بازار داغ رقابت بین اپراتورهای بزرگ دنیا برای فتح قله جدید

داتیکا: جهان ارتباطات هر روز گسترده تر از دیروز به کار خود ادامه می دهد و در این میان صنعت موبایل که اپراتورها نیز به نوعی بخش اصلی آن هستند، روز به روز فضای رقابتی بیشتری را تجربه می کند. در واقع اگر اپراتورها خدمات ارتباطی  و اینترنتی را برای گوشی های هوشمند فراهم نکنند، عملا این گوشی ها بلااستفاده خواهند بود. نظرات اما درباره برترین اپراتورها در دنیا کمی متفاوت است چرا که بررسی آن ها نیز از جهات مختلف صورت می گیرد.

بزرگ ترین اپراتورهای تلفن همراه در جهان از نظر درآمدی

به گزارش داتیکا، سال ۲۰۱۲ بود که وایرلس اینتلیجنس، اُپراتورهای جهانی موبایل بر اساس بیشترین میزان دارایی در سه ماهه دوم سال معرفی کرد.

رده بندی جهانی اُپراتورهای اول جهان به شرح زیر است:

 

البته باید گفت جمعیت بالای چین و همه گیر شدن موبایل در این کشور، دلیل قرار گرفتن اپراتور چینی در صدر جدول درآمدی است .

۱۰ اپراتور برتر دنیا از دید موسسه تحقیقاتی Mason

محققان Mason  اما در سال ۲۰۱۱ نام ۱۰ اپراتور برتر دنیا را که در طول دو سال موقعیت بسیار خوبی به لحاظ پیشروی در بازار داشته‌اند، به نوعی دیگر منتشر کرده اند.

براساس این گزارش، اپرتور آمریکایی AT&T عنوان برتر را به خود اختصاص داد، پس از آن اپراتور ژاپنی NTT DoCoMo در رده دوم قرار گرفت، ورایزون وایرلس از آمریکا جایگاه سوم را به خود اختصاص داد، دویچه تلکام از آلمان رتبه چهارم، تلفونیکا از اسپانیا رده پنجم و وودافون انگلیس رتبه ششم را از آن خود کرد و به ترتیب چاینا موبایل از چین، فرانس تلکام از فرانسه، تلکام ایتالیا و KDDI ژاپن جایگاه هفتم تا دهم را به خود اختصاص دادند.

به این ترتیب بر اساس آمارها، می توان گفت که صنعت موبایل رشد کم نظیری را طی سال اخیر تجربه کرده است و از پوشش یک میلیارد مشترک به بیش از ۳.۵ میلیارد مشترک (برابر با نیمی از جمعیت کره زمین) با در حدود ۱.۸ سیم کارت به ازای هر کاربر رسیده است.

در جهان هر کاربر مبلغ متوسط ۵ میلیون ریال در سال برای موبایل هزینه می نماید. در حالی که نرخ رشد تعداد مشترکین موبایل در کشورهای توسعه یافته کند شده، پتانسیل رشد قابل ملاحظه ای در کشورهای در حال توسعه در حال ایجاد شدن می باشد و پیش بینی شده است که تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۸۰۰ میلیون مشترک جدید به کاربران فعلی بپیوندند.

بخش مهم توسعه صنعت موبایل در کشورهای توسعه یافته از حرکت کاربران به سمت استفاده از شبکه های نسل سوم و نسل چهارم ناشی می شود. اپراتورهای موبایل در جهت توسعه کمی و کیفی (پوشش شبکه و پهنای باند) صنعت موبایل، بیش از یک تریلیون دلار در شش سال اخیر هزینه کرده و انتظار کسب درآمد ۱٫۷ تریلیون دلاری تا سال ۲۰۲۰ را دارند.

بیشترین نسبت پوشش موبایل مربوط به قاره اروپا (۷۹ درصد کل جمعیت) بوده و پس از آن آمریکای شمالی (۷۰ درصد)، آمریکای لاتین (۵۳ درصد) و خاورمیانه (۵۰ درصد) می باشند. در حال حاضر صنعت موبایل بر روی ۳٫۶ درصد از تولید ناخالص جهانی تاثیر مستقیم دارد که تحلیل ها حاکی از رسیدن این سهم به ۵٫۱ درصد تا سال ۲۰۲۰ است.

نسل پنجم اینترنت و رقابت جهانی اپراتورها

در این میان، اوایل سال ۲۰۱۲ میلادی بود که اتحادیه بین‌المللی مخابرات (ITU) تحت نظر سازمان ملل برنامه‌ای را برای توسعه تیم ارتباطات بین‌المللی موبایلی (IMT) برای افق ۲۰۲۰ و فرای آن (IMT-۲۰۲۰) آغاز کرد.

در نتیجه رسما یک مسابقه جهانی برای تعیین نسل پنجم شبکه موبایل شروع شد و از آن پس، شاهد رقابت تنگاتنگی میان اپراتورهای اینترنت و تلفن همراه در سراسر جهان هستیم که هر یک به دنبال برقراری و راه‌اندازی نسل جدید و پرسرعت اینترنت ۵G در کشورهای مختلفی همچون کره جنوبی، ژاپن، چین، ایالات متحده آمریکا، استرالیا و غیره هستند و از توانایی‌ها و برنامه‌های خود در این زمینه رونمایی می‌کنند.

کشورهای بسیاری در سراسر جهان از جمله ایالات متحده  آمریکا، کانادا، استرالیا، چین، کره جنوبی، ژاپن و بسیاری از کشورهای اروپایی و غیره با همکاری بزرگترین اپراتورهای جهان در حال برقراری نسل پنجم اینترنت همراه ۵G هستند و در این زمینه فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام داده‌اند.

بسیاری از بزرگترین شرکت‌های مخابراتی و اپراتورهای فعال در جهان نظیر نوکیا، اریکسون،  هواوی،  ال جی،  اسپرینت و غیره به شدت در حال رقابت برای راه‌اندازی نخستین شبکه اتصال به اینترنت نسل پنجم ۵G هستند. نسل پنجم شبکه تلفن همراه ۵G، استانداردهای پیشنهادی برای نسل جدید ارتباطات سیار است که پس از نسل چهارم شبکه تلفن همراه فعلی ارائه می‌شود.

همه گیر شدن شبکه ۵G به صورتی که این روزها شبکه ۴G در اختیار اکثر کاربران است تا سال ۲۰۲۵ به طور خواهد انجامید. در ایران اما به نظر نمی رسد زودتر از سال ۱۴۰۰ اقدامی برای شبکه ۵G توسط اپراتورها صورت بگیرد. ایران به عنوان یک کشور در حال توسعه با  دو اپراتور بزرگ خود، ایرانسل و همراه اول، تلاش می کند به استانداردهای جهانی نزدیک شود و از رقابت عقب نماند اما بی تردید راه درازی در پیش خواهد داشت.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،مدیریت رسانه

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل