اخبار عمومی

مهمترین اخبار رسانه‌ها/ ربات های ۵G شیوع کرونا را کنترل می‌کنند

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، روزانه از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مطلع شوید. مروری بر اخبار رسانه در روز سه‌شنبه ششم اسفند ماه را می خوانید:

  • ربات های ۵G شیوع کرونا را کنترل می‌کنند

فارس: پزشکان بیمارستانی در شرق استان ژجیانگ چین با استفاده از ربات ۵G، سونوگرافی را برای یک بیمار در ۷۰۰ کیلومتری ووهان، مرکز استان هوبی که منشأ ویروس کرونا بود انجام دادند. ربات‌های نسل پنجم مجهز به LED (اسکن لیزر مادون قرمز) ، رادار موج میلی متر، رادار اولتراسوند، چندین دوربین با کیفیت بالا و ماژول‌های ۵G هستند و از قابلیت تعامل داده‌های قوی تر و واکنش سریع‌تر به اطلاعات برخوردارند. ربات‌های هوشمند ۵G cloud که توسط  غول‌های مخابراتی China Mobile و سازنده ربات‌های CloudMinds تولید شده‌اند، در استان هوبئی و جاهای دیگر مشغول به کار هستند و خدمات پزشکی از جمله مراقبت از راه دور، آزمایش دمای بدن، ضد عفونی کننده‌های اسپری، تمیز کردن و تحویل دارو را ارائه می‌دهند.

  • ضریب نفوذ اینترنت سیار ۸ برابر ثابت شد

ایسنا: توسعه ارتباطات پهن‌باند ثابت و سیار تا پایان سه‌ماهه سوم سال جاری حاکی از ضریب نفوذ ۱۰.۵۶ درصدی پهن‌باند ثابت و ضریب نفوذ ۸۰.۰۹ درصدی پهن‌باند سیار است. انواع سرویس‌های موجود اینترنت در ایران، به‌دلیل داشتن ویژگی‌های متمایز از هم، برای کاربران با شرایط مکانی و موقعیتی متفاوت ارائه می‌شود. سرویس‌های پرسرعت فراهم‌شده از سرویس‌های ثابت تا نقطه به نقطه و درنهایت همراه را شامل می‌شوند که هر سرویس نیز در خود دارای انواع مختلفی سرویس‌های متمایز از هم است که کاربران اینترنتی بسته به شرایط و نیاز خود می‌توانند مناسب‌ترین سرویس را انتخاب کنند.

  • ماهواره ناهید ۱ بر سکوی پرتاب

باشگاه خبرنگاران جوان: رئیس سازمان فضایی درباره ماهواره ناهید ۱ گفت: تست‌های سازگاری با پرتابگر انجام شده و فرآیند پرتاب و اخذ مجوز‌های لازم به زودی طی خواهد شد. ماهواره های متعددی از اوایل دهه نود تاکنون طراحی و ساخته شده و به مرحله پرتاب رسیده است از جمله ماهواره های پیام و ظفر که بر پایه استانداردهای جهانی ساخته شدند و حالا نوبت به ماهواره های ناهید ۱ و ۲ رسیده است که روز گذشته و در سالروز تاسیس پژوهشگاه فضایی وزیر ارتباطات خبر داد ناهید ۱ آماده پرتاب است و مدل مهندسی ناهید ۲ هم تکمیل شده است.

  • مجیک ایرباد آنر رونمایی شد

زومیت: آنر در کنفرانس امشب خود علاوه بر چندین گوشی‌ هوشمند و لپ‌تاپ، از ایرفون‌های بی‌سیم جدید مجیک ایرباد نیز رونمایی کرد. مجیک ایرباد برخلاف بسیاری از محصولات آنر که شباهت انکارناپذیری با هواوی دارند، وجه مشترکی با فری‌باد این شرکت ندارد. آنر در ایرباد‌های بی‌سیم جدید خود از درایور‌های ۱۰ میلی‌متری توانمندی بهره برده است تا کیفیت صدای مناسبی به ارمغان بیاید. هر یک از ایرباد‌ها تنها ۵.۴ گرم وزن دارند و که بخش زیادی از آن را باتری ۳۷ میلی‌آمپرساعتی تشکیل داده است. وزن کلی به‌همراه کیس دستگاه نیز به ۵۱ گرم می‌رسد که باتری ۴۱۰ میلی‌آمپرساعتی موجود در کیس کمک زیادی به افزایش عمر باتری ایربادها می‌کند.

  • «علی بابا» کرونا را در ۲۰ ثانیه شناسایی می کند

ایران آنلاین: طبق گزارش مجله تکنولوژی  Sina Tech Newsدر چین، «علی بابا» یک الگوریتم و سیستم تشخیصی مبتنی بر هوش مصنوعی را ارائه داده که می تواند کرونا را از طریق اسکن های توموگرافی کامپیوتری با دقت ۹۶درصدی و آن هم در کمتر از ۲۰ثانیه تشخیص دهد. این درحالی است که آنالیز سی تی اسکن بیماران توسط پزشکان به طور متوسط ۵ تا ۱۵دقیقه طول می کشد و پس از آن نیز پزشک باید سایر علائم بیمار را مورد بررسی قرار دهد تا بتواند بیماری کرونا را تایید کند. هریک از سی تی اسکن های این بیماران متشکل از بیش از ۳۰۰ تصویر است به همین دلیل هم آنالیز آن زمان زیادی می برد اما حالا علی بابا با رساندن این زمان به ۲۰ ثانیه، گامی بزرگ در کنترل این بیماری عفونی برداشته است.

  • نرم افزاری که شما را از فیلم ها حذف می کند

مهر: یک مهندس وب نرم افزاری ساخته که فرد را در فیلم های ثبت شده با وب کم حذف می کند. این فناوری به حفظ حریم شخصی فرد کمک می کند. نرم افزار جدیدی ساخته شده که به افراد کمک می کند حریم شخصی خود را بهتر حفظ کنند. جیسون میز یکی از مهندسان وب گوگل در ویدئویی در یوتیوب الگوریتمی را نشان داد که هنگام فیلمبرداری با وب کم، انسان را به طور واقعی از پس زمینه حذف می کند. این ابزار با استفاده از جاوااسکریپت ساخته شده است و در حقیقت یک پلتفرم ماشین یادگیری است که به کاربران اجازه می دهد با استفاد از شبکه عصبی گوگل، انسان را به طور خودکار از تصاویر فیلمبرداری شده با وب کم  حذف کنند.

  • مک پروی اپل به روز می شود

فارس: اپل درصدد به روز کردن رایانه مک پرو همین طور نمایشگر آن است و برخی اطلاعات در این زمینه در اینترنت منتشر شده است. اپل دو فایل پی دی اف را در مورد ویژگی های آتی مک پرو و نمایشگر پرو دیسپلی ایکس دی آر منتشر کرده که اطلاعات فنی را در این زمینه در اختیار علاقمندان قرار می دهند. بر همین اساس مک پروی جدید از قابلیت های حرفه ای پیشرفته ای برخوردار است که استفاده از آن را به عنوان یک رایانه ورک استیشن ممکن می کند. استفاده از پردازنده های Xeon هم در این رایانه ادامه می یابد.

  • ربات آفتو درد را هم حس می‌کند

دیجیاتو: محققین ژاپنی موفق شده‌اند یک ربات کودک بسیار واقعی بسازند که می‌تواند به کمک پوست مصنوعی خود، درد را احساس کند. این ربات که آفتو نام دارد، نسبت به تغییرات فشار در پوست خود حساس بوده و نسبت به آن‌ها واکنش می‌دهد. آفتو می‌تواند تفاوت بین لمس معمولی و لمس محکم را تشخیص دهد و نسبت به هر کدام واکنشی جداگانه داشته باشد. این ویژگی بسیار ترسناک و عجیب است ولی به گفته محققین به ربات‌ها کمک می‌کند تا نسبت به انسان‌ها احساس همدردی داشته باشند. آفتو به یک شبکه عصبی درد مجهز شده که توسط هوش مصنوعی کنترل می‌شود و به ربات اجاز می‌دهد نسبت به سطوح مختلف درد، حالات چهره متفاوتی را به تصویر بکشد.

  • دوربینی که اجسام متحرک را از فاصله صدها متر بررسی می‌کند

ایسنا: یک شرکت فرانسوی، نوعی دوربین سه‌بعدی ارائه داده است که می‌تواند اجسام متحرک را از فاصله صدها متر مورد بررسی قرار دهد و ترکیب‌ سازنده آنها را ارزیابی کند. فناوری موسوم به “دوربین سمنتیک”(semantic camera) این شرکت، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. دوربین‌های سمنتیک که می‌توانند ترکیب‌بندی اجسام گوناگون را از هم تفکیک کنند، نقش مهمی در کاربردهای رباتیک و به خصوص خودروهای خودران در آینده دارند. کاربردهای این فناوری، ماشین‌های تحت کنترل انسان، تجهیزات معدن‌کاری و هلیکوپترها را شامل می‌شوند.

  • موبایل تاشوی هواوی با فناوری ۵Gرونمایی شد

مهر: هواوی از موبایل تاشوی جدید خود به نام میت ایکس اس رونمایی کرد. این موبایل باتری ۴۵۰۰ میلی آمپری دارد و مجهز به فناوری  ۵G است. شرکت هواوی از نسخه جدید موبایل تاشو خود رونمایی کرد. این دستگاه میتXs نام دارد و مانند نسخه قبلی (میت X) نمایشگر آن به سمت بیرون تا می شود. هنگام باز شدن، این دستگاه به یک تبلت ۸ اینچی تبدیل می شود.

  • همراهی کسب و کارهای اینترنتی برای مبارزه با «کرونا»

ایرنا: با شیوع ویروس کرونا، خرید اینترنتی دیگر «انتخاب» نیست؛ شکل «اجبار» به خودش گرفته است؛ اجباری برای تامین مایحتاج اولیه زندگی. کسب و کارهای اینترنتی به راه‌هایی برای مشارکت در عزم ملی مبارزه با کرونا فکر کرده‌ و قدم‌هایی در این خصوص برداشته‌اند.کسب و کارهای اینترنتی عزم خود را جزم کرده‌اند تا در این بین علاوه بر کار اصلی‌شان که پایداری سرویس و ارائه خدمت است، قدم‌های دیگری هم در راستای مسوولیت انسانی و اجتماعی خود بردارند. از تامین کالا و حذف آگهی‌های نامتعارف گرفته تا این که تمام امکانات لجستیک، سخت‌افزاری و نرم افزاری خود را در اختیار وزارت بهداشت قرار بدهند تا شرایط ارسال کالاهای مورد نیاز به هر نقطه‌ای از کشور فراهم شود. مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا اعلام کرد در پیامی به «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات اعلام کرده‌اند که تمام امکانات خود را برای خدمت‌رسانی به مردم ایران در اختیار وزارت بهداشت قرار خواهند داد.

  • توسعه یک تراشه وای-فای نوین برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی

ایسنا: پژوهشگران “دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو” در مطالعه اخیرشان موفق به توسعه یک تراشه وای-فای جدید شده‌اند که استفاده از آن در دستگاه‌های اینترنت اشیاء می تواند سبب شود آنها ۵۰۰ برابر انرژی کمتری مصرف کنند. مهندسان برق دانشگاه کالیفرنیا سن دیگو (University of California, San Diego) اخیرا موفق به توسعه یک رادیوی جدید کم مصرف وای-فای شده‌اند که این رادیو در یک تراشه کوچک برای دستگاه‌های اینترنت اشیاء ادغام شده است. این دستگاه با آن‌که بسیار کوچک است و هم‌اندازه دانه‌های برنج  است؛ اما  راندمان انرژی بسیار بالایی دارد. تراشه مذکور تنها ۲۸ میکرووات برق مصرف می‌کند که ۵۰۰۰ برابر کمتر از رادیوهای استاندارد وای-فای است. در عین حال این تراشه می‌تواند داده‌ها را تا فاصله ۲۱ متر با سرعت ۲ مگابیت بر ثانیه منتقل کند.

  • مبتلایان به کرونا با روبات درمان می‌شوند

ایمنا: به منظور کاهش شیوع ویروس کرونا، بیش از ۵۰۰ مرکز درمانی در سراسر آمریکا در حال استفاده از روبات‌ها برای درمان بیماران هستند. به دلیل شیوع ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای جهان و مبتلا شدن افراد زیادی به این بیماری، چندین روبات در بیمارستان‌ها، ساختمان‌های اداری، خانه‌های مراقبت از سالمندان و فرودگاه‌های سراسر جهان بکار گرفته شده‌اند تا ارتباط فیزیکی بین متخصصان و افراد مبتلا کاهش پیدا کند و این اقدام مانع شیوع بیشتر بیماری کرونا شود.

  • مرورگر مایکروسافت اج به عقیده گوگل ایمن نیست

گجت نیوز: به عقیده گوگل مرورگر مایکروسافت اج که به صورت پیش‌فرض روی سیستم عامل‌های ویندوز نصب می‌شود، فاقد امنیت کافی است. بر اساس گزارشی از وب سایت WindowsLatest، شرکت گوگل از چندی پیش، به کاربران مرورگر مایکروسافت اج که اقدام به نصب افزونه‌های کروم می‌کنند، هشدار می‌دهد. در این هشدار، مرورگر پیش‌فرض سیستم عامل‌های دسکتاپ شرکت مایکروسافت غیر ایمن خطاب شده و کاربران به نصب مرورگر گوگل کروم تشویق می‌شوند. گفتنی است تغییر موتور اصلی مرورگر Microsoft Edge به کرومیوم اکنون امکان نصب افزونه‌های گوگل را در آن میسر کرده است.

  • سامسونگ اختلال امنیتی منجر به افشای اطلاعات کاربران را پذیرفت

زومیت: برخی کاربران سامسونگ هفته‌ی گذشته پس از ورود به حساب کاربری خود، اطلاعات کاربران دیگر را مشاهده کردند که به‌‌دلیل اختلالی امنیتی رخ داده بود. سامسونگ هفته‌ی گذشته، آزمایشی داخلی روی سرویس‌های خود انجام می‌داد که به افشای اطلاعات برخی از کاربران منجر شد و کره‌ای‌ها اکنون اختلال پیش‌آمده را پذیرفته‌اند. برخی کاربران اکوسیستم گوشی‌های هوشمند سامسونگ هفته‌ی پیش با پیام اعلان عجیبی مواجه شدند که تنها متن «۱» را برای آن‌ها نمایش می‌داد. زیرمجموعه‌ی سامسونگ در بریتانیا به اختلال پیش‌آمده واکنش نشان داد و آن را نتیجه‌ی آزمایشی داخلی خواند. آن‌ها در حساب کاربری توییتر نوشتند: اخیرا پیام اعلانی با موضوعیت «Find My Mobile 1» به‌صورت غیرعمد و حین آزمایشی داخلی برای برخی از کاربران دستگاه گلکسی ارسال شده است. این پیام تأثیری روی دستگاه شما نمی‌گذارد. به‌‌دلیل مشکل پیش‌آمده از کاربران عذرخواهی می‌کنیم.

  • “کی‌لاگرها” چه اطلاعاتی را سرقت می‌کنند؟

ایسنا: این روزها روند توزیع و انتشار بدافزارها رو به رشد است، و هر روز با یک بدافزار جدید رو به رو هستیم که به قسمتی از امنیت مان در دنیای مجازی آسیب می زند. “کی لاگر” نوعی بدافزار است که می‌تواند هر چیزی را که با کی‌بورد تایپ می‌کنید، ضبط یا رکورد کند؛ این بدافزار هم می تواند به صورت یک سخت افزار کوچک به گوشی وصل شود، هم می تواند یک نرم افزار باشد که مخفیانه روی سیستم تان نصب شده باشد. اما چطور! علی اصغر زارعی، مدرس دانشگاه، اظهار کرد: دانلود اپ از منابع غیر رسمی یکی دیگر از روشهاست؛ در این حالت اپ به ظاهر مشکلی ندارد ولی در کنار نصب آن، “کی لاگرها” هم روی سیستمتان نصب می شوند. در حقیقت بهترین و آسان ترین راه نفوذ  “کی لاگر” از طریق نصب نرم افزارهای مخرب است، پس برای جلوگیری از وقوع این حالت، اپ ها را از منابع رسمی دانلود کنید.

  • خشم دولت چین از اطلاع‌رسانی درباره شیوع کرونا در شبکه‌های اجتماعی

دیجیاتو: دولت چین نسبت به شیوع کرونا ویروس بسیار سخت‌گیرانه عمل می‌کند. اخیرا نیز گزارشاتی مبنی بر ردیابی و دستگیری منتشر کنندگان اخبار منفی پیرامون این ویروس در شبکه‌های اجتاعی چین منتشر شده است. سرکوب مخالفت با دولت در چین امری تازه نیست، اما به نظر می‌رسد دولت این کشور موضع خشن‌تری در قبال ویروس کرونا گرفته است. از همین رو بسیاری از شهروندان پس از نشر یا بازنشر اطلاعات در رابطه با کرونا ویروس، اخطارهای مستقیم و غیرمستقیم از دولت دریافت کرده‌اند. دولت چین پیش از این نیز به صورت جمعی پست‌های کاربران را از شبکه‌های اجتماعی پاک می‌کرده، اما اکنون بیشتر شخص به شخص عمل می‌کند.

 

 

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست