از ربات های هوشمند تا پهباد پستی/ وقتی ماشین عنان اختیار انسان را بدست می گیرد

داتیکا: روزی روزگاری تنها در رمان های علمی –تخیلی و فیلم ها می شد ربات های هوشمند را تصور کرد. ربات هایی با ظاهر انسانی که می توانستند مثل انسانها و در کنار آنها زندگی کنند و ربات های به اصطلاح کارگر برای راحتی کارهای تخصصی انسان ها. ربات هایی که آشپزی می کردند؛ خانه نظافت می کردند و پرستار بچه ها می شدند. حالا اما این رویاها که آیزاک آسیموف ها و اسپیلبرگ ها به تصویر می کشیدند به واقعیت نزدیک شده اند.
به گزارش داتیکا، در دنیای امروز به راستی علم رباتیک وارد زندگی انسان شده و آدم ها حالا با ربات های واقعی سر و کار دارند. ربات‌ها در دنیای امروزممکن است توسط یک دستگاه کنترل خارجی، کنترل شوند یا این‌که دستگاه کنترلی در داخل آن‌ها قرار بگیرد. ربات‌ها ممکن است به‌گونه‌ای ساخته شوند که ظاهری شبیه به انسان داشته باشند اما بیشتر ربات‌ها، ماشین‌هایی هستند که برای انجام کاری ساخته می‌شوند و ظاهر آن‌ها اهمیتی ندارد.
ربات‌ها ممکن است خودگردان یا نیمه خودگردان باشند و انواع مختلفی از قبیل ربات‌های انسان‌نما، مانند ربات ASIMO شرکت هوندا و ربات پینگ‌پونگ‌باز شرکت TOSY، ربات‌های صنعتی، ربات‌های جراحی پزشکی، ربات‌های کمک به بیماران، ربات‌های سگ درمانی، ربات‌های کوچک که از هوش جمعی بهره می‌برند، پهباد هایی مانند هواپیمای بدون سرنشین MQ-1 Predator که توسط نیروی هوایی ایالات‌متحده مورداستفاده قرار می‌گیرد و حتی ربات‌های میکروسکوپی(نانو ربات‌ها) را شامل می‌شوند. ربات‌ها ممکن است با تقلید از ظاهر موجودات زنده و یا شبیه‌سازی حرکات آن‌ها، حس هوشمند بودن و یا توانایی فکر کردن را به انسان القا کنند. انتظار می‌رود تا در دهه آتی، اشیا خودگردان گسترش چشمگیری پیدا کنند. از ارکان اصلی این گسترش می‌توان به ربات‌های خانگی و اتومبیل‌های خودگردان اشاره کرد.
نگاهی به چند نمونه از ربات های معروف در دنیا
Mayfield Robotics Kuri
کوری یکی از ربات های معروف دنیای امروز است. این ربات، یک ربات هوشمند ۵۰ سانتی‌متری است که به وسیله‌ی میکروفون، اسپیکر، دوربین، و تعداد زیادی سنسور مجهز شده است تا بتواند به بهترین شکل ممکن با اعضای خانه و محیط اطراف خود ارتباط برقرار کند. این ربات برای خود در محیط خانه حرکت می‌کند و میتواند نقشه‌ی خانه را به ذهن بسپارد.
وقتی فرزندان شما به خانه میرسند و شما در ترافیک گیر کرده‌اید، این ربات هوشمند به شما اطلاع می‌دهد که فرزندانتان رسیده‌اند و علاوه بر این، اعضای مختلف خانه را نیز تشخیص می‌دهد و جداگانه می‌شناسد. این ربات هوشمند میتواند برای شما موسیقی نیز پخش کند و به عنوان یک اسپیکر از آن می‌توانید استفاده کنید. کوری میتواند وقتی در خانه نیستید از حیوانات و فرزندان شما فیلم بگیرد و برای شما پخش کند تا نظارت خود بر محیط خانه را افزایش دهید.
LG Hub Robot
ربات هوشمند شرکت ال جی در واقع یک مرکز کنترل وسایل و تجهیزات هوشمند خانگی است. وقتی این ربات در نقطه‌ای از خانه قرار می گیرد متوجه عبور و مرور اعضای خانواده و دستورات آنها می‌شود و نسبت به آنها واکنش‌هایی نشان می‌دهد که کاملا احساسی می‌باشند. مثلا لبخند میزند و میخندد و یا عصبانی و ناراحت می‌شود. همچنین با توجه به اتصال این ربات به دستیار صوتی الکسا، میتواند برای شما اطلاعات آب و هوا را بگوید و موسیقی و اخبار را پخش کند و پاسخ سوالات شما را از اینترنت پیدا کند. همچنین میتوانید سیستم‌های روشنایی و تنظیم دمای هوشمند خانه‌ی خود را با دستورات صوتی داده شده به این ربات کنترل کنید.
Ubtech Lynx
این ربات که از نوع انسان نما است، می تواند به شما یوگا درس دهد! او طبق معمول دارای هوش مصنوعی است و از طریق دستیار صوتی الکسا، دستورات صوتی شما را انجام می‌دهد. علاوه بر توانایی انجام دادن انواع کارها و دستوراتی که به آن می‌دهید، این ربات می تواند متوجه شود حس و حال شما چگونه است و اگر رو به راه نبودید، شما را با بامزه‌ بازی‌هایش سرحال میکند! این ربات محافظ خانه‌ی شما است و زمانی که در خانه نیستید اگر تهدیدی محیط زندگی شما را در خطر قرار دهد، این ربات به شما آلارم می‌دهد. سایر قابلیت‌ها نظیر پخش موسیقی، خواندن اخبار و اطلاعات، ارسال پیام و برقراری تماس، و همانطور که اشاره شد، قابلیت آموزش یوگا به شما نیز از آپشن‌های همراه این ربات است.
تعداد این ربات ها زیاد است و روز به روز هم بیشتر می شود. در ایران نیزعلم رباتیک سعی دارد سری در سرها بلند کند.
پهپاد پست پلاس
اواسط آذر ماه بود که محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام شگفتانه خود «راه‌اندازی سرویس پست‌پلاس» برای انتقال بسته‌های پستی با استفاده از پهپاد در جهت کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از آلودگی شهرها، مردم را غافلگیر کرد.پهبادهای هوشمند بدون سرنشین که خود به نوعی ربات هوشمند هستند.خبری که هر چند می تواند قدمی نوین در راه فن آوری های هوشمند باشد اما، اما و اگرهای زیادی به همراه داشت و شیرینی این خبر را تلخ کرد.
نیما درویش دبیر وزارت آموزش و پرورش با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام از نادیده گرفته شدنِ طرحِ دانشگاهى‌اش گلایه کرد و اعلام کرد: “مطلبى که آقاى آذرى جهرمى تحت عنوان سورپرایز مطرح کردند، از هم دانشگاهى مقطع کارشناسی‌ارشدم که به اتفاق او در سال ٩۵ در دانشگاه علم و صنعت و در قالب یک استارتاپ نو ارائه داده بودیم به گوشم رسید و واقعاً متعجب شدم!”
اما این پایان ماجرا نبود چرا که در این بین، علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری پس از اعلام رسمی شگفتانه آقای وزیر اعلام کرد: «تاکنون شرکت پست برای راه‌اندازی سیستم پست پهپادی درخواست مجوز از سازمان هواپیمایی کشوری نکرده است». او در ادامه روند ثبت درخواست را این‌گونه شرح داد: «سازمان هواپیمایی کشوری وظیفه نظارت و ساماندهی پهپادها -پرنده‌های هدایت پذیر از دور- را بر عهده دارد که در همین راستا سامانه‌ای در این سازمان راه اندازی شده و متقاضیان حقوقی و حقیقی می بایست با مراجعه به این سامانه، درخواست مجوز فعالیت بدهند.»
خمچینی در خصوص کارایی این پهباد هم اما و اگرهای جدی مطرح شده است.در واقع معلوم نیست این پهباد در صورت عملی شدن، چه نوع بسته هایی را حمل خواهد کردو اصولا هرینه جا به جای این بسته ها چقدر است. بی تردید این هزینه کم نخواهد بود و همه مردم توانایی استفاده از این پهبادها را نخواهند داشت. به این ترتیب این فن آوری لاکچری تنها برای ثروتمندان قابل استفاده خواهد بود. از سوی دیگر، قطعا حمل بسته‌های بسیار بزرگ یا بسیار سنگین به این وسیله مقدور نیست. شاید در روزهای سخت اقتصادی امروز اعلام این بر چندان خوشایند نباشد اما در هر  حال نشانی از وارد شدن ربات ها در زندگی مردم تهران است که نباید آن را نادیده گرفت.
برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،لبه دانش

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل