فضای مجازی و اختلالی به نام فومو

فومو، یا ترس از دست دادن، پدیده ای واقعی است که شیوع آن روز به روز بیشتر می شود و می تواند اضطراب قابل توجهی به زندگی شما تزریق کند. ممکن است این اختلال هر کسی را تحت الشعاع قرار دهد اما خطر بروز آن در برخی از افراد بیشتر است. در ادامه اطلاعاتی درمورد تاریخچه ی فومو، تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده، تشخیص آن در زندگی و نحوه ی مدیریت فومو برای جلوگیری از تاثیر منفی آن روی شادی ارائه میدهیم. درمان و مدیریت ترس از دست دادن به کمک روانشناس و روانپزشک ممکن است. برای درمان اضطراب به اینجا سر بزنید.

فومو یا ترس از دست دادن چیست؟
زمانیکه فرد احساس یا اینگونه برداشت میکند که به دیگران بیشتر خوش میگذرد، زندگی بهتری دارند یا چیز های بهتری نسبت به او تجربه میکنند، میگوییم ترس از دست دادن رخ داده است. فرد در این حالت عمیقا احساس حسادت میکند و عزت نفسش خدشه دار میشود. شبکه های اجتماعی مجازی مثل اینستاگرام و فیسبوک سهم زیادی در بروز این احساس دارند.

اختلال فومو صرفا مختص این احساس نیست که شاید میتوانستید در حال حاضر از چیز های بهتری برخوردار باشید، بلکه حس میکنید یک چیز مهم و اساسی را که دیگران در حال تجربه ی آن هستند از دست داده اید.

این موارد هرچیز اعم از مهمانی جمعه شب تا ترفیع در محل کار را شامل میشود اما همیشه همراه با نوعی احساس درماندگی از این است که چیز بزرگی را از دست داده اید.

مختصر تاریخچه فومو
این فکر که ممکن است اوقات خوش را از دست داده باشید امر جدیدی در این حیطه نیست. با این حال، اگرچه فرضا قرن ها از وجود این تفکر میگذرد (می توانید نمونه های فومو را در متون باستانی ببینید)، مطالعه ی آن طی چند دهه ی اخیر و با مقاله ی دکتر دن هرمان، استراتژیست بازاریابی، در سال ۱۹۹۶ شروع شد که اصطلاح «ترس از دست دادن» را ابداع کرد. البته، از زمانیکه شبکه های مجازی آغاز به کار کردند، اختلال فومو بروز و نمود بیشتری پیدا کرده و بیشتر مورد مطالعه قرار گرفته است.

رسانه های اجتماعی به طرق مختلف باعث تسریع پدیده ی فومو شده اند. درواقع این رسانه ها بستری فراهم میکند تا شما زندگی عادی خود را با لحظات عالی دیگران مقایسه کنید. بنابراین، درک شما از «عادی بودن» تغییر میکند و به نظر میرسد نسبت به هم نسلان خود زندگی بد تری دارید. میتوانید عکس دوستان خود را با جزئیات بالا ببینید که در حال خوشگذرانی هستند درحالیکه در نسل های قبل مردم تا این اندازه نسبت به زندگی یکدیگر آگاه نبودند.

رسانه ی اجتماعی بستری برای پز دادن فراهم می آورد و تبدیل به محیطی میشود که چیز ها، رویداد ها و حتی گاهی خود شادی در آن در حال رقابت است. افراد بهترین و عالی ترین تجارب خود را با هم مقایسه میکنند که باعث میشود به این فکر کنید که چه چیزی در زندگی شما کم است.

ترس از دست دادن

با افزایش تحقیق به روی فومو و در دسترس قرار گرفتن آن، تصویر روشن تری از این اختلال و تاثیر آن روی خود به دست می آوریم. این تصویر به هیچ وجه زیبا نیست زیرا تاثیر منفی فومو بسیار و بیشتر از آنچه انتظار دارید شایع است. موارد زیر را در نظر داشته باشید

شبکه های اجتماعی مجازی هم مسبب و هم معلول از فومو هستند
تعجبی ندارد که نرخ استفاده از شبکه های مجازی در بین نوجوانان بالا تر است و در نتیجه ممکن است دچار فومو شوند. اما جالب است بدانید فومو مثل مکانیزمی عمل میکند که باعث استفاده ی بیشتر از شبکه های مجازی میشود. دختران افسرده معمولا بیشتر از شبکه های مجازی استفاده میکنند درحالیکه اضطراب در پسر ها باعث استفاده ی بیشتر از شبکه های مجازی می شود. این نشان می دهد که افزایش استفاده از شبکه های مجازی منجر به بالا رفتن میزان استرس در اثر فومو می شود.

بروز فومو دراثر استفاده از شبکه های مجازی بر سن و جنسیت برتری دارد
براساس چند تحقیق چنین اثبات شد که افراد از تمام سنین میتوانند فومو را تجربه کنند. طبق یک تحقیق در مجله ی تحقیقات روانپزشکی، ترس از دست دادن با مصرف بیشتر گوشی هوشمند و شبکه های مجازی در ارتباط است و این پیوند ربطی به سن یا جنسیت ندارد. موضوع دیگر اینکه هم استفاده از رسانه های مجازی و هم استفاده ی بیش از حد از گوشی هوشمند با تجربه ی شدید تر فومو پیوند دارد. استفاده از گوشی هوشمند به ترس از قضاوت منفی و حتی مثبت دیگران و تاثیر منفی روی خلق و خو مربوط است.

فومو و رضایت پایین از زندگی با هم در ارتباطند
مقاله ی دیگری که در مجله ی کامپیوتر و رفتار انسان منتشر شده، از چند ترند دیگر مربوط به فومو پرده برداشته است. ثابت شده که ترس از دست دادن با احساس برآورده نشدن نیاز ها و رضایت پایین از زندگی در ارتباط است. همانطور که از تحقیقات دیگر برمی آید، پیوند زیادی بین فومو و استفاده ی بیشتر از شبکه های مجازی وجود دارد. به نظر میرسد فومو هم با احساس نیاز به مشارکت در صفحات مجازی و هم با افزایش این مشارکت در ارتباط است. این بدین معنی است که فومو و عادت استفاده از صفحات مجازی منجر به چرخه ی تغییر ناپذیر و منفی در زندگی میشود.

ترس از دست دادن می تواند خطرناک باشد
جدا از افزایش نا رضایتی، ترس از دست دادن میتواند منجر به مشارکت بیشتر در رفتار های نا سالم شود. مثلا، طبق همان تحقیق در مجله ی کامپیوتر و رفتار انسان، اختلال فومو با پرت شدن حواس هنگام رانندگی ارتباط دارد که در بعضی موارد مرگبار است.

به حداقل رساندن فومو
خوشبختانه، اگر دچار فومو هستید، میتوانید با چند راه حل جلوی تداوم آن را بگیرید.
براساس تحقیقات، ترس از دست دادن میتواند ریشه در نارضایتی و خوشحال نبودن از زندگی داشته باشد و این عواطف ما را به سمت استفاده ی بیشتر از شبکه های مجازی سوق میدهد.

درمقابل، استفاده ی بیشتر از رسانه های مجازی باعث میشود احساس بد تری نسبت به خود و زندگیمان پیدا کنیم، نه بهتر. به همین دلیل، باید بدانیم که شاید تلاش ما برای تسکین فومو درواقع منجر به تشدید آن شود اما اگر بدانیم که مشکل کجاست، اولین قدم برای غلبه به فومو را برداشته ایم.

روی چیز دیگری تمرکز کنید
بجای تمرکز روی نداشته ها، سعی کنید به داشته ها توجه کنید. گفتن این حرف راحت تر از انجام آن است؛ آن هم وقتی صفحات مجازی پر از تصویر چیز هایی است که نداریم، اما قابل اجراست. آدم های مثبت را دنبال کنید، کسانی را که زیادی پز می دهند یا از شما حمایت نمی کنند مخفی کنید. میتوانید صفحه ی پست های جدید را طوری تغییر دهید تا چیز هایی را که باعث تحریک فومو میشود کمتر ببینید و در عوض چیز هایی نشان داده شود که باعث میشود احساس بهتری نسبت به خود داشته باشید. مواردی در صفحات مجازی را که از شادی شما کم میکند بشناسید. با اضافه کردن چیز هایی در شبکه ی مجازی (و زندگی) که باعث خوشحالیتان میشود، موادر ناراحت کننده را به حداقل برسانید.

دفتر خاطرات داشته باشید
پست گذاشتن در صفحات مجازی برای ثبت لحظات خوش امری طبیعی است. با اینحال، ممکن است احساس کنید که دیگران به حریم شخصی شما نفوذ کرده اند. در این صورت، بهتر است بعضی تصاویر و خاطرات خود را منتشر نکنید و یک دفتر خاطرات از بهترین اتفاقات خود را بصورت آنلاین یا روی کاغذ برای خودتان نگه دارید. بدین ترتیب، تمرکزتان از تعریف و تمجید دیگران معطوف به قدردانی خصوصی شما از چیز هایی میشود که زندگیتان را لذت بخش میکند. گاهی این تغییر به شما کمک میکند از چرخه ی شبکه ی مجازی و فومو خارج شوید.

به دنبال برقراری ارتباط واقعی باشید
معمولا وقتی افسرده یا مضطرب هستید، دنبال یک ارتباط قویتر می گردید و این موضوع از نظر روانشناسان و روانپزشکان کاملا هم طبیعی است. مغز درواقع از احساس تنهایی و انزوا برای رساندن این پیام به ما استفاده میکند که میخواهیم ارتباط واقعی تری با دیگران برقرار کنیم و حس تعلق داشتن را بالا ببریم. متاسفانه، پست گذاشتن در صفحات مجازی همیشه راهی برای رسیدن به این ارتباط نیست و ممکن است از چاله به چاه بیفتید. چطور است به جای ارتباط برقرار کردن مجازی، یک ملاقات حضوری ترتیب دهید؟ برنامه ریزی با یک دوست خوب، پیدا کردن تور یا انجام هر کار اجتماعی که باعث میشود با دوستان خود بیرون بروید، تغییر مناسبی است و به شما کمک میکند احساس از دست دادن را فراموش کنید. بدین ترتیب در مرکز عمل قرار می گیرید. اگر برای برنامه ریزی وقت ندارید، دایرکت دادن به دوست صمیمی نسبت به پست گذاشتن برای همه ی دوستان به امید لایک ارتباط بهتر و صمیمی تری ایجاد میکند.

روی قدردانی تمرکز کنید
تحقیقات نشان داده که شرکت در فعالیت های بالا بردن حس قدردانی مثل نوشتن مواردی که بابت آن قدردان هستید یا صحبت با دیگران درمورد چیز هایی که بابت آن از آن ها متشکر هستید، روحیه ی شما و اطرافیانتان را بالا میبرد زیرا وقتی روی نعماتی که دارید تمرکز میکنید، فکر به نداشته ها در زندگی سخت تر میشود و همینطور وقتی دیگران را خوشحال میکنید، باعث میشود خودتان هم احساس بهتری داشته باشید. بهتر شدن روحیه همان چیزی است که برای رهایی از افسردگی و اضطراب به آن نیاز دارید. احتمالا وقتی متوجه داشته های خود شوید، برای سر زدن به شبکه های مجازی و گرفتار فومو شدن وسوسه نمیشوید بلکه کم کم احساس میکنید نیاز هایتان در زندگی برآورده شده و دیگران هم همینطور هستند. این احساس به سلامت عاطفی و روحیتان کمک شایانی میکند.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،پژوهش ارتباطی

آخرین اخبار

فهرست