نجات ماهواره‌های اسپیس ایکس و وان وب از یک تصادف فضایی

منبع: آی تی ایران

چند روز قبل، دو ماهواره متعلق به شرکت‌های وان وب و اسپیس ایکس با فاصله بسیار نزدیک و خطرناکی از کنار یکدیگر عبور کردند.
شرکت‌های اسپیس ایکس و وان وب در طی ماه‌های اخیر چندین ماهواره را برای گسترش شبکه ماهواره‌ای خود در مدار مستقر کردند و این افزایش تعداد ماهواره‌ها، خطر برخورد را نیز بیشتر کرده است. اما در ماجرای اخیر و به لطف تلاش‌های متخصصان این دو شرکت و سازمان فضایی آمریکا، از برخورد میان دو ماهواره متعلق جلوگیری شد.
واب وب در ۳۰ مارس امسال یعنی کمتر از دو هفته پیش، ۳۶ ماهواره را از کشور روسیه به فضا پرتاب کرد که با ارسال این ماهواره، چندین پیام هشدار قرمز از سوی هجدهمین اسکدران کنترل فضایی نیروی فضایی آمریکا در خصوص برخورد احتمالی با ماهواره استارلینک برای این شرکت ارسال شد.
از آن جایی که ماهواره‌های وان وب در مدارهای بالاتر زمین فعالیت می‌کنند، می‌بایست برای رسیدن به محل مورد نظر، از میان انبوه ماهواره‌های اسپیس ایکس که در ارتفاع تقریبا ۵۵۰ کیلومتر مستقر شده‌اند، عبور کنند.
طبق گزارش‌های منتشر شده، دو ماهواره‌ای که احتمال برخورد آن‌ها وجود داشت در فاصله تقریبا ۵۸ متری یکدیگر قرار گرفتند. برخوردی که اگر اتفاق می‌افتاد، می‌توانست منجر به بروز یک فاجعه و تولید صدها زباله فضایی می‌شد.
ماجرا زمانی تلخ‌تر می‌شود که بدانیم این زباله‌های فضایی نیز در معرض برخورد با دیگر ماهواره‌ها قرار می‌گیرند و در نتیجه، عواقب جبران‌ناپذیری را به بار می‌آورد. در حال حاضر، هیچ نهاد ملی یا جهانی برای مجبور کردن اپراتورهای ماهواره‌های به منظور اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از برخورد میان آن‌ها وجود ندارد.
خوشبختانه، پیام‌های هشدار صادرشده از سوی نیروی فضایی آمریکا به مهندسان واب وب سبب شد تا آن‌ها با همکاری تیم اسپیس ایکس بتوانند با تغییر مسیر ماهواره‌ها، از این تصادف فضایی جلوگیری کننند.
برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

خداحافظی با نقاط کور دنیا

برای استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در گوشی، همچنین ارسال پیامک و ارتباط صوتی، نیازی به تغییر…
آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری ارتباطات

آخرین اخبار

فهرست