چرا صدا و سیما نمی خواهد مردم اینترنت پر سرعت داشته باشند؟

داتیکا: سرعت اینترنت در ایران با استانداردهای جهانی فاصله ای جدی دارد تا جایی که کاربران در ایران به به اینترنت لقب اینترنت زغالی را داده اند. یعنی اینترنتی که در عصر سوخت هسته ای هنوز با زغال آتش می شود و کار می کند! گاهی سرعت‌‌ دیتای موبایل‌ها آنقدر آزاردهنده می شود و کیفیت مکالمات یا اینترنت را مخدوش می کند که انگار نه انگار در قرن ۲۱ زندگی جریان دارد.

به گزارش داتیکا، بر اساس آمار وب‌سایت Speedtest.net که یکی از مشهورترین سرویس‌هایی است که شاخص‌های کیفی اتصال اینترنت مانند سرعت دانلود، آپلود و میزان تأخیر کاربران را بررسی می‌کند، ایران با داشتن متوسط سرعت ۱۲.۶۲ مگابیت‌برثانیه، در رتبه‌ی ۱۳۱ جهان و پایین‌تر از کشورهایی چون سومالی و اوگاندا قرار دارد.

در واقع بنابر اعلام این سایت، در آوریل۲۰۱۹، متوسط سرعت دانلود ازطریق اینترنت پهن‌باند ثابت در جهان برابر با ۵۸.۶۶ مگابیت‌برثانیه است و این سرعت برای آپلود به ۲۸.۹۹ مگابیت‌برثانیه می‌رسد. این در حالی‌ است که ایران در همین بازه‌ی زمانی با داشتن سرعت ۱۲.۶۲ مگابیت‌برثانیه در رتبه‌ی ۱۳۱ و پایین‌تر از کشورهایی چون عراق، سومالی، اتیوپی، رواندا و اوگاندا قرار گرفته است و این برخلاف قول و قرارهای مسئولین در وزارت ارتباطات دولت دوازدهم با مردم است.

این در حالی است که دنیا دارد به فن آوری اینترنت فوق پرسرعت ۵Gمجهز می شود اما سرعت نت در ایران گاهی به روزهای استفاده از سرویس دایال آپ برمی گردد. در این میان معلوم نیست مقصر ماجرا به راستی کیست.

عصر روز ۱۳ فروردین اما «محمدجواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات در توییتر خود و در پاسخ به کاربری که به وی گفته بود «اگر قطعی اینترنت دست شما نبود، حداقل مسئولیت وضعیت کندی اینترنت را بپذیرید» نوشت: مسوولیت می‌پذیریم، تلاش هم کردیم. ‌مصرف اینترنت نسبت به یکم اسفندماه سال قبل حدودا ۲/۵ برابر شده است. ‌از اول هفته‌ نصب ۸۰۰ هزار پورت اینترنت VDSL در تهران آغاز شده است که ظرف مدت یک ماه به پایان می‌رسد. موبایل را ارتقا دادیم اما ارتقا شبکه‌ موبایل به باند فرکانسی نیاز دارد که فعلا در اختیار صداوسیماست و تا زمانی که فرکانس آزاد نشود، ظرفیت بالاتر نمی‌رود.

این اظهارات توییتری وزیر ارتباطات اما پرونده صدا و سیما در ماجرای سرعت اینترنت را بازگشایی کرده است. در واقع به گفته کارشناسان آی تی ، سرعت بد و کیفیت پایین اینترنت موبایل در ایران یا به این بدان معناست که ظرفیت فرکانسی برای توسعه و بهبود کیفیت تمام شده یا کم است یا عده‌ای بخشی از آن را در انحصار خود دارند. بخش انحصار اما در ایران پررنگ تر است و همین بخش است که به گفته وزیر ارتباطات در مورد صدا و سیما باز می گردد.

در واقع، فرکانس‌های پایین با موج ۷۰۰ یا ۸۰۰، درست همان چیزی که در انحصار صدا و سیماست و بلااستفاده مانده، چنان می‌تواند سیستم پوشش تلفن همراه را در ایران دگرگون کند که کمتر نقطه‌ای داخل خانه‌ها یا مراکز تجاری، از داشتن آنتن‌دهی مناسب یا دریافت دیتای خوب بهره‌مند نباشد. با این‌حال به نظر می‌رسد این اکسیژن تلفن‌های همراه که آینده این تکنولوژی را متحول می‌کند و نقش سازنده ای در پیدایش نسل پنجم تلفن‌های هوشمند دارد، قرار نیست به این سادگی آزاد شود. ظاهرا حتی تلاش های وزارت ارتباطات و شخص وزیر نیز در این خصوص ناکام بوده است
پیش از این نیز معاون وزیر ارتباطات، این بخش از باندهای فرکانسی را از نظر اقتصادی بسیار با ارزش خوانده بود و گفته بود به‌دلیل اختلافاتی که تاکنون حل نشده است، موضوع در دولت و شورای عالی فضای مجازی مطرح شده و فرایند آن در جریان است.

این انحصار اما در حالی رخ داده که بر همگان روشن است، فرکانس هرچه پایین‌تر باشد، طول موج آن بزرگ‌تر و پوشش و مقاومت آن در برابر خطا بیش‌تر است و با استفاده از فرکانس‌های پایین اپراتورها می‌توانند با کمترین سرمایه‌گذاری پوشش بیش‌تر و بهتری را ایجاد کنند و شبکه‌های پهن‌باند با هزینه کمتری دست مصرف‌کننده نهایی قرار می‌گیرد. درحالی‌که هرچه به سمت فرکانس‌های بالاتر بروند تعداد دکل‌های بیش‌تری لازم است و هزینه پوشش بالاتر می‌رود. ضمن این‌که با اضافه شدن دکل، فیبرنوری بیش‌تری نیز برای اتصال به دکل‌ها لازم است.به این ترتیب معلوم نیست چرا صدا و سیما قدمی در بهبود وضعیت اینترنت کشور برنمی دارد آن هم با بیت المالی که در اختیار دارد و حق مردم است. شاید این رسانه از ریزش مخاطبان خود بعد از افزایش سرعت اینترنت ترس دارد. مخطبانی که این روزها با موج جدید اطلاعات در رسانه های اجتماعی تمایل کمتری به صدا و سیما نشان می دهند.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،راهبرد،مدیریت رسانه

آخرین اخبار

فهرست