پرونده خبری؛ مروری بر مهمترین عناوین ICT هفته

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هفته مطلع می شوید. مروری بر اخبار رسانه در هفته دوم دی ماه را می‌خوانید:

 

فناوری اطلاعات:

برنا: پربازدیدترین مقالات ۲۰۲۰ ویکی پدیا مشخص شدند

ویکی‌پدیا اعلام کرد در سال ۲۰۲۰ مقالات مرتبط با ویروس کووید ۱۹ و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پربازدیدترین مقالات این دایره‌المعارف آنلاین بوده‌اند.

مرکز ملی فضای مجازی: ایران در حوزه تولید و فعالیت برنامه‌های کاربردی تلفن همراه در منطقه پیشرو است

معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به پیشرو بودن ایران در حوزه تولید و فعالیت برنامه‌های کاربردی تلفن همراه (اپ ها) در منطقه، از ظرفیت مناسب فروشگاه‌های ایرانی ارائه‌دهنده این برنامه‌ها برای ورود به بازار محتوای حلال کشورهای منطقه خبرداد.

انتخاب: سازمان جهانی بهداشت: اپلیکیشن رسمی برای مبارزه با کرونا معرفی شد

اپلیکشین رسمی مبارزه ویروس کرونا برای دومین بار و پس از حذف مشکلات ساختاری ارائه شد. این نسخه به شکل عمومی و در قالب APK قابل بارگیری است.

خبرگزاری صداوسیما: سفر ۱۰روزه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به سیستان و بلوچستان

توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و مخابراتی سیستان و بلوچستان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را به سیستان و بلوچستان کشاند. آقای جهرمی در این سفر ۱۰روزه مشکلات زیرساختی استان در حوزه ارتباطات را بررسی خواهد کرد.

خانه ملت: امتحانات پایان ترم در همه دانشگاه‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: امتحانات پایان ترم بهمن‌ماه ۹۹ در دانشگاه‌های سراسر کشور به صورت مجازی برگزار می‌شود.

ایسنا: امکان برگزاری آزمون تشریحی در «شاد» فراهم می‌شود

در حالی که تا پیش از این در شبکه «شاد»، امکان برگزاری امتحانات به‌صورت تستی فراهم بود، مدیرکل ارتباطات همراه اول اعلام کرد در روزهای آینده مدارس می‌توانند از آزمون‌ساز شاد برای امتحانات تشریحی مجازی نیز استفاده کنند.

ایرنا: افزایش پنج هزار و ۲۰۰ درصدی پهنای باند اینترنت بین‌الملل

بر اساس گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور، ظرفیت پهنای باند اینترنت بین‌الملل در کشور طی ۶ سال گذشته بیش از پنج هزار درصد رشد کرده است.

 

فناوری ارتباطات:

ایستنا: رگولاتوری ۳۳۷ هزار خط شخصی را به دلیل مزاحمت پیامکی قطع کرد

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ۳۳۷ هزار و ۸۱۳ خط شخصی را به دلیل مزاحمت پیامکی قطع کرد.

جام جم آنلاین: آغاز به کار آزمایشگاه تخصصی ایستگاه پایه و تجهیزات دسترسی نسل چهارم

آزمایشگاه تخصصی ایستگاه پایه و تجهیزات دسترسی نسل چهارم، جهت اطمینان از تطابق عملکرد و کارآیی این تجهیزات با استانداردهایی که در سطح دنیا برای این فناوری تدوین شده در گروه ارتباطات رادیویی ثابت و سیار پژوهشکده فناوری ارتباطات آغاز به کار کرد.

خانه ملت: نماینده بندرعباس: مشکلات اینترنت و آنتن دهی روستاهای بندرعباس حل شود

نماینده بندرعباس، قشم، ابوموسی، حاجی آباد و خمیر در مجلس گفت: با توجه به مشکلاتی که در روستاهای بندرعباس از جمله مشکل اینترنت و آنتن دهی موبایل وجود دارد، از مسئولان درخواست می شود که این مشکل را مرتفع کنند.

ایسنا: ظرفیت شبکه ۵G در چین دو برابر می‌شود

چین برنامه ای را برای دو برابر کردن ظرفیت نسل پنجم شبکه بی سیم در سال ۲۰۲۱ رونمایی کرد که صعود ارزش سهام شرکت ZTE و سایر سازندگان تجهیزات شبکه مخابراتی را در پی داشت.

مهر: مخابرات خواستار حمایت مجلس از تغییر تعرفه ها شد

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه متوسط هزینه ماهانه نگهداری یک خط تلفن ثابت ۱۵ هزار تومان و درآمد آن حدود ۶ هزار تومان است، خواستار حمایت مجلس از تغییر تعرفه های مخابراتی شد.

 

اپراتورها:

ایستنا: کاهش سهم درآمدهای ارزش افزوده همراه اول به ۱٫۳ میلیارد تومان

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرده بود با جمع شدن کل بازار ارزش افزوده گردش مالی این بازار به شدت کاهش یافته است و بر همین اساس هم با ساماندهی آن، سهم درآمدی همراه اول از از ارایه خدمات ارزش افزوده در آذر ماه ۹۹ به یک میلیارد و ۳۲۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کاهش یافته است.

روابط عمومی اداره ارتباطات و فناوری اطلاعات:رفع تداخل فرکانسی صدا و سیما روی ۲۵ آنتن BTS ایرانسل

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان سمنان از رفع تداخل فرکانسی بیش از ۲۵ سایت شرکت ایرانسل در شهر سمنان خبر داد و گفت: پس از مشاهده سیگنال‌های تداخلی با دکل های صدا و سیما، عواملی که باعث ایجاد تداخل بودند شناسایی و رفع شد.

مهر: ۵ درصد درآمد اپراتورهای موبایل به شبکه ملی اختصاص یابد

عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: بنابر پیشنهاد نمایندگان در بودجه سال آینده، ۵ درصد درآمد اپراتورهای موبایل به توسعه خدمات پایه کاربردی و زیرساخت شبکه ملی اطلاعات اختصاص می یابد.

اداره‌کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران: آمادگی همراه اول برای هوشمند کردن فرآیندها در حوزه انرژی

مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل همراه اول در دیدار با فریدون عباسی، رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همراه اول آماده است تا به کمک دستگاه‌های دولتی و وزارتخانه‌های متولی حوزه انرژی، فرآیندهای صدور الکترونیک مصرف حامل‌های انرژی را به صورت مجازی و هوشمند در اختیار مشترکان قرار دهد.

روابط عمومی همراه اول: ١١ روستای محروم استان کرمان تحت پوشش همراه اول قرار گرفت

با راه اندازی سه سایت تلفن همراه در استان کرمان، یازده روستای محروم این استان تحت پوشش شبکه همراه اول قرار گرفت.

پیوست: رکورد جدید ایرانسل در مصرف روزانه اینترنت

بیژن عباسی آرند، اعلام کرد روز ۱۷ آذر ماه رکورد جدیدی در شبکه ایرانسل به ثبت رسیده است که مصرف ۱۲.۵ پتابایت اینترنت در یک روز است.

 

موبایل و تبلت:

آی تی من: سامسونگ امسال ۲۷۰ میلیون گوشی فروخت

سامسونگ میزان فروش گوشی‌های هوشمندش در سال ۲۰۲۰ را اعلام کرد. این کمپانی در طول سالی که گذشت توانست ۲۷۰ میلیون دستگاه گوشی به فروش برساند که کمتر از رقم انتظارش بود.

ایستنا: اختصاص یک هزار میلیارد تومان برای تهیه تبلت برای دانش‌آموزان مناطق محروم

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی از اختصاص یک هزار میلیارد تومان برای تهیه تبلت ویژه دانش‌آموزان مناطق محروم خبر داد.

دیجیاتو: آنر از عقد قرارداد با مایکروسافت برای استفاده از ویندوز ۱۰ خبر داد

آنر که با جدایی از هواوی به برندی مستقل تبدیل شده، با مایکروسافت قرارداد امضا کرد. آنر تحت این قرارداد مجوز استفاده از ویندوز ۱۰ به عنوان سیستم عامل رسمی لپ‌تاپ‌های خود را به دست آورد.

پیوست: جدیدترین لپ‌تاپ‌های هواوی میت‌بوک D15 و D14 به پردازنده نسل یازدهم اینتل مجهزند

هواوی طی مراسمی نسخه به‌روز شده‌ لپ‌تاپ‌های Matebook D15 و Matebook D14 را معرفی کرد. این دو لپ تاپ مجهز به ویندوز ۱۰ و پردازنده نسل یازدهم اینتل هستند.

زومیت: آیپد پرو مجهز به نمایشگر mini LED در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۱ از راه خواهد رسید

بر اساس گزارش جدید، آیپد پر ۱۲٫۹ اینچی مجهز به نمایشگر mini LED در سه‌ماهه‌ی نخست سال ۲۰۲۱ رونمایی و به بازار عرضه خواهد شد.

 

لبه دانش:

دیجیاتو: سپیس ایکس توسعه استارشیپ را شتاب می‌بخشد؛ آزمایش سوپرهوی در آینده نزدیک

اسپیس ایکس در سال ۲۰۲۱ برنامه توسعه راکت «استارشیپ» را با شتاب بسیار بیشتری دنبال کرده و پرتاب آزمایشی بوستر غول پیکر «سوپرهوی» را هم طی چند ماه دیگر شروع خواهد کرد.

مهر: هوش مصنوعی که بازی‌ها را از صفر می‌آموزد

شرکت انگلیسی دیپ مایند که در تملک گوگل است هوش مصنوعی جدیدی ابداع کرده که به طور خودکار قواعد بازی‌های مختلف را می‌آموزد و به سرعت در اجرای آنها مهارت فوق‌العاده ای کسب می‌کند.

پیوست: هم‌بنیانگذار یوتیوب یک صندوق سرمایه‌گذاری متکی بر هوش مصنوعی راه‌اندازی می‌کند

هم‌بنیان‌گذار یوتیوب با همکاری شرکت سرمایه‌گذاری Veteran money در حال ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری هستند که در آن با استفاده از هوش مصنوعی سهام و دارایی‌های درآمد زا را انتخاب کنند.

سیناپرس: نمایشگرهای هوشمندی که خود را ترمیم می کند

دانشمندان کره ای از روغن بذر کتان برای ترمیم نمایشگرهای شکسته گوشی های هوشمند استفاده کرده اند به طوری که نمایشگر می تواند خود را ترمیم کند.

زومیت: هوش مصنوعی در مانوری آزمایشی، هواپیمای جنگی آمریکایی را کنترل کرد

برای نخستین‌بار، هوش مصنوعی توانست هواپیمای جنگی نیروی هوایی آمریکا را کنترل و عملا در نقش رهبر مأموریت ایفای نقش کند.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه

آخرین اخبار

فهرست