اخبارراهبرد

امضای دیجیتال با امنیت کاربران شبکه چه می کند؟

داتیکا: امنیت، امنیت و امنیت. این کلمه بزرگترین چالش دنیای دیجتال و فضای مجازی است. به همین دلیل است که مفهومی به نام امضای دیجیتال توسط کارشناسان امنیت پدید آمده است. در واقع، به منظور جلوگیری از نفوذ به سامانه ها و پیشگیری از جعل هویت، اسناد و مدارک در فضای مجازی، امضای دیجیتال یکی از بهترین راه‌کارها است. حالا اما مرکز صدور گواهی الکترونیکی میانی خصوصی «اعتماد هوشمند» به عنوان یکی از مراکز میانی مجاز اعلام کرده است که درحال آماده‌سازی زیرساخت ارائه امضای همراه برای متقاضیان این سرویس است تا امنیت موبایلی نیز فراهم شود. محمد رضا پورحسن، مدیرعامل این شرکت در گفت‌وگویی اعلام کرده که تا پایان سال فاز آزمایشی اجرای این طرح آغاز می‌شود و از اوایل سال آینده امکان ارائه این سرویس در بازار وجود خواهد داشت.

به گزارش داتیکا، او در این زمینه تاکید کرده : «برای اجرایی کردن این پروژه با سه اپراتور بزرگ تلفن‌همراه کشور و همچنین یک اپراتور مجازی (MVNO) مذاکره کرده‌ایم و طبق توافق‌های صورت گرفته قرار شده تا امکان استفاده از بسترهای آنان برای ارائه این سرویس فراهم شود.»

پورحسن همچنین پیش‌بینی کرده که در فاز اولیه روی یک بازار با ۱۰ هزار کاربر فعالیت خود را آغاز کنند و پس از آن امکان گسترش بازار وجود خواهد داشت.

امضای دیجیتال و تفاوت آن با امضای همراه
امضای دیجیتال مفهومی شبیه امضای دستی و اثر انگشت است اما با امنیتی بسیار بالا در فضای مجازی. این امضا یک فرایند رمزنگاری نامتقارن می باشد که نوعی مکانیزم امنیتی است که به دو کلید خصوصی و عمومی وابسته است، که از این کلیدها برای رمزگذاری پیام در زمان انتقال پیغام و رمزگشایی هنگام دریافت پیام استفاده می کنند.

امضای دیجیتالی در واقع، امنیت تصدیق هویت، محرمانه بودن، امانت داری و غیرقابل انکاربودن را تامین می کند و از اطلاعات محرمانه در مقابل هرگونه تغییر غیرمجاز محافظت می نماید. بنابراین این امضا از دستکاری و خدشه دار کردن اطلاعات جلوگیری می کند و طبیعتا با این تفاسیر که گفته شد، برای هر شخصی منحصر به فرد است.

این امضا هم به اسناد الکترونیکی و هم به شخص قابلیت تصدیق را ارائه می کند، به طوری که تصدیق سند توسط امضای دیجیتالی نشان می دهد که امضا یا سند الکترونیکی قابل تغییر نیست و نیز تصدیق امضاکننده درواقع این امکان را فراهم می کند که شخص امضاکننده قابل شناسایی باشد و نشان می دهد که چه شخصی سند را امضا کرده است.

در مقابل امضای همراه نیز مفهومی تقریبا مشابه است با این تفاوت که از ترکیب فناوری‌های همراه، رایانش ابری و زیرساخت کلید عمومی، پدیده‌ای به‌نام زیرساخت کلید عمومی همراه یا Mobile PKI شکل می‌گیرد. امضای همراه یکی از کاربردهای زیرساخت کلید عمومی همراه است که به کاربراین امکان را می‌دهد تا در هنگام درخواست یک خدمت الکترونیکی از یک درگاه اینترنتی یا دفتر پیشخوان، بدون نیاز به هیچ ابزار اضافی یا ارائه مدرک شناسایی، مجوز انجام هر تراکنش الکترونیکی را صادر کند.

در این بستر، اثبات هویت شخص و صدور مجوز تراکنش تنها از طریق یک امضای دیجیتالی که از طریق تلفن همراه خود انجام می‌دهد، امکان‌پذیر است.
امضای همراه می‌تواند تمام مدل‌های کسب و کار موجود، زیرساخت‌های شبکه‌ای، فناوری‌های همراه و مکانیسم‌های امنیتی فعلی را تحت تاثیر خود قرار دهد. مجموعه فناوری‌ها و پروتکل‌های متعددی در جهت استقرار امضای همراه به کار گرفته می‌شود.

این ابزار، یک توانمندساز برای دولت همراه به حساب می‌آید و می‌تواند به عنوان اهرم توسعه خدمات دولت الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرد. لازم است فناوری امضای همراه با رویکرد لایه‌ای پیاده‌سازی شود تا بتوان توسعه خدمات شهروندی را از مقوله امنیت و اعتبار و نیز شبکه انتقال تلفیق کرد. حالا باید منتظر ماند و دید نتیجه این خبر چه خواهد بود و کدام اپراتورها از این فن آوری جدید پشتیبانی خواهند کرد.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،راهبرد

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل