مخالفت رییس سازمان امور مالیاتی با اجرای مالیات هوشمند بر درآمد افراد

امیدعلی پارسا، رییس سازمان امور مالیاتی کشور با پیشنهاد شورای اجرایی فناوری اطلاعات برای تدوین برنامه اجرایی، حقوقی و فنی مالیات هوشمند بر مجموع درآمد افراد (PIT) مخالفت کرد.

به گزارش داتیکا به نقل از آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، در ماده پیشنهادی شورای اجرایی فناوری اطلاعات آمده است: سازمان امور مالیاتی موظف است برنامه اجرایی، حقوقی و فنی مالیات هوشمند بر مجموع درآمد (PIT) را حداکثر تا ۲۰ اسفند ماه ۹۹ تدوین و به مراجع ذیربط و دبیرخانه شورا ارایه کند.

این درحالیست که در جلسه ۱۹ شورا، ماده پیشنهادی به رغم موافقت وزیر اقتصاد به درخواست رییس سازمان امور مالیاتی از مصوبه حذف شد.

مالیات بر درآمد افراد موسوم به PIT، یکی از انواع نظام مالیاتی است که موضوع آن ارائه قواعد حاکم بر مالیات بر درآمد همه اشخاص حقیقی از قبیل صاحبان کسب و کار، کارگران و حتی اشخاص بیکار است.

در ایران به دلیل عدم وجود این نظام مالیاتی، درآمدهای مالیاتی دولت به درآمدهای ناشی از مالیات بر سود شرکت‌­ها، مالیات بر ارزش افزوده و وضع عوارض واردات وابسته است.

اجرای نظام مالیات بر درآمد افراد در کشور می‌‌تواند علاوه بر کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و فراهم کردن امکان کاهش مالیات بر سود شرکت‌ها و در نتیجه افزایش توان رقابت‌پذیری شرکت‌های داخلی، نقش مهمی در بهبود وضعیت تولید و اشتغال داشته باشد. علاوه بر این نظام مالیات بر درآمد افراد باتوجه به حمایت از اقشار کم درآمد جامعه از طریق اصلاح کارکردهای توزیعی نظام مالیاتی تحت عنوان نظام حمایتی مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی آثار مثبت توزیعی را نیز به همراه خواهد داشت.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست