رکن چهارم دموکراسی کیلویی چند؟ مقایسه دستمزد خبرنگاران در ایران و چند کشور دیگر

داتیکا: پایین ترین دستمزد برای یک روزنامه نگار آلمانی ۴ هزار و ۹۳۰ یورو و بیشترین دستمزد ۱۷هزار یورو در ماه است؛ بنابراین متوسط دستمزد یک روزنامه نگار در این کشور چیزی حدود ۱۰ هزار و ۷۰۰ یورو خواهد بود که با احتساب نرخ حدودی یورو یعنی ۲۵ هزار تومان، می شود ۲۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ناقابل. مراقب باشید سرتان به دوران نیفتد؛ نگران نباشید اشتباه نکرده اید؛ در فرانسه پایین ترین دستمزد سالانه برای یک روزنامه نگار ۲۶ هزار و ۷۰۰ یورو و بالاترین دستمزد ۸۷ هزار و ۴۰۰ یورو تعیین شده است بنابراین یک روزنامه نگار فرانسوی در سال به طور متوسط ۵۵ هزار و ۶۰۰ یورو تقریبا معادل یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان دستمزد دریافت می کند.

در فنلاند به ترتیب ۲ هزار و ۴۰ یورو و ۶ هزار و۸۵۰ یورو کمترین و بیشترین دستمزد ماهانه یک روزنامه نگار است؛ بنابراین روزنامه نگاران فنلاندی به طور متوسط ۴ هزار و ۳۳۰یورو معادل ۱۰۸ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان در ماه حقوق می گیرند. روزنامه نگاران ایتالیایی نیز تقریبا از همین رنج حقوقی برخوردار هستند؛ کمترین دستمزد در این کشور ۲ هزار و ۱۰یورو و بیشترین حقوق ۵ هزار و ۹۱۰یورو است؛ بنابراین یک روزنامه نگار ایتالیایی نیز به طور متوسط در یک ماه ۳ هزار و ۸۶۰ یورو دستمزد دریافت می کند.

یک روزنامه نگار سوییسی هم به طور متوسط در سال ۲۰۳ هزار فرانک سوییس دستمزد می گیرد. همچنین روزنامه نگاران انگلیسی می توانند سالانه به طور متوسط ۳۳ هزار و ۶۹۳ پوند و روزنامه نگاران جمهوری چک ۱۰۱ هزار کرون دستمزد حقوق دریافت کنند.

اما در ایران خبرنگاری و روزنامه نگاری تنها حرفه ای است که کیفیت و قیمت در آن هیچ نسبتی باهم ندارند؛ اگر روزنامه نگاری بخواهد یک گزارش تولیدی و میدانی در یک شهر دور افتاده تهیه کند و یک ماه هم وقت خود را صرف آن کند، میزان دستمزدی که می گیرد، همان حق التحریر مشخص و مصوب نشریه است که هیچ تفاوتی با مطلب کسی که با یک سرچ ساده در اینترنت و ۲ تا تلفن جمع شده، ندارد.

در واقع بنیه و ساختار اقتصادی مطبوعات ما به گونه ای نیست که درباره یک کار کیفی قیمت گذاری درستی داشته باشد و اگر چنین باشد هم در پرداخت آن عاجز است. خبرنگار حق التحریری تنها راهی که برای امرار معاش خود دارد این است که از کیفیت بزند و تعداد گزارش ها را بالا ببرد که آن هم به میزان چشم گیری مبلغ دریافتی را بالا نمی برد.

اگرچه شرایط اقتصادی جدید و تعطیلی ها به دلیل شیوع کرونا منجر به تعویق پرداخت ها شده است اما در کل خبرنگاری در ایران جزو مظلوم ترین حرفه ها است. شاید پایین ترین دستمزد در حوزه فرهنگ مربوط به خبرنگاران باشد. روزنامه نگاران ما با پایین ترین دستمزد به کار خود یعنی اطلاع رسانی ادامه می دهند به رغم اینکه همه ما می دانیم در یک سال گذشته قیمت ها به شدت بالا رفته اما تغییری در حقوق این صنف دیده نمی شود. گرانی نیازهای اولیه، آسیب زیادی به معیشت جامعه خبرنگاران وارد کرده است.

به گزارش اعتماد، به هرحال روزنامه نگاری که ۲ میلیون تومان حقوق می گیرد آن هم در شهری که زیر ۸ میلیون یعنی زیر خط فقر، ممکن است به هر کاری دست بزند. با دلار ۲ هزار تومانی نرخ حق التحریر ۸۰ هزار تومان بود و حالا با دلار ۲۰ هزار تومانی هم همان است که بود؛ این یعنی کلمه هیچگاه ارزش افزوده ای نداشته است.

 

 

 

 

 

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،مدیریت رسانه

آخرین اخبار

فهرست