چالش جدید اندروید و خوشحالی آی او اسی ها

داتیکا: اندروید و آی او اس همواره در رقابتی شدید در بازار گوشی های همراه هوشمند، مشغول به کار هستند. این در حالی است که تکنولوژی و فن آوری های مربوط به این دو سیستم عامل هر روز پیشرفته تر می شوند. در این میان هر بار این دو رقیب سعی دارند با به چالش کشیدن نقطه ضعف های یکدیگر، بازار فروش بیشتری به دست بیاورند. هنوز از یادها نرفته است که نسل اولیه گوشی های برند اپل توان انتقال فایل به گوشی های اندروی را نداشت و از قابلیت بلوتوث بی بهره بود. همین امر دست آویزخوبی برای برندهای سامسونگ و ال جی و … که از سیستم عامل اندروید هستند، بود تا آی او اسی ها را به چالش بکشد. اپل اما با کمک نرم افزارها و اپ ها این مشکل را در خود حل کرد. بعد از آن پردازشگرهای قوی اپل و هنگ کردن نسل قدیمی گوشی های اندرویدی بهانه ای برای آی او اسی ها شد تا اندروید را به چالش بکشند. حالا نسل جدید اندروید هم این مشکل را حل کرده و در هر حال دعوا همچنان ادامه دارد.

به گزارش داتیکا، حالا اما اندروید دچار چالش تازه ای شده است. بر اساس یک تحقیق جدید، بیش از یک میلیارد گوشی و تبلت اندرویدی به دلیل عدم دریافت به روزرسانی های امنیتی در معرض نفوذ هکرها قرار دارند.

شرکت انگلیسی ?Which که حامی حقوق مصرف کنندگان است، می گوید ۴۰ درصد کاربران اندروید از نسخه های قدیمی این سیستم عامل استفاده می کنند که گوگل دیگر آنها را پشتیبانی نمی کند.

به گفته این شرکت گوشی هایی که ورژن اندروید آنها ۴ یا قدیمی تر است، در معرض بیشترین آسیب پذیری قرار دارند. همچنین کاربرانی که نسخه اندروید گوشی آنها ۷ است ولی امکان به روز رسانی آن به نسخه جدیدتر را ندارند نیز باید نگران امنیت دستگاه خود باشند.

این تحقیق که بر اساس داده های گوگل انجام شده، به اهمیت استفاده از اندروید آپدیت شده اشاره می کند تا از گیر افتادن در دام هکرها، سرقت اطلاعات، اخاذی و دیگر حملات بدافزاری در امان ماند.

طبق برآوردهای شرکت یاد شده، میلیون ها گوشی فقط در بریتانیا در معرض هک شدن، سرقت داده و یا دیگر حملات سایبری قرار دارند.

کارشناسان این شرکت چندین گوشی و تبلت از جمله گوشی هایی که هم اکنون از فروشگاه های اینترنتی مثل آمازون قابل خریداری هستند را آزمایش کردند. آنها متوجه شدند تمامی گوشی ها دست کم یک مرتبه توسط بدافزار قابل هک شدن هستند و برخی از آنها چندین آسیب پذیری دارند.

در لیست گوشی های آزمایش شده نام موتورولا ایکس، گلکسی اس ۳، سونی اکسپریا Z2 و نکسوس ۵ به چشم می خورند. به گفته شرکت یاد شده، گوشی های قبل از سال ۲۰۱۲ مثل گلکسی اس ۳ و سونی اکسپریا S آسیب پذیری بالایی داشته و کاربران آنها باید بسیار مراقب باشند.

این درحالی است که بر اساس آمارهای سال ۲۰۱۹ گوگل، بیش از ۲٫۵ میلیارد گوشی اندرویدی فعال در سطح جهان وجود دارد. داده های ماه مه ۲۰۱۹ این شرکت نشان می دهند که ۴۲٫۱ درصد از کاربران فعال اندروید در دنیا، از نسخه ۶ یا قدیمی تر این سیستم عامل استفاده می کنند.هر چند ندادن آپدیت جدید برای نسخه های قدیمی کمی طبیعی به نظر می رسد اما در هر حال باید برای کاربران احترام قائل بود و به نظر می رسد اندروید باید برای حفظ کاربرانش، چاره ای برای امنیت نسخه های قدیمی بیاندیشد.

 

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،اخبار عمومی،فناوری اطلاعات،کسب و کار

آخرین اخبار

فهرست