مرکز نوآوری ایرانسل و تلاش برای رفع نیاز استارتاپ‌ها به سرمایه‌گذاری خارجی

مرکز نوآوری ایرانسل که با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری شکل گرفته است، قصد دارد ایده‌های نسل جوان در حوزه‌های مختلف را بدون سرمایه‌گذاری خارجی به نتیجه برساند.

به گزارش داتیکا به نقل از زومیت، مرکز نوآوری ایرانسل، زیرمجموعه‌ی «ایرانسل‌لبز (Irancell Labs)» سال گذشته با هدف ایجاد محیطی در خدمت جوانان دارای ایده و انگیزه برای رشد ایده‌های‌شان تأسیس شد. ایرانسل قصد دارد با امکانات و منابعی که دراختیار دارد – مانند شرکت‌های بزرگ در سطح دنیا – فرصتی هم برای پرورش ایده‌های نسل جوان‌تر ایجاد کند. تأسیس چنین مراکزی تنها به سود استارتاپ‌ها تمام نمی‌شود؛ بلکه به شرکت‌های بزرگ کمک می‌کند تا واحدهایی درکنار خود شکل دهند که به ارتقای سرویس‌هایشان منجر می‌شود. این واحدها با چابکی خود، خارج از روال شرکت‌های بزرگ به فعالیت مشغول می‌شوند تا ایده‌شان را به جایی برسانند که تنها با سرمایه‌گذاری آماده‌ی ارائه‌‌ی سرویس شوند.

ایرانسل از چند ماه پیش، جلساتی برای چگونگی راه‌اندازی مرکز نوآوری آغاز کرد و در نهایت با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و در چارچوب سیاست‌های این نهاد، محیطی در مرکز نوآوری شریف در نظر گرفت؛ سپس فراخوانی برای حضور تیم‌های استارتاپی و جوانان دارای ایده و انگیزه برای معرفی سرویس‌های مختلف به‌خصوص در حوزه‌ی IT و ICT منتشر کرد. حدود ۵۰ تیم برای شرکت در رقابت ایرانسل ثبت ‌نام کردند و با ارزیابی اولیه، ۱۰ تیم انتخاب شدند. دیروز (۱۸ آبان) مراسم اختتامیه‌ی «نخستین استارتاپ ویکند مرکز نوآوری ایرانسل» برگزار شد و ۱۰ تیم به معرفی ایده‌ی خود و پاسخ به سؤالات داوران پرداختند. اسامی تیم‌های برگزیده امروز در وب‌سایت ایرانسل‌لبز به نشانی labs.irancell.ir اعلام خواهد شد.

ما در زومیت به بهانه‌ی اختتامیه‌ی نخستین نوآوردگاه (Startup Weekend) مرکز نوآوری ایرانسل به گفت‌وگو با مدیرعامل ایرانسل نشستیم تا به سؤالات‌ در این زمینه پاسخ دهد. در ادامه می‌توانید شرح این گفت‌وگو را مطالعه کنید.

زومیت: چرا ایرانسل به فکر تأسیس مرکز نوآوری افتاد؟

بیژن عباسی‌آرند: شرکت‌های بزرگ به‌خصوص در حوزه‌ی IT و ICT برای اینکه بتوانند در فضای شتاب‌دهی تکنولوژی و سرویس و خدمات ایفای نقش کنند، حتما باید در کنارشان واحدهایی چابک شکل بگیرد که متناسب با نیاز، خدمات ارائه کنند. این موضوع در دنیا تجربه‌شده است که استارتاپ‌ها در فضایی خارج از روال شرکت‌های بزرگ، با برنامه‌ریزی سازمانی کمتر اما چابکی و سرعت بیشتر ایفای نقش کنند و به نیازها پاسخ دهند. ما هم از سال گذشته تصمیم گرفتیم مرکز نوآوری را ذیل ایرانسل تأسیس کنیم که از این حرکت استارتاپی به‌خصوص در حوزه IT و ICT حمایت کند. بنابراین مدتی طول کشید که هماهنگی آن با معاونت علمی انجام شود و فضایی دراختیار ما قرار بگیرد. ۴ تا ۵ ماه است که جلساتی با تیم‌های خبره در این زمینه داشتیم و امروز د رنهایت می‌توانیم تیم‌های استارتاپی را ارزیابی و انتخاب کنیم تا مشغول به کار شوند.

زومیت: آیا ایرانسل با پرورش استارتاپ‌ قصد کمک به دولت هم دارد؟

بیژن عباسی‌آرند: قطعا. یکی از دلایل مستقر شدن ما در این مکان – یعنی مرکز نوآوری شریف – این است که مرکز نوآوری با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری شکل گرفته؛ حضور ما در این مکان نشان می‌دهد که ما در چارچوب سیاست‌های معاونت علمی، فضایی برای حمایت از استارتاپ‌ها ایجاد کنیم تا آن‌ها بتوانند به سرویس‌های جدید ورود کنند. وقتی می‌گوییم استارتاپ، این به ‌معنای شکل‌گیری خدمت یا ایده‌ی جدید است؛ ما تصور می‌کنیم فضا و امکاناتی که ایرانسل ایجاد کرده، زیرساخت خوبی برای جوانان دارای ایده مهیا می‌کند تا ایده‌ی خود را تحقق بخشند. این موضوع همچنین باعث ایجاد اشتغال حداقلی می‌شود.

زومیت: خدماتی که ایرانسل می‌خواهد به استارتاپ‌ها در این مرکز ارائه کند، شامل چه مواردی می‌شود؟

بیژن عباسی‌آرند: ما در مرکز نوآوری یک فضای همکاری ایجاد کرده‌ایم تا تیم‌های استارتاپی در آن مشغول به کار شوند. زیرساخت‌های اولیه مانند اینترنت، برق، آب و خدماتی که باید از بیرون بگیرند را به‌جای اینکه با اجاره‌ی یک مکان دیگر بخواهند هزینه کنند، می‌توانند در این مرکز به‌رایگان استفاده کنند. به‌علاوه‌، تیم‌هایی که در حوزه‌ی سرویس‌های خود ایرانسل فعالیت کنند، شامل سرمایه‌گذاری مالی هم می‌شوند.

زومیت: ما در کجا می‌توانیم شاهد عملی ‌شدن ایده‌های این تیم‌های استارتاپی باشیم؟

تیم‌هایی که در حوزه‌ی سرویس‌های خود ایرانسل فعالیت کنند، شامل حمایت مالی می‌شوند
بیژن عباسی‌آرند: بخشی از مجموعه‌ای که اینجا شکل می‌گیرد، قرار است نیازهای خود ما را تأمین کند، بخشی می‌توانند در قالب عرضه‌ی سرویس جدید در حوزه IT و ICT رشد کنند و بازار کسب کنند؛ بخشی هم ممکن است بتوانند در تعامل با شرکت‌های بزرگ، سرویسی برای آن‌ها توسعه دهند. فضای استارتاپی کشور در حوزه‌های مختلف مرتب در حال خلق سرویس‌های جدید برای رفع نیازمندی‌های کشور است.

زومیت: برنامه‌های دیگر مرکز نوآوری به‌جز فراخوان سالیانه چیست؟

بیژن عباسی‌آرند: یکی از برنامه‌های مرکز، حمایت از استارتاپ‌ها و برنامه‌ی دیگر آن، بومی‌سازی خدمات خود ایرانسل است. ما امیدواریم بخشی از این نیازمندی‌ها را تیم‌هایی در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان ذیل مرکز نوآوری توسعه دهند. در حوزه IT و ICT نیازمندی‌هایی وجود دارد که اکنون وندورهای خارجی آن‌ها را تأمین می‌کنند. تلاش ما این است که این نیازها را در داخل کشور در قالب شرکت دانش‌بنیان پاسخ بدهیم.

زومیت: ایرانسل چقدر به رشد اقتصاد دیجیتال کشور کمک کرده؟

بیژن عباسی‌آرند: طبق گزارش وزارت ارتباطات، سهم ICT یا بخش اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی کشور بین ۶ تا ۶/۵ درصد است. این میزان رشد، حاصل فعالیت شرکت‌های حوزه ICT در کشور است. در سال گذشته ایرانسل و مجموعه‌های کناری آن، حدود ۱۵ میلیارد تومان اثر مالی در اقتصاد کشور داشتند. پیش‌بینی می‌کنیم این میزان امسال به ۱۸ تا ۲۰ هزار میلیارد برسد.

***

عباسی‌آرند یکی از رسالت شرکت‌های بزرگ را ایجاد فرصت برای نسل جوان درکنار ارتقای کسب‌و‌کار خود می‌داند. به عقیده‌ی او، دیگر شرکت‌های بزرگ در کشور هم باید پیش از این مسیری را آغاز می‌کردند که ایرانسل اکنون ایجاد کرده است. مدیرعامل ایرانسل می‌گوید: «امیدواریم شرکت‌های دیگر هم از امکاناتی که در این زمینه دارند استفاده کننئ و محیطی دراختیار نسل جوان‌تر قرار دهند تا تولید محصول و نرخ اشتغال در کشور افزایش یابد.»

با توجه ‌به گفته‌های عباسی‌آرند، ایرانسل تلاش زیادی در بومی‌سازی محصولات می‌کند؛ مودم خانگی یکی از مثال‌ها در این زمینه است. او می‌گوید: «شاید در آینده بتوانیم بخش دیگری از تجهیزات و خدمات را نیز با کمک شرکت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان بومی کنیم تا به اقتصاد بومی کشور و توسعه‌ی اشتغال کمک کنیم.»

تیم‌های استارتاپی می‌توانند در هر زمانی، در صورت داشتن ایده یا محصول اولیه، به بخش مرکز نوآوری ایرانسل در بالای صفحه اصلی وب‌سایت ایرانسل لبز مراجعه کنند و با مطالعه‌ی فرصت‌های توسعه‌ی کسب‌و‌کار جدید به ‌کمک ایرانسل، پس از ثبت ‌نام و ورود به سامانه، طرح یا ایده‌ی خود را ارسال کنند.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست