وزارت ارتباطات باید اینترنت شاد را رایگان کند

نمایندگان مجلس در طرح جدید خود وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را موظف کرده‌اند تا اینترنت شبکه شاد را به صورت رایگان در اختیار معلمان، دانش‌آموزان و مدارس قرار دهد. در حالی این طرح در مجلس اعلام وصول شده که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگوهای مختلف خود گفته است که اینترنت شبکه شاد برای معلمان و دانش‌آموزان رایگان است.

به گزارش داتیکا به نقل از پیوست، طرح مجلس با عنوان «رایگان شدن اینترنت برای دانش‌آموزان، معلمان و مدارس»، براساس اصل سوم (بند ۳) و اصل سی‌ام قانون اساسی که دولت موظف شده وسایل آموزش و پرورش را به صورت رایگان برای دانش‌آموزان فراهم کند و همچنین با استناد به ماده ۶۹ قانون برنامه ششم و بند ج تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ برای فراهم آوردن آموزش مجازی خصوصا در بحران کرونا ارائه شده است.

این طرح که تنها از یک ماده تشکیل شده دولت یعنی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را موظف کرده که در طول سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ استفاده دانش‌آموزان، معلمان و مدارس از شبکه آموزش دانش‌اموزی (شاد) را به صورت رایگان در اختیار آنها قرار دهد. همچنین در این ماده تاکید شده که نرم‌افزارهای پشتیبان برای سرعت استفاده خدمات اینترنتی در اختیار این گروه قرار گیرد. در این زمینه نمایندگان طراح این طرح هیچ اشاره‌ای به اینکه منظورشان از نرم‌افزار‌های پشتیبان چیست، نکرده‌اند.

این طرح یک ماده‌ای یک تبصره دارد که براساس آن وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را موظف می‌کند با توجه به منابع بودجه سال ۱۳۹۹، حداکثر تا پایان مهر ماه سال ۱۳۹۹ تعداد یک میلیون دستگاه تبلت دانش‌آموزی به صورت رایگان توسط واحدهای آموزشی به دانش‌آموزان تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی و مناطق محروم و حاشیه شهرها قرار دهد.

در حالی این طرح وزارت ارتباطات را موظف به رایگان کردن اینترنت شبکه شاد می‌کند که وزیر ارتباطات به صورت مشخص و در حاشیه‌ برنامه‌های وزارت ارتباطات و همچنین شبکه‌های اجتماعی خود تاکید کرده که استفاده از شبکه شاد هیچ هزینه‌ای برای خانواده‌ها ندارد. برای نمونه محمدجواد آذری جهرمی، اواسط شهریور ماه و در مجموعه استوری‌های در اینستاگرام خود با تاکید بر رایگان بودن استفاده از شبکه شاد نوشت: «به تمامی اپراتورها ابلاغ کردیم که استفاده از «شبکه دانش‌آموزش شاد» برای همه شما رایگان خواهد بود، اما ممکن است مدارس از سایر ابزارها هم برای یک آموزش مجازی بهره بگیرند. به زودی بسته ویژه دانش آموزان هم برای همه آن‌ها تعریف و ارائه خواهیم کرد. علی الحساب «شاد» رایگان است.» همچنین او یکبار دیگر در اواسط مهر ماه و در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به خبرنگاران در مورد رایگان بودن اینترنت شبکه شاد گفت: «درج میزان مصرف به منظور درج میزان هزینه نیست و شاد در تمامی آن‌ها رایگان است. اگر کسی شکایتی دارد می‌تواند با ۱۹۵ آن را به اشتراک بگذارند. البته ما تا الان یک شکایت مستند هم دریافت نکردیم اما برخی رسانه‌ها دوست دارند این مسئله را نشر دهند.»

این تنها ایراد طرح مجلس نیست؛ چرا که تبصره این طرح در مورد تامین یک میلیون دستگاه تبلت دانش‌آموزی نیز پیش از این در مجلس مطرح شده بود. شهریورماه سال جاری احمد نادری، عضو کمیسیون ‌آموزش و تحقیقات مجلس، اعلام کرده بود که در حال تهیه طرح دوفوریتی به منظور دسترسی دانش‌آموزان نیازمند به تبلت و گوشی هوشمند برای آموزش در فضای مجازی هستند. حال پس از گذشت تقریبا ۴ماه از این اظهارات به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس در نظر دارند در قالب یک تبصره نیازمندی‌های دانش‌آموزان در این زمینه را تامین کنند.

هر چند طرح مجلس برای ارائه اینترنت رایگان و تامین یک میلیون تبلت در قالب یک طرح دو فوریتی طرحی شده بود تا سریع‌تر به نتیجه و اجرایی شود؛ اما حالا مشخص شده که این طرح به صورت عادی به مجلس ارائه شده است و با توجه به ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ به مجلس به نظر نمی‌رسد این طرح نتیجه‌ای برای سال تحصیلی ۹۹-۱۴۰۰ داشته باشد.

مطرح شدن این طرح در حالی است که نمایندگان منابع مالی برای رایگان‌شدن اینترنت و تهیه تبلت را مشخص نکردند. مجلس هم طبق قانون نمی‌تواند طرحی تصویب کند که بار مالی برای دولت دارد و به احتمال زیاد شورای نگهبان این طرح را رد کند. اداره کل تدوین قوانین در پایان این طرح همچنین این موضوع را بررسی کرده است و اعلام کرده که درباره موضوع این طرح قوانین معتبر متعددی وجود دارد و برای جلوگیری از تورم قوانین، این طرح باید در قالب الحاق به قانونی که دارای ارتباط موضوعی با آن است،تنظیم شود.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست