پرونده خبری؛ مروری بر مهمترین عناوین ICT هفته

داتیکا: در پرونده خبری داتیکا، از مهمترین و جدیدترین اخبار حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هفته مطلع می شوید. مروری بر اخبار رسانه در هفته اول اردیبهشت ماه را می‌خوانید:

فناوری اطلاعات:
مهر: کمبود جهانی تراشه ۲ سال دیگر ادامه دارد
مدیر ارشد اجرایی اینتل معتقد است کمبود تراشه که به یک چالش جهانی تبدیل شده تا ۲ سال دیگر ادامه می یابد.

ایرنا: روستاهای بالای ۲۰ خانوار کهگیلویه و بویراحمد به شبکه ملی متصل می شوند
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات کهگیلویه و بویراحمد گفت: روستاهای بالای ۲۰ خانوار این استان در صورت تامین تجهیزات از سوی اپراتورهمراه اول تا پایان دولت به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند.

ایسنا: تملک بخش عمده فضای اینترنت وزارت دفاع آمریکا از سوی یک شرکت اسرار آمیز
رسانه‌های آمریکایی گزارش کردند، تنها سه ماه بعد از آنکه دوره ریاست جمهور دونالد ترامپ به پایان رسید، یک شرکت اسرارآمیز مربوط به ایالت فلوریدای این کشور کنترل بخش چشمگیری از اینترنت تحت مالکیت پنتاگون را به دست گرفته است.

ایرنا: جریمه روزانه ۵۰ میلیارد تومانی اپراتورهای متخلف از امروز آغاز شد
پس از اعلام جزئیات تخلف اپراتورها برای ایجاد اختلال در شبکه مجازی کلاب‌هاوس، اعمال جریمه روزانه ۵۰ میلیارد تومانی اپراتورهای متخلف از امروز آغاز شد.

مهر: خشم کاربران هندی از سانسور توئیتهای اعتراضی درباره کرونا
پس از نامه دولت هند به توئیتر برای حذف برخی تویئت های مربوط به شیوع کووید۱۹ در این کشور، بسیاری از کاربران در این کشور خشمگین شده اند.

خانه ملت: اتصال اینترنت تعدادی از روستاهای مناطق طارم، کوهین و الموت استان قزوین
عضو مجمع نمایندگان استان قزوین در مجلس از اتصال اینترنت تعدادی از روستاهای مناطق طارم، کوهین و الموت استان قزوین خبر داد.

فناوری ارتباطات:
دیجیاتو: راکت سایوز روسیه ۳۶ ماهواره اینترنتی وان وب را روانه مدار زمین کرد
راکت «سایوز» شرکت «آریان‌اسپیس» دیشب ۳۶ ماهواره اینترنتی شرکت «وان وب» را در مدار قرار داد. وان وب حالا ۱۸۲ ماهواره در مدار دارد و می‌خواهد تعداد ماهواره‌های خود را به ۶۵۰ عدد برساند. هدف این شرکت فراهم‌سازی دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای در مناطقی مثل بریتانیا، کانادا، گرین‌لند، ایسلند، آلاسکا، شمال اروپا و قطب شمال است.

مهر: ماهواره «پیام ۲ » در فاز مطالعاتی است
رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: ساخت ماهواره «پیام ۲» به دلیل ساختار و مختصات فنی پیچیده، حدود ۵ سال زمان می برد و هم اکنون در فاز مطالعاتی و اولیه طراحی قرار دارد.

دیجیاتو: هواوی احتمالا برای تایید فناوری ۶G سه ماه دیگر دو ماهواره آزمایشی پرتاب می‌کند
اگرچه شبکه ارتباطی ۵G هنوز به بسیاری از کشورها راه پیدا نکرده و حتی در کشورهای پیشرفته هم به جریان اصلی تبدیل نشده، اما شرکت‌ها روی نسل بعدی آن کار می‌کنند. حالا ظاهرا هواوی به دنبال پرتاب دو ماهواره آزمایشی برای تایید فناوری ۶G است.

ایسنا: سرمایه‌گذاری ۴۳۰ میلیارد دلاری اپل روی ۵G
اپل سرمایه‌گذاری آمریکایی خود را به میزان ۲۰ درصد در پنج سال آینده افزایش می‌دهد و ۴۳۰ میلیارد دلار برای توسعه نسل جدید سیلیکون و نوآوری فناوری بی سیم ۵G در ۹ ایالت آمریکا اختصاص خواهد داد.

اپراتورها:
روابط عمومی ایرانسل: همکاری ایرانسل و سازمان محیط‌زیست به مناسبت روز جهانی زمین پاک
ایرانسل در راستای مسؤولیت اجتماعی خود و با هدف آگاهی رسانی برای ترویج مصرف کمتر پلاستیک، تولید زباله کمتر و مصرف کمتر انرژی‌های تجدید ناپذیر، با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری می‌کند.

شرکت ارتباطات سیار ایران: فراخوان ارسال ایده و طرح زیباسازی برای دکل‌های همراه اول در تهران
همراه اول جهت جذب ایده و دریافت طرح زیباسازی برای دکل‌های خود در تهران فراخوان داد.

روابط عمومی ایرانسل: هیأت‌های رمضانی در لنز «آنلاین» هستند
تلویزیون اینترنتی لنز ایرانسل، همزمان با رمضان‌المبارک ۱۴۴۲ هجری قمری، با هدف حمایت از تولید محتوای مذهبی و کمک به تعمیق مفاهیم دینی در جامعه، ویژه‌برنامه‌های «هیأت‌آنلاین» را به کاربران خود ارائه کرده است.

ایستنا: درآمد ۲۰۹۵ میلیارد تومانی همراه اول در فروردین ماه ۱۴۰۰
مجموع درآمد شرکت ارتباطات سیار ایران در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ به ۲۰۹۵ میلیارد و ۴۵۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

روابط عمومی ایرانسل: لنز ایرانسل میزبان کنسرت آنلاین حجت اشرف‌زاده می‌شود
کنسرت آنلاین حجت اشرف‌زاده، خواننده، نوازنده و آهنگساز ایرانی، ۸ اردیبهشت، از طریق «لنز» ایرانسل پخش می‌شود.

دیجیاتو: شیائومی از گوشی‌های سری می ۱۱X با نمایشگر ۱۲۰ هرتزی رونمایی کرد
شیائومی جدیدترین گوشی‌های هوشمندش را در هند معرفی کرد. این محصولات که می ۱۱X و می ۱۱X پرو نام دارند، در حقیقت ردمی K40 و می ۱۱i با نام جدید هستند که مشخصات فنی قدرتمندی را با قیمت مناسبی در اختیار خریداران قرار می‌دهند.

روابط عمومی ایرانسل: کاشت ۱۲ هزار و ۶۰۰ نهال از سوی ایرانسل در فارس و لرستان
ایرانسل در راستای اهداف توسعۀ پایدار و با همکاری بنیاد علوی و گروه‌های مردمی، ۱۲ هزار و ۶۰۰ اصله نهال مثمر را در استان‌های فارس و لرستان کاشت.

روابط عمومی ایرانسل: ایرانسل با «اَبَر اپلیکیشن ایرانسل‌من» از کسب‌وکارهای نوپا حمایت می‌کند
ایرانسل با هدف حمایت از اشتغال‌زایی و رشد و توسعۀ کسب‌وکارهای دیجیتال، امکان معرفی و حضور این کسب‌وکارها را در اَبَر اپلیکیشن (super application) ایرانسل‌من فراهم کرد.

شرکت ارتباطات سیار ایران: همراه اول حامی مسابقه بین المللی «فلسطین تنها نیست»
همراه اول حامی مالی مسابقه بین المللی پوستر، کارتون و کاریکاتور «فلسطین تنها نیست» شد.

موبایل و تبلت:
زومیت: نوا ۸ پرو هواوی با نمایشگر ۱۲۰ هرتزی و دوربین ۶۴ مگاپیکسلی معرفی شد
هواوی نوا ۸ پرو ۴G را معرفی کرد. از جمله ویژگی‌های این گوشی هوشمند می‌توان به تراشه کرین ۹۸۵ و برخورداری از حسگر اثر انگشت ادغام‌شده با صفحه‌نمایش اشاره کرد.

دیجیاتو: موتورولا موتو G20 با نمایشگر ۹۰ هرتزی و دوربین چهارگانه معرفی شد
موتورولا از جدیدترین عضو خانواده موتو G رونمایی کرد. موتورولا موتو G20 به نمایشگر ۶.۵ اینچی IPS LCD با رفرش ریت ۹۰ هرتز مجهز شده است.

زومیت: گوشی تاشوی گلکسی زد فلیپ ۳ سامسونگ با رنگ‌بندی‌ متنوع عرضه می شود
گفته می‌شود سامسونگ در نظر دارد مدل بعدی گوشی تاشوی خود با نام گلکسی زد فلیپ ۳ را در رنگ‌بندی‌ متنوع و به‌خصوص رنگ‌های گرادیانی عرضه کند.

آی تی ایران: مک بوک‌های مجهز به پردازنده قدرتمند M2 اپل اواخر سال عرضه می‌شوند
اپل در سال گذشته از پردازنده قدرتمند M1 در نسل جدید دستگاه‌های خود استفاده کرد. تراشه‌ای اختصاصی که توانست عملکرد قوی‌تر و قدرت پردازشی بالاتری را به نسبت تراشه‌های ابنتل، برای دستگاه‌های مک اپل به ارمغان آورد.

زومیت: آنر پلی ۲۰ با باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری معرفی شد
آنر پلی ۲۰ فاقد حسگر اثر انگشت است؛ اما ویژگی‌های مثبتی از جمله باتری با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت و تراشهٔ Unisoc T610 دارد.

لبه دانش:
مهر: تولید روباتی که برای حل مشکلات با خودش حرف می‌زند
محققان ایتالیایی از تولید روباتی خبر داده‌اند که برای افزایش توان حل مشکلات، با خودش حرف می‌زند. این روبات از این طریق بر چالش‌های پیچیده غلبه می‌کند.

پیوست: «دکتر ساینا» برای توسعه هوش مصنوعی در حوزه سلامت جذب سرمایه کرد
دکتر ساینا، پلتفرم مشاوره آنلاین پزشکی، مشاوره تلفنی و نوبت‌دهی آنلاین، با هدف توسعه هوش مصنوعی در محصول خود و سرمایه‌گذاری یا خرید استارت‌آپ‌های کوچک حوزه سلامت از صندوق جسورانه سرو جذب سرمایه کرد.

پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات: توسعه سامانه پیش‌بینی زمانی و مکانی میزان شیوع کرونای استان تهران با بهره گیری از هوش مصنوعی
در سالروز ولادت امام حسن مجتبی (ع) و با حضور زالی رییس ستاد مقابله با کرونا شهر تهران و معاونین چهار دانشگاه علوم پزشکی تهران و البرز در مرکز توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ICT، بهره برداری از سامانه پیش‌بینی زمانی و مکانی کرونای استان تهران آغاز شد .

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه

آخرین اخبار

فهرست