پهپاد پستی در چند شهر به صورت پایلوت تست می‌شود

بیش از یک سال از رونمایی سرویس پست‌پلاس شرکت ملی پست می‌گذرد. این سرویس درمورد نوسازی ناوگان حمل و نقل شرکت پست و همچنین ارسال کالا با پهپاد پستی است؛ سرویسی که در زمان رونمایی آن توسط وزیر ارتباطات سروصدای زیادی به پا کرد. بحث پهپاد پستی در آن زمان با واکنش‌ها و ابهامات بسیاری روبرو شد و حالا پس از گذشت این مدت عضو هیات مدیره شرکت پست با بیان اینکه هنوز مشخص نیست کدام نهادها مسئول ارائه مجوز برای پهپاد پستی هستند، اعلام کرد که شرکت پست فعالیت خود درمورد پهپادهای پستی متوقف نکرده و به زودی در چند شهر به صورت پایلوت پهپادها را تست می‌کنند.

به گزارش داتیکا به نقل از پیوست، پس از گذشت حدود یکسال از رونمایی پهپاد پستی که نام «سجاد» نیز برای آن انتخاب شد، محمدرضا قادری، عضو هیات مدیره شرکت پست در مورد آخرین وضعیت استفاده از پهپاد در جابه‌جایی کالای پستی اعلام‌ می‌کند که حوزه پهپاد اصلی‌ترین مساله بحث مجوز است و نهادهای مختلفی در حوزه کشوری و منطقه‌ای اعلام کردند که آنها متولی این حوزه هستند. او در این مورد گفت: «با اینکه هنوز مشخص نیست کدام نهاد مسئول اعطای مجوز پهپاد است؛ اما ما فعالیت خود را در این حوزه متوقف نکردیم و برنامه‌ریزی کردیم تا در چند شهر به صورت پایلوت استفاده از پهپاد را تست کنیم. سپس آزمایشگاهی برای تست پهپاد و ارائه سرویس پهپاد به شرکت‌های دانش بنیان راه‌اندازی خواهیم کرد.»

او ادامه داد: «پهپاد تنها یک وسیله نیست و به زیرساخت‌هایی نیاز دارد و تکنولوژی‌های بسیاری پشت این وسیله قرار خواهند گرفت. هم‌اکنون در حال فراهم کردن این زیرساخت‌ها هستیم و هرزمان که خواستیم به صورت جدی از آن استفاده کنیم، به دنبال دریافت مجوز می‌رویم.»

به گفته قادری پهپاد پستی بخشی از طرح «پست‌پلاس» بود؛ اما این بخش بسیار پررنگ شد چون موضوع جدیدی بود. او همچنین بیان کرد: «هم‌اکنون چندین مجموعه دانشگاهی پهپاد را به صورت نیمه صنعتی تولید می‌کنند. به همین خاطر باید بالاخره استفاده از این تکنولوژی را شروع کنیم. باید در ابتدا پهپاد وارد شود تا نهادهای قانونگذار و زیرساخت‌ها ومجوزهایش مشخص شوند.»

او با بیان اینکه موارد استفاده از پهپاد بسیار گسترده است و تنها به بحث ارسال مرسولات ختم نمی‌شود، گفت: «این وسیله مزایای بسیاری در زمینه‌های کشاورزی و نقشه برداری دارد. حالا که وزارت ارتباطات و شرکت پست در این زمینه پیشقدم شده است، تلاش می‌کنیم تا انتهای راه را برویم.»

قادری در ادامه افزود: «برای پایلوت پهپاد هنوز تصمیم‌گیری نکردیم و نهایی نشده است. پیشتر هم برای امدادرسانی توسط پهپاد به هلال احمر نامه‌ای ارسال و اعلام آمادگی کردیم. آنها هنوز پاسخ درخواست ما را ندادند. البته در این مورد هم باید در فضای غیربحران پهپادها را تست کنیم تا زمان بحران به ما کمک کند.»

البته سرویس پست‌پلاس شرکت ملی پست تنها شامل پهپاد نیست و خودروها و موتورهای برقی را نیز در برمی‌گیرد و قادری درمورد آخرین وضعیت ورود موتورها و خودروهای برقی به چرخه مبادلات پستی گفت: «ما پیش‌قراردادهایی برای تولید موتور برقی با تولیدکنندگان امضا کردیم؛ اما چون تا به حال در کشور موتور برقی شماره‌گذاری نشده بود، تحویل موتور برقی به شرکت پست با تاخیر انجام شد. چون تولیدکنندگان نتوانستند موتورها را شماره‌گذاری کنند. البته در روزهای اخیر چند نمونه موتور را شماره‌گذاری کردند و ما تحویل گرفتیم و در مرحله تست قرار دارند. اگر آنها را تایید کنیم، شروع به تولید بیشتر می‌کنند.»

او در مورد مشکلاتی که برای شماره‌گذاری موتورهای برقی داشتند، بیان کرد: «مشکل این بود که شماره‌گذاری موتورها نیاز به استانداردهای جدیدی از نظر محیط زیستی و ناجا داشت. در کنار آن ما هم‌اکنون در شرایط تحریم قرار داریم و تهیه قطعات و تولید موتور توسط شرکت‌ها به طول انجامید.‌هم اکنون چند هفته‌ای است که شماره‌گذاری انجام شده و به زودی موتورها پس از تست به ناوگان پستی اضافه می‌شوند.»

هفته گذشته نیز وزیر ارتباطات در برنامه رونمایی از مرکز هوشمند تبادلات پست ابراز امیدواری کرده بود که استفاده از پهپادهای پستی به زودی در کشور و تا پایان عمر دولت دوازدهم شروع شود.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری ارتباطات

آخرین اخبار

فهرست