آمار کاربران پیام رسان های داخلی منتشر شد

آمار کاربران پیام رسان های داخلی منتشر شد که نشان می‌دهد با وجود فیلتر شدن توییتر و تلگرام، باز هم این اپلیکیشن‌ها کاربران بیشتری دارند.

به گزارش داتیکا به نقل از گجت نیوز، پس از مسدودسازی تلگرام در سال ۱۳۹۷ بعضی از افراد تصور می‌کردند که این پیام رسان همانند توییتر و فیس‌بوک بسیاری از کاربران خود را از دست خواهد داد، اما در چنین شرایطی فیلترشکن‌ها رونق پیدا کردند و نگذاشتند تلگرام به دست فراموشی سپرده شود. با این وجود تعدادی از کاربران این پیام رسان به سمت اپلیکیشن واتساپ که فیلتر نشده بود کوچ کردند و این برنامه به محبوب‌ترین پیام‌رسان در میان کاربران ایرانی تبدیل شد.

مطابق با نتایج نظرسنجی مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران طی سال پیش، ۶۴.۱ درصد از افراد ایرانی ۱۸ سال به بالا در پیام رسان واتساپ عضویت دارند، جایگاه دوم نیز با ۴۳.۵ درصد به اینستاگرام تعلق گرفته و پایین‌تر از این اپلیکیشن و در رتبه سوم تلگرام با ۳۶.۳ درصد قرار دارد. در رتبه‌های بعدی نیز ایتا،‌ سروش، بله،‌ فیس بوک و توییتر به ترتیب با ۴.۸ درصد،‌ ۴ درصد،‌۳.۳ درصد و ۲ درصد قرار گرفته‌اند.

۱.۸ درصد از مردم از پیام رسان های داخلی استفاده می‌کنند

همچنین مطابق با نتایج نظرسنجی این مرکز در مرداد سال جاری، در پاسخ به این سوال که شما در کدام رسانه‌های اجتماعی فعالیت دارید، ۴۸.۸ درصد از افراد عنوان کرده‌اند که تنها در پیام رسان‌های خارجی از جمله اینستاگرام،‌ تلگرام و واتساپ فعالیت دارند. از سوی دیگر پیام رسان‌های بومی نظیر روبیکا، سروش و… مورد استقبال ۱.۸ درصد از کاربران ایرانی قرار گرفته‌اند. ۲۲.۸ درصد از افراد نیز اعلام کرده‌اند که به طور همزمان در پیام رسان‌های بومی و خارجی عضویت دارند و ۲۷ درصد از افراد نیز در هیچ‌یک از پیام رسان های داخلی و خارجی فعالیت ندارند.

امیر خوراکیان، معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی در جلسه اخیر کمیسیون مشترک طرح صیانت، گزارشی از پیام رسان های داخلی ارائه کرد. وی در این باره اظهار کرد سیاست‌ها و اقدامات پیام رسان‌ها از سال ۹۶ در شورای عالی فضای مجازی تصویب شد و از سال ۹۷ تاکنون که فعالیت پیام رسان های داخلی با حمایت‌های خاص آغاز شده، افت و خیزهایی را مشاهده کردیم.

خوراکیان در ارتباط با اطلاعات آماری رسانه‌های اجتماعی بیان کرد که تاکنون ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در ایتا ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۳ میلیون و ۳۸۰ هزار نفر فعالیت ماهانه دارند. همچنین ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر نیز در پیام رسان سروش ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر فعالیت ماهانه دارند. ۸ میلیون و ۴۴۵ هزار نفر نیز در پیام رسان بله ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۱ میلیون و ۳۸۲ هزار نفر به صورت ماهانه فعالیت می‌کنند. در نهایت ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هم در پیام رسان گپ ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر فعالیت ماهانه دارند.

پیام رسان‌های بومی ۲۰ میلیون کاربر دارند
وی ادامه داد که مطابق با ارزیابی‌های صورت گرفته، با صرف نظر کاربران مشترک،‌ این پیام رسان‌ها مجموعا حدود ۲۰ میلیون کاربر منحصر به فرد دارند که آمار قابل قبولی محسوب می‌شود. تجربه نشان داده است که وقتی سرویس داخلی به طور مناسب فعال می‌شود و ارائه خدمت می‌کند مورد توجه حداکثری کاربران قرار می‌گیرد. از این رو مشخص می‌شود که ادعاهای مطرح شده مبنی بر این که سرویس‌های داخلی مورد استقبال مردم قرار نمی‌گیرند کاملا اشتباه هستند و به عقیده ما هنگامی که سرویس داخلی مناسب بوده و خدمات خوبی را به کاربران خود ارائه دهد مورد استقبال ۷۰ درصد از مردم قرار می‌گیرد.

طبق گفته معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی، سرویس‌های مسیریاب در کشور زمانی فعال‌سازی شدند که عمده سهم بازار در اختیار سرویس‌های خارجی قرار داشت و حتی دو سرویس بومی موفق شدند سرویس‌دهی را به سطحی برسانند که از نمونه‌های خارجی بی‌نیاز شویم و جایگزین آن‌ها شدند.

خوراکیان همچنین میزان ترافیک مصرفی سرویس‌های اینترنت و ixp پیام رسان‌ها در مرکز ملی اطلاعات را تشریح کرد.

افشین کلاهی،‌ رئیس دفتر کسب‌وکارهای دانش بنیان اتاق تهران در واکنش به این آمار عنوان کرد اطلاعات ارائه شده از سوی نماینده مرکز ملی فضای مجازی درست به نظر نمی‌رسد و مجلس باید با توجه به اطلاعات دقیق تصمیم‌گیری کند. با توجه به آمار ترافیک پیام رسان های داخلی مشخص می‌شود که مردم به اختیار خود در این پلتفرم‌ها ثبت‌نام نکرده‌اند. وی ادامه داد همچنین این آمار نشان می‌دهد که اطلاعات ویژه‌ای نیز در رسانه‌های اجتماعی داخلی رد و بدل نمی‌شود. اکنون با توجه به این که آمار کاربران فعال در آن‌ها چند میلیون نفر اعلام شده است،‌ انتظار می‌رود که شاهد مصرف ترافیک بیشتری از سوی مردم باشیم. ظرفیت دیده شدن مهم‌ترین مسئله در خصوص پلتفرم‌ها است. در صورتی که ۲۰ میلیون نفر در این پلتفرم‌ها مشغول به فعالیت هستند،‌ پس چرا خود مسئولان از توئیتر استفاده می‌کنند تا دیده شوند؟

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل