افتتاح دو سایت دیگر در ساختمان مرکزی خود و دانشگاه تربیت‌مدرس، فردا چهارمین سایت تجاری ۵G ایران و ایرانسل در بوستان آب و آتش، از طریق ارتباط زندۀ ویدیویی، با حضور دکتر بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل و مهمانانی از وزارت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات در نمایشگاه، برای استفادۀ عموم راه‌اندازی می‌شود. به این ترتیب، علاوه بر کاربرانی که دارای گوشی‌های با قابلیت پشتیبانی از ۵G هستند، حتی کاربرانی که گوشی تلفن‌همراهشان قابلیت اتصال به شبکۀ نسل پنج را نداشته باشد هم می‌توانند به صورت Hotspot و با استفاده از پوشش مودم وای فای ۵G ایرانسل، تفاوت در سرعت را تجربه کنند.

در اسفند ماه نیز، سایت‌های ۵G بعدی ایرانسل در کیش و شیراز راه‌اندازی می‌شوند.

معاون فنی و مهندسی ایرانسل گفت: ایرانسل در راه‌اندازی ۵G، علاوه بر استفاده‌های تجاری و ارائۀّ خدمات به مشترکان خود، اهداف علمی و پژوهشی و نیز فرهنگ‌سازی برای توسعۀ کاربست‌های آن را نیز از نظر دور نداشته و همزمان، مطالعۀ ۶G را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

بولوردی همچنین در بخش دیگری از این نشست، با بیان اینکه ۵G بدون فیبر، مفهوم و کارایی نخواهد داشت، بر ضرورت ورود رگولاتوری و سیاست‌گذاری در زمینۀ توسعه و تأمین فیبرنوری تأکید کرد.

وی با اشاره به مشکلات موجود در توسعۀ سایت‌های جدید به دلیل افزایش نرخ ارز و پیچیدگی اخذ مجوز سایت جدید، افزودن لایه‌های جدید در سایت‌های موجود را سریعترین راه‌حل ارتقای کیفیت خدمات اینترنت دانست.

رویداد «هفتۀ ایران دیجیتال» و نمایشگاه تخصصی اینترنت اشیای ایران (IoTex)، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی از سوی ستاد ملی مدیریت کرونا، در روزهای ۲۷ و ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۹ از ساعت ۹ تا ۱۷ در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار می‌شود و ایرانسل، در سالن ۲۷ این نمایشگاه میزبان علاقه‌مندان و متخصصان است.

ایرانسل به عنوان یکی از حامیان اصلی این رویداد، علاوه بر حضور در نمایشگاه تخصصی اینترنت اشیا، دستاوردها و محصولات خود در زمینۀ «هوش مصنوعی»، «اینترنت اشیا» و «شبکۀ ۵G» را به نمایش گذاشته و به صورت همزمان، از طریق ارتباط زندۀ ویدیویی، از چهارمین سایت نسل پنج تلفن‌همراه ایران و ایرانسل، در محل بوستان آب و آتش تهران رونمایی می‌کند.

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه،فناوری ارتباطات

آخرین اخبار

فهرست