اخبار عمومی

مهمترین اخبار رسانه‌ها/ حمله هکری به سایت علی بابا

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، روزانه از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در روز چهارشنبه بیست و سوم بهمن ماه را می خوانید:

 

  • آمریکا مدعی دسترسی مخفیانه هواوی به اپراتورها شد

فارس: در حالی که آمریکا در تلاش است متحدان خود را از همکاری با هواوی بازدارد، به تازگی مدعی شده این شرکت چینی هنوز به زیرساخت های فنی اپراتورهای فعال در جهان دسترسی دارد. نشریه وال استریت ژورنال گزارشی در این زمینه تهیه کرده که نشان می دهد هواوی مخفیانه فرایندهایی را برای دسترسی به شبکه های اپراتورهای تلفن همراه در آمریکا و سراسر جهان تعریف کرده است.

 

  • گوشی‌های هوشمند تاشو از رده خارج می‌شوند!

ایسنا: کارشناسان و تحلیلگران به تازگی برآورد و اعلام کرده‌اند که گوشی‌های هوشمند تاشو و انعطاف‌پذیر تا چند سال آینده محبوبیت خود را از دست داده و از تولید انبوه خارج خواهند شد.گوشی های هوشمند تاشو مجهز به صفحه نمایش انعطاف پذیر و خم شونده که در سال های اخیر با استقبال بی نظیری از سوی کاربران و علاقمندان به تکنولوژی برخوردار شده است، توسط شرکت های تولیدکننده موبایل مورد توجه قرار گرفته اند چراکه آنها قادر خواهند بود به واسطه تولید انبوه و فروش موفقیت آمیز این محصولات جدید، از رکود چند ساله بازارهای جهانی موبایل فاصله بگیرند و باری دیگر درامدزایی و سودآوری خود را افزایش دهند.

 

  • بروز مشکل امنیتی در گوگل باعث لو رفتن اطلاعات کاربران شد

باشگاه خبرنگاران جوان: یک مشکل امنیتی در برنامه‌های گوگل باعث شد تصاویر و فیلم‌های کاربران این شرکت لو برود. شرکت گوگل برای برخی از کاربران خود پیامی را ارسال کرده است مبنی بر این که ویدیو‌های ذخیره شده در حساب کاربری Google Photos آن‌ها به صورت تصادفی با دیگران به اشتراک گذاشته شده است. این جریان در اثر بروز یک مشکل در یکی دیگر از سرویس‌های این شرکت به وجود آمده است.

 

  • محرومیت سامسونگ از بازارهای مجازی ایران

میزان: شرکت سامسونگ در ایمیلی از محدودیت خرید نرم افزارهای پولی برای به کاربران ایرانی خبر داد. در ایمیلی که از سوی شرکت سامسونگ به کاربران ایرانی ارسال شده است موضوع قطع سرویس‌های پولی سامسونگ به کاربران ایرانی هشدار داده شده است. دراین اخطار البته حکایت از آن دارد که کاربران همچنان خواهند توانست برنامه‌های رایگان را از گلکسی استور دانلود و نصب نمایند. در این اطلاعیه دلیل مشخصی برای این توقف سرویس فروش ذکر نشده، اما به‌نظر می‌رسد که تحریم‌ها می‌تواند یکی از دلایل اصلی این موضوع باشد.

 

  • سونی استودیوی منچستر خود را تعطیل کرد

باشگاه خبرنگاران جوان: شرکت سونی استودیوی شهر منچستر خود را که مشغول ساختن یک بازی واقعیت مجازی بود، تعطیل کرد. در میان خبر‌های منتشر شده درباره بسته شدن استودیو‌های بازی سازی مستقر در انگلستان طی سال‌های گذشته، سونی اعلام کرده است که این شرکت در حال تعطیل کردن یک استودیوی بازی سازی در شهر منچستر انگلستان است. بر اساس گزارش GamesIndustry، شرکت سونی اعلام کرده است تعطیل کردن این استودیو بخشی از تلاش‌های شرکت برای بهبود بخشیدن به بهره‌وری و اثربخشی عملیاتی شرکت سونی بود. این استودیو که با نام North West شناخته می‌شد، قرار بود برای PlayStation VR بازی توسعه دهد.

 

  • الزام نصب نرم‌افزار پیمایش سوخت توسط رانندگان سرویس مدرسه

تسنیم: مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور از الزام نصب نرم‌افزار محاسبه پیمایش سوخت توسط رانندگان سرویس مدارس برای برخورداری از سهمیه سوخت تخصیصی خبر داد. مرتضی ضامنی درباره سهمیه اختصاص یافته به رانندگان سرویس مدارس اظهار کرد: بر اساس مصوبه هیئت وزیران، مقرر شد تخصیص سهمیه سوخت رانندگان سرویس مدارس صرفاً بر مبنای احصاء پیمایش آن‌ها در قالب اعتبار نقدی به حساب مالکین این خودروها انجام می‌پذیرد. وی افزود: این دسته از رانندگان برای برخورداری از سمهیه تخصیصی سوخت، باید نسبت به نصب اپلیکیشن محاسبه پیمایش سوخت هرچه سریعتر اقدام کنند.

 

  • اکتشافات نفتی هم با ربات ها انجام می شود

فارس: همزمان با عرضه ربات های پیشرفته شرکت بوستون دینامیک به بازار، شرکت های نفتی به استفاده از آن برای کمک به انجام اکتشاف و استخراج نفت علاقه نشان داده اند. ربات چهار پای بوستون دینامیک که ظاهر و حرکاتی شبیه به سگ ها دارد، اسپات نام دارد و می تواند برای پیشبرد امور دشوار به کار گرفته شود. این ربات برای نخستین بار در شهریور ماه سال گذشته عرضه شد و می تواند به خودکار سازی فرایندهای اکتشاف و استخراج نفت کمک کند. از جمله شرکت های علاقمند به استفاده از این ربات شرکت نروژی Aker BP است.پ

 

  • سرقت اطلاعات کاربران اندروید از طریق بلوتوث

ایتنا: این آسیب‌پذیری می‌تواند به سرقت اطلاعات شخصی منجر شده و به‌طور بالقوه می‌تواند برای پخش بدافزار و جاسوسی دستگاه اندرویدی از راه دور استفاده شود. به تازگی آسیب‌پذیری جدید بحرانی در بلوتوث دستگاه‌های اندرویدی کشف شده است که به مهاجمان از راه دور اجازه می‌دهد به‌صورت پنهان کد دلخواه خود را اجرا و دستگاه را به‌طور کامل کنترل کنند و به سرقت اطلاعات شخصی منجر می‌شود.

 

  • هراس غول‌های بزرگ دنیای فناوری از کرونا

میزان: شیوع ویروس کرونا در چین ضرری جبران‌ناپذیر به اقتصاد چین وارد کرده است و در این میان صنعت تکنولوژی این کشور نیز با مشکلاتی عمده مواجه شده است. البته این زیان اقتصادی تنها متوجه کمپانی‌های چینی نیست و بسیاری از بزرگان فناوری دنیا تحت تأثیر این وضعیت قرار گرفته‌اند تا جایی که شاهد تعطیلی و بسته شدن دفاتر این غول‌های فناوری در چین هستیم. شیوع ویروس مرگبار و مرموز جدیدی به نام “ویروس کرونا” که آغاز آن در شهر “وواهان” چین بوده، ضرری جبران‌ناپذیر به اقتصاد این کشور وارد کرده است. در این میان بسیاری از بزرگان فناوری دنیا تحت تأثیر این وضعیت قرار گرفته‌اند.

 

  • ساخت کوچکترین ترانزیستور جهان با الهام ازDNA

ایسنا: شاید یکی از عناصر کمیاب زمین موسوم به “تلوریم” (Tellurium) بتواند به ابداع کوچکترین ترانزیستور جهان کمک کند. شاید ماده‌ای که شکل یک مارپیچ یک‌بعدی DNA را دارد و در یک نانولوله از جنس “نیترید بور” (Boron nitride) قرار گرفته، بتواند به ساخت یک ترانزیستور کارآمد به قطر دو نانومتر کمک کند. ترانزیستورهایی که در بازار وجود دارند، از یک سیلیکون سنگین‌تر ساخته شده‌اند و اندازه آنها بین ۱۰ تا ۲۰ نانومتر است.”جو کیو” (Joe Qiu)، مدیر برنامه “آزمایشگاه پژوهشی ارتش آمریکا” (ARL) که از بنیان‌گذاران این پروژه است، گفت: این پژوهش، اطلاعات بیشتری را در مورد یک ماده امیدوارکننده آشکار می‌کند که می‌تواند به ابداع ترانزیستورهای کوچک منجر شود و امکان محاسبه سریع‌تر را با مصرف انرژی کمتر فراهم کند.

 

  • معرفی گوشی تاشو گلکسی زد فلیپ از زبان سامسونگ

گجت نیوز: سامسونگ گلکسی زد فلیپ (Samsung Galaxy Z Flip) به عنوان نسخه جدید گوشی تاشو سامسونگ معرفی شد. با گلکسی Z Flip آینده تغییر شکل می‌دهد. شرکت سامسونگ الکترونیکس امروز از نسخه جدید گوشی تاشوی خود با نام گلکسی Z Flip رونمایی کرد. گوشی پیشرو و زیبای گلکسی زد فلیپ برای کسانی طراحی شده است که جدیدترین فناوری‌های روز را برای ابراز خودشان استفاده می‌کنند.

 

  • سونی در MWC 2020 حضور نخواهد داشت

زومیت: سونی جدیدترین شرکتی است که به‌دلیل نگرانی درمورد شیوع ویروس کرونا تصمیم گرفته است کارمندانش را به محل برگزاری نمایشگاه MWC 2020 در شهر بارسلونا نفرستد. سونی در اطلاعیه‌ای رسمی اعلام کرده است که قصد شرکت در نمایشگاه MWC 2020 (کنگره‌ی جهانی موبایل بارسلونا ۲۰۲۰) را ندارد. این تصمیم به‌دلیل شیوع ویروس کرونا گرفته شده است. این تصمیم درحالی اتخاذ می‌شود که نمایشگاه MWC امسال به‌شدت تحت تأثیر ویروس کرونای چینی بوده و افزون بر سونی شماری دیگر از شرکت‌های شناخته‌شده از حضور در همایش پیش‌رو انصراف داده‌اند.

 

  • حیات دوباره گوگل Duo با خانواده گلکسی S20

دیجیاتو: سامسونگ از خانواده گلکسی S20 رونمایی کرد و به تمامی شایعات نیز پایان داد. یکی از ویژگی‌های این گوشی‌ها، پشتیبانی سیستمی از گوگل Duo بوده که کار کاربران برای برقرار تماس‌های ویدیویی را ساده‌تر کرده است. کمپانی کره‌ای برای ارائه قابلیت گوگل Duo، همکاری نزدیکی با این شرکت انجام داده تا هم برقراری تماس تلفنی را ساده‌تر کند و هم از نصب برنامه‌های اضافی جلوگیری کند. از همین رو کاربران این گوشی‌های گران‌قیمت می‌توانن با باز کردن اپ دایالر و ضربه زدن روی گزینه تماس تصویری، به کمک گوگل Duo با دوستان خود به صورت تصویری صحبت کنند.

 

  • پاسخ رئیس سازمان فضایی به ادعاهای وزرای خارجه آمریکا و فرانسه

باشگاه خبرنگاران جوان: براری به ادعاهای وزیر خارجه آمریکا و وزارت خارجه فرانسه در خصوص برنامه فضایی ایران پاسخ داد. پاسخ رئیس سازمان فضایی به ادعاهای وزرای خارجه آمریکا و فرانسه مرتضی براری رئیس سازمان فضایی با انتشار پستی در صفحه توییتر خود، به ادعاهای وزیر خارجه آمریکا و وزارت خارجه فرانسه در خصوص برنامه فضایی ایران پاسخ داد. ‏به دستگاههای دیپلماسی آمریکا و فرانسه توصیه میکنم بجای اظهارنظرهای واهی و تکراری، داستان ماهواره مصباح که سالهاست در یک کشور اروپایی منتظر پرتاب به فضاست را مطالعه و مرور کنند و به افکار عمومی توضیح دهند. ملت ایران در توسعه علمی منتظر هیچ کسی نمی‌مانند.

 

  • تمهیدات خاص شرکت تاکسی اینترنتی چینی برای مقابله با کرونا

مهر: بزرگترین شرکت ارائه دهنده خدمات تاکسی یابی اینترنتی در چین برای ممکن شدن تداوم فعالیت در این کشور و جلوگیری از ابتلای مردم به کرونا تمهیدات خاصی را اجرا کرده است. شرکت Didi Chuxing اعلام کرده که در تاکسی‌های خود پوشش‌های حفاظتی نایلونی بسیار مقاومی را نصب می‌کند تا از هرگونه تماس و انتقال ویروس کرونا از مسافران به رانندگان و بالعکس جلوگیری شود. این شرکت قبلاً هم پزشکان و نیروهای داوطلب به منظور فعالیت در مراکز امدادی را به رایگان حمل و نقل کرده بود.

 

  • علی بابا از حمله هکری و به سرقت رفتن اطلاعات کاربرانش خبر داد

زومیت: دقایقی پیش علی‌بابا، بزرگ‌ترین فروشنده‌ی آنلاین بلیط هواپیما در کشور با انتشار بیانیه‌ای در توییتر اعلام کرد که برخی سرورهای این سرویس مورد حمله‌ی هکری قرار گرفته و از این‌رو اطلاعات شماری از کاربران این سرویس نیز مورد سرقت قرار گرفته است. علی بابا در بیانیه‌ی خود با پذیرش تمام مسئولیت‌های ناشی از این حمله‌ی هکری اعلام کرده که همواره امنیت در الویت این سرویس بوده است. همچنین بنابر اعلام علی‌بابا این سرویس در ساعات آینده اطلاعات تکمیلی بیشتری را در این رابطه منتشر خواهد کرد. از نکات جالب توجه در بیانیه‌ی علی بابا باید به پیگیری این موضوع با کمک نهادهای قضایی و امنیتی اشاره کرد.

 

  • هواوی اپلیکیشن محبوب گوگل‌پلی را به‌صورت پیش‌فرض نصب می‌کند

آی‌سی‌تی‌نیوز: هواوی تصمیم گرفته است ۷۰ اپلیکیشن محبوب گوگل‌پلی را به‌صورت پیش‌فرض در گوشی‌های آتی خود نصب کند. غول چینی صنعت موبایل که از چندی پیش از سرویس‌های انحصاری گوگل محروم شده، راهکارهای جایگزینی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته است. به‌عنوان مثالی از راهکارهای جایگزین می‌توان به Huawei Video اشاره کرد.ظاهرا هواوی به راهکاری جامع برای ارائه‌ی گوشی‌ هوشمند بدون پلی استور دست پیدا کرده است و با نصب پیش‌فرض ۷۰ اپلیکیشن محبوب اندرویدی، نیازهای کاربران خود را تا حد زیادی بدون وابستگی به گوگل‌پلی برطرف می‌کند.

 

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست