” نقشه ملی و بسته سیاستی اولویت های بخش ICT برای توانمند سازی زنان ” تدوین می شود

پروژه” تدوین نقشه ملی و بسته سیاستی اولویت های بخش ICT برای توانمندسازی زنان” به سفارش امور زنان و خانواده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مرکز مطالعات راهبردی و اقتصاد دیجیتال پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام می گیرد.
به گزارش داتیکا به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، مجری پروژه ” نقشه ملی و بسته سیاستی اولویت­های بخش ICT برای توانمندسازی زنان ” گفت: این پروژه با هدف ارزیابی وضعیت شکاف دیجیتالی با تمرکز بر بانوان و یا به بیان دیگر ارزیابی وضعیت دسترسی و میزان استفاده از خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات زنان در سطح شهرها و روستاهای مختلف کشور و شناسایی موانع و چالش­ها تعریف شده است.

بنا براین گزارش، در راستای انجام پروژه مذکور، نخستین پیمایش ملی با نظارت پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال جاری اجرایی گردید.

به منظور اجرای طرح پیمایش قرارداد همکاری با پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی منعقد شد. در این طرح از طریق شیوه پیمایش( تماس تلفنی)، ۴۰۰۰ نمونه از زنان بالای ۱۵ سال، متناظر با جمعیت استان‌های مختلف کشور و بر حسب شهرهای بالای ۱ میلیون نفر، ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون نفر، ۱۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر و زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و نیز روستاها، شرکت نمودند.

وی اظهار داشت: بررسی و شناسایی ظرفیت‌ها و فرصت‌ها در حوزه ICT برای حل چالش‌ها و افزایش توانمندی بانوان در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و ارائه بسته سیاستی پیشنهادی اولویت های بخش ICT برای توانمندسازی زنان بر حسب شرایط و ظرفیت‌ها با محوریت اشتغال‌زایی و بهبود زندگی اقتصادی و معیشتی زنان و کاهش شکاف دیجیتالی جنسیتی از دیگر اهداف این طرح بوده است. این بسته ها در حال تدوین و گردآوری می باشد و نتایج آن از سوی امور زنان و خانواده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه خواهد شد. وی افزود: خروجی و دستاوردهای این پروژه می تواند به عنوان مهمترین درس­های آموخته جهت تدوین راهبردهایی در زمینه کاهش شکاف دیجیتالی جنسیتی و ارتقا بهره­مندی و توانمندی زنان با استفاده از ظرفیت­هایICT باشد.

فرازمند درخصوص اهمیت توانمندسازی زنان در حوزه ICT یادآور شد: با ظهور فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان، فرصت­ها و ظرفیت­های بی­شماری در حوزه­های گوناگون به­وجود آمده است و با عنایت به میزان توجه کشورها به فرصت­های فراهم شده توسط ICT و بهره­مندی از آنها، مرزبندی و شکاف­های جدیدی در بین کشورها شکل گرفته و موجب گردیده تا شاخص­ها و نشانگرهای جدیدی برای اندازه­گیری میزان این شکاف­ها، از جمله شکاف دیجیتالی، تعریف شوند. می توان گفت، همان اندازه که فناوری نوعی امید است می تواند منبع ترس نیز باشد و ارتقاء برابری جنسیتی و توانمندسازی افراد یکی از اهداف مهم هر کشور و از راهبردهای توسعه انسانی است.

وی ادامه داد: بدون شک مهم­ترین عامل رشد ضرب آهنگ اقتصادی و توسعه هر جامعه، منابع انسانی آن جامعه است و از آنجایی که زنان به عنوان نیمی از جمعیت فعال جامعه محسوب می­شوند، لذا نرخ مشارکت زنان در اقتصاد و در حالت جامع­تر توانمندسازی زنان و چگونگی تحول آن تحت تاثیر پیشرفت ICT از مسائل مورد توجه برنامه­ریزان و سیاست­گذاران جهان محسوب می­شود.

گفتنی است درک جوامع مختلف نسبت به تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در شکل­بندی جدید نظام بین­الملل، سبب می­شود تا کشورهای مختلف به اقتضای شرایط خاص خود، توانایی­شان را در تجدید ساختار جامعه­ی خویش بیازمایند. بسیاری از کشورهای جهان، در حوزه­های مختلف فناوری اطلاعات و ارتباطات، برنامه­ریزی­های مدون و منسجمی انجام داده­اند که با بهره­گیری از ظرفیت­های ایجاد شده توسط ICT، جایگاه خود را تا سطح کشورهای توسعه یافته، ارتقا داده­اند.دیجیتالی­سازی زنان باید هم در برنامه­های ملی برای توسعه فناوری و هم در سیاست­های کمک به توسعه، موضوعی ثابت و همواره در دستور کار سیاسی هر کشور باشد. توانمندسازی زنان در حوزه ICT از طریق آموزش و آگاه سازی ایشان نسبت به فرصت ها و چالش های فضای مجازی ، با توجه به جایگاه و نقش ایشان در تربیت فرزندان هم به لحاظ مدیریت صحیح نحوه ی فعالیت فرزندانشان در این فضا، هم به جهت ایجاد اشتغال و کسب در آمد و نیز ارتقا سطح مهارت تخصصی و عمومی ایشان، برای جامعه و خانواده اهمیت به سزایی دارد.

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست