مدیریت رسانه

بازاریابی دیجیتال و رسانه های اجتماعی؛ کالای زینتی یا موتور محرک؟

داتیکا- برخی از سازمان‌ها به رسانه های اجتماعی به چشم تهدید نگاه می‌کنند و برخی دیگر از فرصت‌های آن بهره‌مند می‌شوند. اما با سرعت بالایی که لحظه به لحظه جهان اطراف ما دیجیتالی می‌شود، آیا اهمیت رسانه های اجتماعی انکار شدنی ست؟

به گزارش داتیکا، ماهیت رسانه های اجتماعی به گونه‌ای ست که بسیاری از افراد درباره آن صاحب نظر هستند. از کارشناسان رسانه و ارتباطات گرفته تا عموم کاربران که به دلیل درگیر بودن و تجربه کاربری، صاحب نظر هستند. اما هر بخش از مخاطبان شبکه‌های اجتماعی نگاه متفاوتی به آن دارند و حتی ممکن است در منافع این دسته‌ها تضاد وجود داشته باشد. برای مثال ممکن است داده‌هایی که کاربران در اختیار این شبکه‌ها قرار می‌دهند برای بسیاری از کسب‌وکارها مفید باشد اما در اختیار قراردادن بخشی از این داده‌ها حریم خصوصی کاربران را نقض کند.

زاویه دید یک کسب‌وکار به رسانه های اجتماعی هم منحصر بفرد است. بسته به بزرگی سازمان، ممکن است این ابزار کاربردهای متفاوتی داشته باشد. برای مثال در یک کسب‌وکار کوچک، جذب کاربر و بالا بردن آگاهی نسبت به برند حائز اهمیت است. اما در یک کسب‌وکار بزرگ‌تر مسائلی مثل اصلاح خدمات و فرایندها به کمک بازخوردهای کاربران در رسانه های اجتماعی اهمیت دارد.

کارکرد رسانه های اجتماعی ، به ویژه برای صاحبان کسب‌وکارهایی مثل خرده‌فروشی آنلاین اهمیت دارد. براساس آخرین تحقیقات، بیش از ۵۴ درصد کاربران، قبل از خرید در رسانه های اجتماعی به جست‌وجو درباره کالای مورد نظر می‌پردازند. همچنین ۴۹ درصد مشتریان به توصیه‌های اینفلوئنسرها در شکبه‌های اجتماعی اهمیت می‌دهند. ۷۱ درصد کاربران نیز پس از تجربه‌ای خوشایند با یک برند در سوشال‌مدیا، برند را به دوستان و آشنایان خود توصیه کرده‌اند.

چنین آمار و ارقامی، حاکی از اهمیت بسزای رسانه های اجتماعی در بسیاری از فرایندهای بازاریابی دیجیتال است. امروزه بازاریابی محتوا و تعیین استراتژی برای محتوا در رسانه های اجتماعی ، برای کسب‌وکارهای خرده‌فروشی حکم کاتالیزور فروش را دارد. از طرفی در کسب‌وکارهای بزرگ‌تر که فرایندهای پیچیده‌تری دارند، دریافت فیدبک از کاربران در رسانه های اجتماعی می‌تواند به بهبود فرایندها منجر شود که خود می‌تواند کارامدی یک سازمان را بالا ببرد.

پس در دنیای دیجیتال امروز، سوشال‌مدیا نه تنها کالایی زینتی نیست، بلکه یک ابزار کاربردی مهم برای مالکان کسب‌وکار است. استفاده بهینه و موثر از این ابزار، می‌تواند نقش تاثیرگذاری در رشد و بازگشت سرمایه سازمان داشته باشد. به ویژه در شرایطی که بسیاری از کسب‌وکارها از اهمیت این ابزار غافل هستند و سرمایه‌گذاری در این زمینه می‌تواند سکوی پرش و مزیت رقابتی یک سازمان محسوب شود.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : مدیریت رسانه

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل