چین بلای جان آمریکا و اروپا/ چه کسی در جنگ نسل ششم اینترنت پیروز می شود؟

داتیکا- چه کرونایی در دنیا باشد و چه نباشد، جهان امروز، جهان اینترنتی است و دنیای دیجیتال حرف اول را در زندگی روزمره مردم می زند.هرچند کووید ۱۹ و قرنطینه های اجباری این وابستگی را به دنیای اینترنت بیشتر کرده، اما پیش از آن نیز جنگ قدرت، میان کشوهای توسعه یافته برای دسترسی به فن آوری های نوین دیجیتال وجود داشته است.نمونه آن اینترنت نسل ۵

تکنولوژی نسل پنجم که (۵G)، در مقایسه با نسل قبل از خود یعنی تکنولوژی فرگشت بلند مدت (۴GLTE) و نسل سوم (۳g) سرعت بالاتر در دانلود، گسترش بیشتر حجم باند و تاخیر کمتر در پردازش داده‌ها دارد و در جهان باب شده، باعث جنگی پنهان میان آمریکا، چین و اروپا بود که البته اروپایی ها در این جنگ قدرت جا ماندند و گوی و میدان را به چین و آمریکا سپردند.

اما مهمترین مزیت این فناوری داشتن ویژگی اینترنت اشیا بود. به عبارتی دیگر این نوع فناوری باعث ایجاد ارتباط بین انسان و دستگاه‌های پیشرفته الکترونیکی شده و به گسترش هوش مصنوعی همچون جراحی از راه دور و کنترل از راه دور خودرو‌ها و وسایل الکترونیکی خانگی و صنعتی کمک کرده است.این ویژگی مهم و در خواست ها برای این فن آوری باعث شد که جنگ سرد میان آمریکا و چین به خصوص در حوزه خلیج فارس آغاز شود. در نیمه‌های اول سال ۲۰۱۰، پادشاهی‌های حاشیه خلیج فارس قدم‌های اولیه خود را در پذیرش نسل پنجم فناوری ارتباطات آغاز کردند ورقایبت برای سرمایه گذاری در این کشورها، مدت ها چین و آمریکا را درگیر کرد.

حالا اما پیشبینی می شود نسل ۶ اینترنت ۱۵ سال دیگر به مردم دنیا عرضه شود و این بار اروپایی ها نمی خواهند از بازار رقابت جا بمانند.

خبرها حاکی از این است که، اتحادیه اروپا خود را برای ورود به عرصه رقابت برای نسل بعدی ارتباطات دیجیتالی، یعنی (۶G) آماده می‌کند.البته ناگفته پیداست که جمهوری خلق چین پیشاپیش و به‌دلیل برخورداری از زیرساخت‌های لازم برای توسعه بیشتر در زمینه تکنولوژی ارتباطات و به ویژه نسل پنجم، برتری بزرگی نسبت به رقبای غربی دارد.

با این حال، پتر استوکمان، مدیر واحد سیستم‌های متصل (ارتباطی) آینده در کمیسیون اروپا می‌گوید: «ما برنامه‌ها پژوهشی بنیادین را راه انداخته‌ایم. یک مرحله نوین را در زمینه کیفیت و مفهوم ارتباطات پشت سر خواهیم گذاشت. منتظر یک دگرگونی بنیادین هستم. لازم است که اروپا ظرفیت‌های تکنولوژیک خود را حفظ کند.»

بی تردید، اگر نسل پنجم اینترنت، جهان را وارد شکلی از وابستگی/همبستگی میان انسان و ماشین‌، مانند هوش مصنوعی یا خودروهای بدون راننده کرد، نسل ششم (۶G)، انقلابی در جهان دیجیتال برپا خواهد کرد؛ کارشناسان از برگزاری جلسات مجازی با حضور هولوگرامی یا جابه‌جا کردن اشیاء از راه دور با دستکش‌های اینترنتی به‌عنوان نمودهایی از انقلاب آتی دیجیتال یاد می‌کنند.باید منتظر ماند و دید این بار اروپایی ها می تواند از رقیب چشم بادامی و رقیب آمریکایی خود پیشی بگیرند یا باز هم این چین است که غرب رامغلوب خواهد کرد.

برچسب‌ها : ،،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،پژوهش ارتباطی،خبر ویژه

آخرین اخبار

فهرست