نقد و نظر

اخبار تایید نشده از انتصاب بابایی به سمت معاون فضای مجازی دادستانی کل کشور

داتیکا: مهرماه سال گذشته بود که معاون فضای مجازی دادستانی کل کشور، تغییر کرد و  جواد جاویدنیا به جای عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون وقت، روی صندلی سرپرستی این معاونت نشست. حالا اما شنیده ها حاکی از تغییر دوباره این مسئولیت است.براساس اعلام منابع آگاه به داتیکا، جواد بابایی به عنوان جایگزین جاویدنیا انتخاب شده و طی روزهای آتی حکم او ابلاغ خواهد شد.

به این ترتیب، هرچند جواد جاویدنیا در دوران حضور خود توانسته مدیران کسب و کار را راضی نگه دارد و از حجم فیلترینگ بکاهد اما در هر حال دوران وی نیز به سر رسیده است.یکی از اقداماتی انجام شده در دوره سرپرستی جاویدنیا در مقایسه با عبدالصمد خرم‌آبادی، تلطیف فضای میان کسب و کارهای آنلاین و دادستانی کل کشور بود.

او در همان ابتدا با صدور بخشنامه و ابلاغ آن به تمامی دادستان های کل کشور سعی کرد تا جلوی فیلتر کسب و کارها بدون اطلاع‌رسانی به آنان را بگیرد، هر چند در مواقعی به صورت کامل موفق به اجرای این برنامه خود نشد. در ابلاغیه‌ای که آن زمان صادر شد دادستان های کل کشور موظف به اجرای ماده ۲۱ قانون جرایم رایانه‌ای شدند.

جاویدنیا همواره سعی کرد تا با بهبود روابط میان معاونت فضای مجازی دادستانی کل کشور و کسب وکارهای نوپا از انتقادها به این نهاد بکاهد.

در این میان، بابایی در دوره‌ای سرپرست دادسرای جرایم رایانه‌ای بود. او که دکترای حقوق دارد، سرپرست دادسرای ناحیه ۳۱ تهران یا همان دادسرای جرایم یارانه ای نیز بوده است. بابایی همچنین، استاد مرکز آموزش قوه‌قضائیه نیز هست و نظرات جامع و کاربری در حوزه فضای مجازی دارد. بابایی که بافضای مجازی بیگانه نیست، پیش از این در مصاحبه ای با مهداد در پاسخ به این پرسش که آیا قوانین مربوط به جرائم فضای مجازی پاسخگوی مطلوبی به نیازهای امروزی است، گفته: شاید تصویب این قوانین در زمان خود تا حدی پاسخگوی نیازهای آن زمان بوده ولی با توجه به شاخصه فضای‌مجازی که هرروز ابعاد جدیدی به خود گرفته و در اشکال و ابعاد مختلفی بروز و ظهور می‌یابد، بعضاً خلأهای قانون‌گذاری مشاهده می‌شود.

به گفته وی به‌عنوان نمونه استارتاپ‌ها یا کسب‌وکارهای نوپا به‌عنوان مشاغل جدیدی در کشور ما بوده که قوانین جامع و مشخصی برای فعالیت آن‌ها وجود ندارد. یا برخی جرائم در فضای‌مجازی که قوانین بیان‌شده آن‌ها را شامل نمی‌شود، مانند استفاده از ابزارهای پنهان‌ساز مثل VPN TOR- و… همچنین در مورد برخی از انواع مزاحمت‌هایی که در این فضا اتفاق می‌افتد مانند ارسال SPAM (هرزنامه) و… نیز جرم‌انگاری نشده است.

حالا باید منتظر ماند و دید در دوران حضور او ایراداتی که خود وی به آنها اشاره کرده برطرف خواهند شد یا خیر؟

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

زیست دیجیتـال مصنـوعی

حامد بیدی – در شرایط طبیعی، ایده ساخت یک محصول توسط متخصصان در یک کشور، می‌تواند برای…
آخرین مطالب : نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل