این کامپیوتر نوری ۲۰ برابر از لپ‌تاپ‌های معمولی قوی‌تر است

تیمی از محققان ژاپنی در حال تولید کامپیوتر نوری هستند که به جای سیم‌ با فیبر نوری کار می‌کند. این دستگاه قرار است یکی از پیچیده‌ترین کامپیوترهای نوری ساخته‌شده در جهان باشد. این دستگاه قرار است تا ۲ سال آینده به مرحله بهره‌برداری برسد. کامپیوترهای نوری در کمترین حالت ۲۰ برابر از لپ‌تاپ‌های معمولی قوی‌ترند. ماشینی ساخته شده با پنج کیلومتر کابل نوری که درون جعبه‌ای چند متر دورتر قرار گرفته در بعضی از وظایف به اندازه کامپیوترهای کوانتومی قدرتمند عمل می‌کند. این دستگاه که با پالس‌های نوری محاسبات را انجام می‌دهد یکی از پیچیده‌ترین کامپیوترهای نوری ساخته‌شده در جهان خواهد بود.

به گزارش داتیکا به نقل از اعتماد آنلاین، این کامپیوتر ساخته هیرویوکی تامورا و همکارانش در شرکت تکنولوژی NTT در ژاپن است و برای حل مشکلات بهینه‌سازی طراحی شده. این مشکلات عبارت از یافتن بهترین راه‌حل از چند گزینه ممکن است؛ مثلاً کشف بهترین راه برای متعادل کردن انرژی شبکه یا کارآمدترین راه برای تنظیم برنامه دلیوری‌ها در سطح شهر.

 

 

این دستگاه به جای تکیه بر مدارهای الکتریکی حدود ۱۰۰ هزار پالس به داخل هسته (کویل) ارسال می‌کند و این پالس‌ها به ترتیب دنبال هم قرار می‌گیرند. مسائل بهینه‌سازی عموماً شامل شبکه‌های پیچیده و درهم متصل می‌شوند، در نتیجه یک چیپ کامپیوتری خاص می‌تواند ویژگی‌های این شبکه را هنگام عبور پالس‌ها رمزگذاری کند. پالس‌ها ده‌ها یا صدها هزار بار درون هسته (کویل) می‌گردند و آن‌قدر با یکدیگر تعامل می‌کنند تا به وضعیت ثابتی برسند که نماینده بهترین راه‌حل باشد.

این تیم محققان پیشتر دستگاهی ساخته بودند که می‌توانست ۲ هزار پالس را وارد یک کیلومتر کابل نوری کند. اما دستگاه جدید این مقدار را به ۱۰۰ هزار پالس در کابل پنج کیلومتری افزایش داده است. در این صورت کامپیوتر می‌تواند با وجود ۱۰۰ هزار بخش در حال حرکت، مدل‌بندی مسائل را انجام دهد؛ به عنوان مثال شبیه‌سازی طرح شبکه‌های ارتباطی در جهان واقعی.

به گفته چارلز روکس-کارمس، دانشجوی محاسبات نوری در دانشگاه MIT: «این اتفاق می‌تواند یک پیشرفت بزرگ تلقی شود.» به گفته او با کامپیوترهای موجود چند قرن زمان لازم است تا بتوان راه‌حل‌های دقیق را پیدا کرد، و حتی برنامه‌هایی که برای یافتن پاسخ‌های تقریبی به مسائل جهان واقعی ساخته شده‌اند برای چنین کاری بسیار کند عمل می‌کنند.

مسائل بهینه‌سازی یکی از چالش‌های کامپیوترهای فعلی به شمار می‌رود، زیرا تعداد راه‌‌حل‌های ممکن همزمان با رشد مسائل به شکل تصاعدی بیشتر می‌شود و قدرت محاسباتی بیشتر را ضروری می‌کند. وقتی به این مسائل می‌رسیم، کامپیوترهای کوانتومی مزیتی ذاتی نسبت به کامپیوترهای موجود دارند، اما این تکنولوژی هنوز در مراحل اولیه خود به سر می‌برد.

 

آیا کامپیوترهای نوری متولد می‌شوند؟

 

کامپیوتر شرکت NTT که با کابل نوری یک کیلومتری کار می‌کرد در مقابل D-Wave 2000Q، نخستین کامپیوتر کوانتمی، و در مواجهه با چند سری مساله بهینه‌سازی تجربی آزمایش شد. هرچند D-Wave عملکرد بهتری در حل مساله نشان داد، اما دستگاه NTT هنگام مواجهه با مشکلات بزرگ‌تر با ارتباطات به‌هم‌پیوسته متعدد عملکرد به مراتب قوی‌تری داشت.

به گفته تامورا، کامپیوترهای کوامنتی بسیار قدرتمند و کاربردی که شرکت‌هایی مانند گوگل و آی‌بی‌ام در حال ساخت آنها هستند ممکن است سرانجام از کامپیوترهای نوری بهتر عمل کنند، اما تا آن زمان احتمالاً چند دهه فاصله داریم. او در پایان افزود: «ماشینی که ۱۰۰ هزار پالس تولید می‌کند احتمالاً طی یک یا ۲ سال آینده آماده می‌شود.»

شرکت NTT ماه آوریل سال گذشته آزمایشگاه تحقیقاتی نسل جدیدی را در سیلیکون‌ولی کالیفرنیا افتتاح کرد. این اولین پایگاه خارج از مرز شرکت NTT برای انجام تحقیقات پیشرفته روی حوزه‌هایی نظیر محاسبات و رمزنگاری کوانتومی محسوب می‌شود. این شرکت قرار است طی پنج سال آینده حدود ۲۳۰ میلیون دلار روی انجام تحقیقات هزینه کند.

 

منبع: نیو ساینتیست

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل