اخبار عمومی

۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان در سال جاری پرداخت شده است

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرد در سال گذشته ۳ هزار میلیارد تومان به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات پرداخت شده است. به گفته علی وحدت برای امسال هم هدف‌گذاری پرداخت تسهیلات بیش از ۴ هزار میلیارد تومان است که تاکنون ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌ها پرداخت شده است.

به گزارش داتیکا به نقل از پیوست، علی وحدت در گزارش کوتاهی از عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی در مراسم یلدای کارآفرینی گفت: «در بحث ضمانت‌نامه سال گذشته هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه صادر شده است. امسال نیز در این زمینه هدف‌گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی کرده‌ایم که تا الان هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان آن محقق شده است.»

به گفته وحدت، از دیگر خدمات صندوق کمک‌ بلاعوض به شرکت‌ها مانند شرکت در نمایشگاه داخلی و خارجی، اخذ مجوزها و استانداردهای داخلی و خارجی است که نزدیک به ۳ هزار و ۱۰۰ مورد به شرکت‌ها کمک کردند.

او همچنین بیان کرد: «صندوق در دو سال گذشته تلاش کرده است تا در زمینه حمایت از استارت‌آپ‌ها اقداماتی انجام دهد. امکان دارد این استارت‌آپ‌ها لزوما دانش‌بنیان نباشند. از همه متخصصان هم در این زمینه کمک گرفتیم.»

براساس گفته‌های وحدت برداشت آنها این بود که حمایت از استارت‌آپ‌ها سه محور دارد. او در مورد این محورها گفت: «استارت‌آپ‌ها نیاز دارند در حوزه شتابدهی، برای تامین مالی و منتورینگ از VCها کمک بگیرند. در این حوزه دغدغه‌هایی نیز داشتیم. اول اینکه دولت در این حوزه وارد نشود. وقتی دولت وارد این موضوعات شود، نظم بازی را بهم می‌ریزد. بحث رقابت و رشد سالم را دستکاری می‌کند و لزوما هم شریک خوبی نیست. در عین حال که به دنبال این بودیم تا به صورت غیرمستقیم وارد حمایت از استارت‌آپ شویم، باید بحث کمبود منابع را هم در نظر می‌گرفتیم.»

او در ادامه افزود: «چرخه‌ای که اکنون برای حمایت از استارت‌آپ‌ها ایجاد کردیم،از بحث سرمایه بذری تا بورس را پوشش می‌دهد. در این چرخه ما از شتابدهنده‌ها حمایت می‌کنیم. نزدیک به ۱۵۰ شتاب‌دهنده در کشور داریم. ۶۰ شتاب‌دهنده به عنوان شرکت خدمات دانش‌بنیان، دانش‌بنیان شدند و می‌توانند از سرویس ما استفاده کنند. مثلا آنها می‌توانند برای استقرار خود تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت کنند یا برای برگزاری دوره‌های خود از خدمات صندوق بهره ببرند»

به گفته وحدت، محور بعدی چرخه بحث تقویت VC است و با صندوق‌های پژوهش‌ فناوری فعالیت خود را آغاز کردند و نزدیک به بیش از ۵۵۰ میلیارد تومان این صندوق‌ها با میانجیگری صندوق نوآوری و شکوفایی می‌توانند روی استارت‌آپ‌ها هم‌سرمایه‌گذاری کنند. او در ادامه بیان کرد: «در این مدل اگر بخش خصوصی ۲۰ درصد ریسک را قبول می‌کند، صندوق نوآوری ۸۰ درصد باقیمانده را تقبل کند. این امکان برای شتاب‌دهنده‌ها هم ایجاد شده و می‌توانند در این مدل ‌سرمایه‌گذاری نیز شرکت کنند. دوشنبه‌های استارت‌آپی هم براساس همین مکانیزم برگزار می‌شود.»

او بیان کرد که تا سال ۹۸، ۷ صندوق‌ جسورانه بورسی راه‌اندازی کرده‌اند و ۱۷۵ میلیارد تومان هم سرمایه آنها بود. از سال گذشته تاکنون نیز ۷ صندوق دیگر باسرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و بخش خصوصی هم به صندوق‌های جسورانه اضافه شده است.

وحدت در مورد حوزه دیگری که به این چرخه اضافه شده است گفت: «حوزه دیگری هم که به خدمات صندوق اضافه شده است، فضاهای نوآوری یا کارخانه نوآوری است. تا الان برای ساخت ۶ فضا همکاری کردیم. تسهیلات قرض الحسنه به میزان ۱۵ میلیارد تومان نیز عرضه شده است تا آنها زمینه رشد استارت‌آپ‌ها را فراهم کنند.»

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

سراب نوآوری با پول پاشی

با گذشت یک دهه از شکل‌گیری اکوسیستم نوآوری در ایران، سیاستگذاری در این حوزه در حد «حمایت‌های…
آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست