از سروش تا فیسبوک،  در سال ۹۸ بر شبکه های اجتماعی چه گذشت؟

داتیکا: فیسبوک، اینستاگرام، تلگرام، واتس اپ و توییتر.اینها نام هایی آشنا برای مردم جهان هستند. نام هایی که زندگی روزمره بسیاری از مردم در دنیا و ایران با آنها گره خورده و تغییر و تحول در آنها، تغییر و تحول در زندگی مردم و در نتیجه واکنش های کاربران فضای مجازی را به همراه دارد. سال ۹۸ اما سالی پر حاشیه برای ابزارهای ارتباط جمعی درفضای مجازی بود.

ادغام پر حرف و حدیث

هنوز چند ماهی از آغاز سال ۹۸ نگذشته بود که خبر ادغام سه اپلیکیشن واتس اپ، اینستاگرام و فیس بوک، بسیاری از کاربران جهانی را شگفت زده کرد. با اجرایی شدن این طرح از سال ۲۰۲۰، کاربران این سه پیام رسان پرطرفدار و محبوب بدون داشتن یک یا دو پیام رسان می‌توانند پیام‌های ارسال شده از مخاطب خود را در برنامه سوم دریافت کنند. به این ترتیب کاربرانی که اپلیکیشن فیس‌بوک مسنجر را در گوشی، تبلت و رایانه خود ندارند، قادر خواهند بود پیامی را که یکی از دوستانشان در فیس‌بوک مسنجر برایشان ارسال می‌کند را در واتس اپ یا اینستاگرام مشاهده کنند. این طرح به گفته «مارک زاکربرگ» مدیرعامل و بنیانگذار فیس بوک، تنها به منظور ارتباط نزدیکتر میان کاربران هر سه پیام رسان طراحی و ابداع شده است. اما با وجود جذابیت‌های بسیار این ادغام، بسیاری از محققان امنیتی نسبت به اجرایی شدن این طرح ابراز نگرانی کرده و آن را طرحی خطرناک برای امنیت این سه پیام رسان اجتماعی قلمداد کردند. منتقدان با اشاره به رسوایی‌های متعدد فیس‌بوک در افشای اطلاعات شخصی بسیاری از کاربران، اجرای این طرح را به نفع کاربران فضای مجازی ندانسته و خواستار تجدیدنظر در اصول این طرح شدند.

امنیت فیسبوک و حاشیه سازی

در سالی که گذشت اما  باز هم فیس‌بوک خبرساز شد؛ چرا که پژوهشگران امنیتی از وجود یک پایگاه داده مخرب حاوی اطلاعات ۲۶۷ میلیون کاربر فیس‌بوک خبر داده و اعلام کردند که اطلاعات محرمانه و خصوصی این دسته از افراد از جمله شناسه کاربری، شماره تلفن و اسامی به‌صورت آنلاین فاش شده و بدون هیچ گونه رمز عبور یا روش اعتبارسنجی در دسترس قرار گرفته است. اما این تنها حفره امنیتی در اطلاعات شخصی کاربران فیس‌بوک در سال ۲۰۱۹ نبود؛ چرا که در ماه سپتامبر نیز یک پژوهشگر امنیتی از وجود یک پایگاه داده دیگر حاوی ۴۱۹ میلیون رکورد مرتبط با حساب‌های کاربران فیس‌بوک خبر داده و نسبت به نشت اطلاعات محرمانه کاربران این شبکه اجتماعی محبوب در فضای آنلاین ابراز نگرانی کرد.

خداحافظی با سروش در ایران

اسفند ماه اما سازمان صداوسیما با انتشار یک فراخوان اعلام کردکه مالکیت «پیام رسان سروش» را می‌فروشد.  سروش به موازات فرایند فیلترینگ تلگرام تولید و با تبلیغات گسترده شبکه‌های مختلف صداوسیما تلاش شد جایگزین تلگرام شود؛ به گونه‌ای که مدیر این پیام رسان، فروردین ۹۷ گفته بود «سروش» با قابلیت های بیشتر جای تلگرام را می‌گیرد. با این حال هم با بالا رفتن تعداد کاربران دچار برخی مشکلات فنی شد و هم در مجموع آن گونه که در نظر بود مورد استقبال قرار نگرفت. سرانجام نیز در سال گذشته آگهی مزایده اش منتشر شد.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،موبایل و تبلت

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل