از بین رفتن فاصله لپ‌تاپ‌ها با تبلت و موبایل

اپل هفته آینده در یک رونمایی دیگر لپ‌تاپ‌هایی با پردازنده داخلی مبتنی بر ARM را معرفی می‌کند تا یکپارچگی میان گجت‌ها به فاز جدیدی وارد شود

به گزارش داتیکا به نقل از همشهری، هفته آینده در تاریخ ۱۰نوامبر (۲۰آبان) اپل در رویدادی با نام «One More Thing» سنت‌شکنی می‌کند و نخستین مک‌بوک‌های مجهز به پردازنده داخلی مبتنی بر ARM را معرفی می‌کند. به‌گزارش بلومبرگ، اپل در این برنامه از ۳ لپ‌تاپ جدید خود شامل یک مک‌بوک‌ایر ۱۳اینچی و ۲مک‌بوک پرو با سایزهای مختلف ۱۳ و ۱۶ اینچی رونمایی می‌کند. این رویداد از آنجایی سنت‌شکنی به‌حساب می‌آید که اپل پس از مدت‌ها تلاش، درنهایت می‌خواهد مک‌‌بوک‌‌های جدیدش را با پردازنده اپل مبتنی بر ARM به بازار عرضه کند تا فاصله مک‌ها را بیش از گذشته با سایر دستگاه‌های خود مانند آیفون و آیپدها کم کند. اپل در کنفرانس سالانه توسعه‌دهندگان جهانی با اعلام این خبر که قصد دارد چیپست‌های مخصوص مک خود را بسازد و آن را جایگزین پردازنده‌های داخلی که این شرکت به‌طور سراسری در لپ‌تاپ‌ها و دسکتاپ‌ها از سال۲۰۰۵ بهره می‌برد، کند سروصدای زیادی به‌پا کرده بود.

تیم کوک، مدیرعامل شرکت اپل در رویداد WWDC 2020 که جایگزینی پردازنده‌های اینتل با ARM تأیید شد، اعلام کرد که فرایند تغییر تولید محصولات و استفاده از چیپست‌های اختصاصی اپل در تمامی دستگاه‌ها، حدودا ۲سال طول می‌کشد. با استفاده از پردازنده ARM اپل، توانایی اجرای برنامه‌ها در سیستم عامل iOS طراحی شده برای آیفون و آیپد روی سیستم‌های مک تسهیل می‌شود. با به‌روزرسانی نسخه macOS Big Sur که بیش از هر زمان دیگری باعث نزدیک‌تر شدن iOS، iPadOS و macOS به یکدیگر می‌شود، شرایط بهتر هم خواهد شد. ممکن است اپل در ساخت چیپست‌های کامپیوتری تازه‌وارد باشد، اما توانسته پردازنده‌های خود را از زمان تولید آیپد و آیفون۴ بسازد.

در حقیقت این یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های رویکرد اپل در طراحی است و حالا این ظرفیت را دارد که همه آنها را به یک اندازه مفید به مک‌ها بیاورد. رفتن به سمت CPU مبتنی بر ARM – که این شرکت از آن به‌نام «سیلیکون اپل» یاد می‌کند – سومین پلتفرم سخت‌افزاری بزرگ در مک‌هاست. قبلا اپل به نمایشی پرقدرت‌تر و بهتر از کیفیت باتری برای چیپست‌های داخلی نیاز داشت. نقشه راه Power PC به‌سادگی برای دستگاه‌هایی که اپل می‌خواست بسازد کافی نبود. پس از این تغییر، لپ‌تاپ‌های اپل دچار یک تغییر اساسی در طراحی شدند. مک‌بوک‌ایرهای فوق نازک و طراحی‌های تک بدنه آن برای صفحات مک‌بوک و مک‌بوک پرو به‌ صحنه آمد که همه آنها تأثیر زیادی در کل صنعت کامپیوتر داشتند.

حالا اپل همه آن پیشرفت‌های خوش‌بینانه در قدرت باتری و پردازنده را می‌خواهد در تغییر به سمت ARM تکرار کند. اکنون اپل همان وعده‌های مربوط به بهبود پردازش و دوام بهتر باتری را انگیزه جدیدترین تغییر جهت استفاده از ARM عنوان کرده است که می‌تواند نشانگر پیشرفت مشابهی در طراحی باشد.

همه برنامه‌هایی که هم‌اکنون روی موبایل‌های اپل اجرا می‌شوند، حالا روی مک‌های جدید نیز قابل اجرا هستند. پلتفرم‌های مشترک با یکدیگر می‌توانند شاهد انبوهی از برنامه‌های جدید مک باشند که در آیپد ، IOS و macOS جهانی هستند. زمانی که توسعه‌دهندگان پیش از این انگیزه‌ای برای ساخت برنامه‌ای مختص مک نداشتند، معماری جدید مبتنی بر ARM یعنی گسترش برنامه‌های آیفون و آیپد به سیستم عامل دسکتاپ کار کاربران را بسیار آسان‌تر خواهد کرد.

چه کسی می‌داند، شاید اپل همچنان به قرض کردن ایده از آیفون ادامه دهد و در نهایت صفحه نمایش لمسی را به موج آینده کامپیوترهای خود اضافه کند. درحالی‌که اپل چیپست‌های فوق‌العاده‌ای برای آیفون‌ها و آیپدهایش ساخته است، اما قدرتمندترین کامپیوترهای مبتنی بر ARM که هم‌اکنون در بازار موجود است مربوط به لپ‌تاپ‌های قابل حمل SurfaceX و گلکسی بوک S سامسونگ است.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،موبایل و تبلت

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل