اخبار عمومی

مهمترین اخبار رسانه‌ها/ از گسترده‌ترین حمله سایبری به زیرساخت‌های کشور تا افزایش قیمت بیت‌کوین

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، روزانه از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در روز یکشنبه بیستم بهمن ماه را می خوانید:

  • احتمال تاخیر در عرضه نسل بعدی کنسول‌ها به دلیل کرونا

باشگاه خبرنگاران جوان: به تازگی خبری در فضای مجازی منتشر شده که اعلام می‌کند این ویروس روی صنعت ساخت کنسول‌ها نیز تاثیر گذاشته و احتمال به تاخیر افتادن زمان عرضه دو کنسول PS5 و Xbox Series X به وجود آمده است. این خبر توسط یکی از شرکت‌های بزرگ سازنده دستگاه‌های الکترونیکی در جهان منتشر شد که اعلام می‌کرد عرضه محصولات جدید دو شرکت نینتندو و اپل به دلیل کمبود قطعات خود با تاخیر مواجه شده‌اند و این وضعیت ممکن است برای دو شرکت سونی و مایکروسافت نیز بیوفتد.

  • رسانه‌های اجتماعی سلیقه غذا خوردن را تغیییر می‌دهند

فارس: نتایج یک بررسی جدید حاکی از‌ آن است رسانه‌های اجتماعی باعث می‌شوند افراد مانند دوستان خود غذا بخورند و سلیقه رژیم غذایی‌شان تغییر کند. کارشناسان علمی باور دارند، پست‌های خاص در رسانه‌های اجتماعی بر باور عمومی درباره رژیم غذایی بر انتخاب افراد تأثیر می‌گذارد و می‌تواند راه سلامتی یا بیماری را به آنها نشان دهد. محققان دانشگاه استون، بیرمنگام گفتند که این یافته‌ها می‌تواند برای مقابله با عادات غذایی بد در کودکانی که از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند مفید باشد.

  • انصراف از کنگره جهانی موبایل ادامه دارد

دنیای‌اقتصاد: ترس از ویروس کرونا بزرگ‌ترین رویداد جهانی موبایل را وارد بحران می‌کند. شرکت سوئدی اریکسون جدیدترین شرکتی است که به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان از حضور در کنگره جهانی موبایل ۲۰۲۰ بارسلونا صرف‌نظر کرده است. این شرکت گفته است به جای شرکت در این رویداد تصمیم گرفته در رویداد کوچکی که در آینده به نامEricsson Unboxed برگزار می‌کند محصولات جدیدش را معرفی کند.

  • سربازگیری وزارت ارتباطات /متخصصان مشمول این فرصت را از دست ندهید

داتیکا: به تازگی نیزخبر رسیده که امریه پذیری وزارت ارتباطات آغاز شده است. هشتمین مرحله فراخوان نیروهای امریه وزارت ارتباطات ازساعت ۹ صبح تاریخ یکشنبه ۲۰ بهمن ماه آغاز و تا ساعت۲۴، ۲۸ همین ماه ادامه دارد. بر همین اساس، از فارِغ التحصیلان در خوشه های تخصیصی ستاد نیروهای مسلح برای حضور در این فراخوان دعوت می شود.همچنین، تمامی مراحل ثبت نام، ارزیابی و پیگیری سامانه مستقر در این سایت با آدرسhttp://amrieh.ict.gov.ir انجام می شود.

  • گسترده‌ترین حمله سایبری به زیرساخت‌های کشور اتفاق افتاد

مهر: معاون وزیر ارتباطات گفت: روز گذشته گسترده‌ترین حمله سایبری تجربه شده در تاریخ ایران علیه زیرساخت‌های کشور توسط هکرها اتفاق افتاد. حمید فتاحی در توئیتر نوشت: هکرهای اجاره‌ای گسترده‌ترین حمله تجربه شده در تاریخ ایران را علیه زیرساخت‌های کشور اجرا کردند. وی گفت: این هکرها میلیون‌ها مبداء و میلیون‌ها مقصد را هدف گرفتند و با حمله SYN FLOOD با نرخ ۱۸۰ میلیون PPS به دنبال اختلال سراسری در شبکه اینترنت هستند.

  • سامسونگ وارد بازی تحریم علیه ایران شد؟!

ایسنا: پس از تحریم فروشگاه آنلاین اپل و حذف برخی اپلیکیشن‌ها از گوگل‌استور، ظاهرا اکنون نوبت سامسونگ شده که باب جدیدی از تحریم‌ها را علیه ایران باز کند. در زمینه ایمیل سامسونگ به کاربران، عطا خلیقی -کارشناس فناوری اطلاعات اظهار کرد: اگرچه کاربران در ایران معمولا از نرم‌افزارهای رایگان استفاده می‌کنند، اما این اتفاق ممکن است یک شروع باشد، مانند اتفاقی که برای اپ‌استور افتاد و به تدریج ممکن است نرم‌افزارهای رایگان هم به این تحریم‌ها اضافه شوند؛ درآن صورت تنها مارکت‌های محلی باقی می‌ماند و اکثر برنامه‌های خارجی احتمالا روی مارکت‌های خارجی نخواهد ماند..

  • تلاش فیس بوک برای افزایش امنیت حساب های کاربری

فارس: هک شدن اطلاعات حدود ۲۹ میلیون کاربر فیس بوک در سال ۲۰۱۸ باعث شکایت های گسترده و انتقادات زیادی از فیس بوک شد و این شرکت برای مقابله با این روند اعلام کرده فعالیت های مشکوک در فیس بوک را با دقت بیشتری زیر نظر می گیرد. فیس بوک امیدوار است با ارتقای امنیت این شبکه اجتماعی از طرح شکایت های تازه علیه خود و سرقت داده های خصوصی کاربران جلوگیری کند. مدیران این شبکه اجتماعی می گویند طی ماه های آینده اطلاعاتی را در مورد قابلیت‌های امنیتی تازه فیس بوک اعلام خواهند کرد.

  • طرح پایش خسارات سیل با استفاده از فناوری فضایی ارائه می شود

مهر: رئیس پژوهشگاه فضایی ایران گفت: طرح پایش و ارزیابی خسارات ناشی از سیل با داده های فضایی به عنوان طرح منتخب در اتحادیه جهانی فضا ارائه می شود. حسین صمیمی در توئیتر با اشاره به تاثیر دانش فضایی در زندگی مردم نوشت: طرح ایران برای پایش و ارزیابی خسارات ناشی از سیل از طریق داده های فضایی، به عنوان طرح منتخب در اتحادیه جهانی فضا (کوپوس) ارائه می شود.

  • خسارت ۸ میلیاردی از خاموشی عمدی اینترنت

برترین‌ها: این روزها اینترنت بستر توسعه صنعت آی‌تی و پیشرفت کشورها در جهان است و هرگونه اختلال عمدی یا غیرعمدی در آن، می‌تواند خسارت‌هایی جبران‌ناپذیر به‌دنبال داشته باشد. در همین راستا کمپانی Top10VPN که تعداد زیادی از محققان اینترنت را گردهم آورده، نگاهی به تبعات زیان بار خاموشی‌های اینترنت در جهان داشته و به این نتیجه رسیده است که قطعی‌های عمدی اینترنت در سال ۲۰۱۹ که به دستور دولت‌ها صورت گرفته، ضرری ۸میلیارد دلاری به اقتصاد دنیا وارد کرده است. در این گزارش همچنین آمده است که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۰ حتی شرایط بدتر نیز بشود.

  • “ظفر” عصر امروز راهی مدار ۵۳۰ کیلومتری می‌شود

ایسنا: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده ماهواره ظفر دانشگاه علم و صنعت بعداز ظهر امروز از پایگاه فضایی امام خمینی (ره) سمنان به مدار ۵۳۰ کیلومتری زمین تزریق می‌شود. عصر امروز یکشنبه، ۲۰ بهمن ماه ششمین ماهواره ایرانی با نام “ظفر” که در پایگاه فضایی امام خمینی (ره) سمنان مستقر شده، با ماهواره‌بر “سیمرغ” در مدار ۵۳۰ کیلومتری زمین تزریق می‌شود.

  • احتمال عرضه زودهنگام نسخه‌های پیش فروش شده موتورولا رایزر

ایتنا: گزارش‌های به‌دست‌آمده از برخی از پیش‌خرید کنندگان موتورولا رایزر حاکی از آن است که این محصول زودتر از موعد مقرر به آن‌ها تحویل داده خواهد شد.گرچه قرار بود که موتورولا رایزر در تاریخ ۶ فوریه به بازار عرضه شود اما این تولیدکننده به پیش‌خرید کنندگان این همراه هوشمند هشدار داد که عرضه این دستگاه تا ۱۸ فوریه به تعویق افتاده است.

  • جریمه نقدی اپل به دلیل تضعیف عمدی عمر محصولات خود

باشگاه خبرنگاران جوان: یک شرکت وابسته به وزارت اقتصاد فرانسه با پیگیری مجدد متوجه شد که شرکت اپل از روی عمد عمر محصولات خود را تضعیف می‌کرد تا بتواند گوشی‌های جدیدتر خود را به فروش برساند. در اواخر سال ۲۰۱۷ شرکت اپل با یک رسوایی بزرگ مواجه شده بود. داستان از آن قرار بود که گوشی‌های آیفون ۶ و آیفون ۶s از باتری‌های کم کیفیتی برخوردار بودند و تلفن‌های همراه این شرکت رفته رفته با مشکل در پردازش مواجه می‌شدند. این دستگاه‌ها به جایی می‌رسیدند که دیگر توانایی پردازش عملیات سنگین را نداشتند و گوشی آیفون ناخودآگاه خاموش می‌شد. پس از مدتی شرکت اپل بروزرسانی برای iOS منتشر کرد که نسخه ۱۰.۲.۱ از این سیستم عامل بود و توانست مشکل را حل کند.

  • خرید شرکت هوش مصنوعی موقعیت یابی توسط فیس بوک

فارس: فیس بوک از خرید یک شرکت هوش مصنوعی خبر داده که فناوری منحصر به فردی را برای موقعیت یابی مکانی ابداع کرده است. فیس بوک یک شرکت هوش مصنوعی به نام Scape Technologies را خریداری کرده و به نظر می رسد قصد دارد از فناوری های آن در خدمات و تولیدات خود استفاده کند.

  • جهش مداری ماهواره‌های بومی با سامانه “سامان ۱”

ایسنا: رییس پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران با بیان اینکه تست‌های خلا سامانه انتقال مداری در آزمایشگاه‌های زمینی این پژوهشگاه اجرایی شده است، گفت: علاوه بر آن تراسترهای ساخت این پژوهشگاه به منظور کنترل وضعیت ماهواره‌ها در ساخت ماهواره “ناهید-۲” به بهره‌برداری می‌رسد. ماموریت پژوهشکده سامانه‌های حمل و نقل فضایی را در حوزه حمل و نقل در فضا دانست و گفت: محصول نهایی ما در حوزه فضا ماهواره‌ای است که در مدار قرار می‌گیرد. این ماهواره‌ها که یا از نوع سنجشی و یا مخابراتی هستند، باید از روی زمین بلند شوند و در مدار مد نظر قرار گیرند تا سرویس‌های خود را ارائه دهند.

  • زمان رونمایی از آیفون ۹ اعلام شد

​اقتصاد نیوز: ادامه‌دهنده راه آیفون SE چند سالی می‌شود که در دستور کار اپل قرار گرفته است. این کمپانی قصد دارد گوشی محبوب سال ۲۰۱۶ خود را با سخت‌افزاری قدرتمندتر و ظاهری آشنا در میانه ماه مارس یا اواخر اسفند معرفی کند. اپل می‌خواهد به سرعت آیفون ۹ را بعد از معرفی رسمی به بازار عرضه کند.

  • قیمت بیت کوین از مرز ۱۰ هزار دلار گذشت

دیجیاتو: قیمت بیت کوین برای اولین بار در سال ۲۰۲۰ از مرز ۱۰ هزار دلار عبور کرد تا توجه علاقه مندان به ارز دیجیتال را به خود جلب کند. این رمزارز محبوب در زمان نگارش این مقاله به مبلغ ۱۰۰۵۸ دلار خرید و فروش می شود. اطلاعات به دست آمده از صرافی کوین بیس و بازارهای مختلف نشان می دهد ساعت ۳ بامداد به وقت جهانی برابر با ۶:۳۰ امروز صبح به وقت تهران، بیت کوین سد ۱۰ هزار دلار را شکست و پنج رقمی شد ولی پس از مدت کوتاهی دوباره به کانال ۹۰۰۰ دلار بازگشت. پنج رقمی شدن قیمت بیت کوین حدود ۴ ماه قبل رخ داده بود.

  • گوگل پیکسل ۴a احتمالا دو مدل ۵G و یک مدل پایه ۴G خواهد داشت

آتی‌رسان: توسعه‌دهندگان XDA تایید کردند که گوشی گوگل پیکسل ۴a استاندارد، با اسم رمز “Starfish”، مجهز به چیپست اسنپ‌دراگون ۷۳۰ خواهد بود. بدین‌ترتیب، در رابطه با اینکه آیا میان‌رده‌های بعدی گوگل، از فناوری ۵G پشتیبانی خواهند کرد یا نه، تنها می‌توان به سایر اسم‌رمزها امیدوار بود. گوگل اخیرا اعلام نمود که کنفرانس I/O خود را در تاریخ ۱۴-۱۲ ماه مه برگزار خواهد کرد. بنابراین اگر بخواهیم روال سال گذشته را ملاک قرار دهیم، احتمالا شاهد معرفی و عرضه مدل‌های پیکسل ۴ و پیکسل ۴a XL در این تاریخ‌ها خواهیم بود.

  • ماهواره ظفر تصویر شهید سردار سلیمانی را مخابره می کند

مهر: ماهواره ظفر که قرار است عصر امروز به فضا پرتاب شود، تصویر شهید سردار قاسم سلیمانی را مخابره می کند. ماهواره سنجشی ظفر قرار است عصر امروز از پایگاه امام خمینی (ره) سمنان به فضا ارسال شود. یکی از مأموریت‌های این ماهواره، مخابره پیام‌های صوتی و تصویری است که بنا بر برنامه‌های در نظر گرفته شده اولین تصویری که این ماهواره مخابره می‌کند، مربوط به تصویر سردار حاج قاسم سلیمانی خواهد بود. در همین حال بیش از ۴۰۰ فایل صوتی که از صداهای مردم ضبط شده است، روی سیستم این ماهواره پخش خواهد شد. این پیام‌ها با گیرنده‌های عادی قابل دریافت است و در صورت موفقیت ماهواره ظفر و قرارگیری آن در مدار، موج دریافت پیام‌ها اعلام خواهد شد.

  • اعلام آمادگی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای همکاری‌ با پاکستان

سیتنا: نماینده پژوهشگاه ICT در نخستین نشست کمیته همکاری‌های مشترک جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، ضمن معرفی این پژوهشگاه، از آمادگی برای همکاری‌های مشترک در قالب پروژه‌هایی در حوزه‌های مختلف ICT خبر داد. نخستین نشست کمیته همکاری‌های مشترک جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در اسلام آباد پاکستان برگزار شد. در این نشست دکتر سید ستار هاشمی معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ریاست هیات ایرانی و شعیب احمد صدیقی قائم مقام وزارت ICT پاکستان ریاست هیات پاکستانی را بر عهده داشتند.

  • احتمال بروز فاجعه انسانی هنگام پرتاب کپسول فضایی استارلاینر

باشگاه خبرنگاران جوان: پس از کشف دومین مشکل نرم افزاری در پرتاب آزمایشی کپسول فضایی استارلاینر، پرتاب سرنشین دار با استفاده از این کپسول درهاله‌ای از ابهام قرارگرفته است.کارشناسان ناسا اعلام کرده‌اند وجود مشکل نرم افزاری در هنگام پرواز آزمایشی کپسول فضایی بوئینگ به نام استارلاینر زنگ خطری جدی برای بوئینگ است. به گفته کارشناسان در صورتی که بوئینگ نتواند در آزمایش‌های زمینی این مشکل را برطرف کند در آینده و در زمان پرتاب کپسول فضایی سرنشین دار استارلاینر احتمال بروز فاجعه انسانی وجود دارد.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست