اجرای آزمایشی رمز پول بانک‌مرکزی در سال آینده

نمونه آزمایشی رمز پول بانک‌مرکزی آماده عملیاتی‌شدن است که مزایای مختلفی برای کشور دارد

پس از 2 سال تلاش نمونه پایلوت یا آزمایشی رمز پول بانک مرکزی آماده شده اما احتمالا عملیاتی شدن آن در سال آینده صورت خواهد گرفت.

به گزارش داتیکا به نقل از روزنامه همشهری، به‌گفته مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک، این شرکت حدود 2سال روی پلتفرم و زیرساخت رمزپول بانک مرکزی کار مستمر انجام داده و هم‌اکنون نمونه پایلوت رمزپول توسط این شرکت آماده شده است. به گزارش واحد مرکزی خبر، سیدابوطالب نجفی در این رابطه گفت:مسئله پروژه رمزپول فقط تبدیل ریال به فرم دیجیتال نیست بلکه باید ابعاد اقتصادی، اجتماعی، حقوقی و ریسک‌ها را نیز درنظر بگیریم که این مسئله نیازمند مطالعات سنگین است.

رئیس واحد بلاکچین این شرکت نیز اعلام کرده رمزپول رقیبی برای بیت کوین نیست و هدف بانک مرکزی، ارائه پول هوشمند به شهروندان است.

به‌گفته وی کاهش هزینه‌های چاپ و اسکناس، هوشمندسازی ردگیری پول، توسعه فراگیری سرویس‌دهی مالی در سطح جامعه و ارائه ابزار مورد نیاز در راستای توسعه اقتصاد دیجیتال از مهم‌ترین مزایای رمز پول بانک مرکزی است.

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک با اشاره به اینکه در ماه‌های پایانی سال با فشار تراکنش‌های صنعت بانکی مواجه بودیم که بایستی مدیریت شوند، گفت: «در دو ماه پایانی سال حدود 35درصد به تعداد تراکنش‌ها افزوده می‌شود و باید سرویس‌ها را از نظر امنیت، پایداری وعملیات، مدیریت کنیم. براین اساس اجرای پایلوت رمزپول به سال آینده موکول خواهد شد.

در اجرای پایلوت یک طرح پلتفرم مورد نظر به‌صورت مقدماتی و در مقیاس کوچک اجرا و بررسی شده تا امکان‌پذیری آن ارزیابی شود.

نجفی با بیان اینکه 55کشور روی مدل مفهومی (Proof of concept) و پایلوت رمزپول بانک مرکزی کار می‌کنند و این موضوع هنوز آنچنان که باید توسعه نیافته است، خاطرنشان کرد: در بانک مرکزی هم سندی در این خصوص تدوین شده و ما پلتفرم آن را به‌وجود آورده‌ایم که به‌نظر می‌رسد این پروژه سال آینده به بلوغ می‌رسد.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل