بانکداری دیجیتال کودک چیست و چه کاربردی دارد؟

بانکداری دیجیتال کودک شاخه‌ای از بانکداری دیجیتال است و هدف آن توسعه هوش مالی در کودکان است.

به گزارش داتیکا به نقل از تجارت‌نیوز، با پیشرفت فناوری بانکداری سنتی به تدریج جای خود را به بانکداری دیجیتال داد. با روی کار آمدن نئوبانک‌ها در سیستم بانکداری جهانی، بانکداری دیجیتال کودک نیز به منظور تقویت هوش مالی در کودکان و نوجوانان به عنوان زیرشاخه‌ای از این سیستم در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته مطرح شد.

بانکداری دیجیتال برای کودکان
بانکداری دیجیتال کودک درواقع زیرمجموعه بانکداری دیجیتال است که به والدین این امکان را می‌دهد تا با افتتاح یک حساب بانکی دیجیتال برای فرزندان خود در حین آموزش استقلال و هوش مالی به فرزندان خود امکان کنترل مخارج و هزینه‌های آنها را به والدین می‌دهد.

با توجه به اینکه این روزها بسیاری از کودکان از سنین پایین از تلفن همراه استفاده می‌کنند و به نوعی با فناوری عجین شده‌اند، توسعه برنامه‌های مالی در بستر فضای مجازی می‌تواند تا حد زیادی به افزایش هوش مدیریتی و اقتصادی آنان کمک کنند. فینتک‌ها در سراسر جهان در حال توسعه ارائه خدمات مالی به مشتریان جوان‌تر خود هستند تا به عقیده خودشان علاوه بر رونق و توسعه تجارت الکترونیک این مشتری‌ها را تا بزرگسالی حفظ کنند.

وضعیت بانکداری دیجیتال کودک در جهان
Starling’s Kite یک استارتاپ فینتکی بریتانیایی برای افراد 6 تا 16 ساله است و قصد دارد به آنها کمک کند تا پول توجیبی خود را مدیریت کرده و در این راه مهارت‌های زیادی را به‌دست بیاورند. کودکان برای انجام تراکنش‌های خود حساب مخصوص خود را دارند. به علاوه کارت Starling’s Kite به والدین اجازه می‌دهد تا به حساب فرزندان خود پول منتقل کنند، برای هزینه‌های آنها محدوده تعیین کرده و هنگام خرید آنها اعلان دریافت کنند.

«JPMorgan Chase» و «Co JPM.N» نیز اخیرا وارد این فضا شده و با مشارکت «Greenlight» اعلام کرده قرار است حساب کاربری کودکان معرفی کرده است.

کدام نئوبانک‌ها در ایران بانکداری دیجیتال کودک دارند؟
در ایران نیز در سال‌های اخیر سیستم بانکداری سعی در توسعه خود در حوزه بانکداری دیجیتال داشته است. بحث بانکداری دیجیتال کودک نیز در میان نئوبانک «بلوبانک» بانک سامان با عنوان «بلوجونیور» و «زی‌پاد» بانک پاسارگاد با عنوان «زی‌کارت» مطرح است.

حساب دیجیتال کودک و نوجوان، یک حساب متصل به کیف پول و مختص کاربران زیر هجده سال است که تحت نظارت مستقیم بانک پاسارگاد و منطبق با قوانین بانک مرکزی طراحی شده است. این حساب به سادگی قابل افتتاح بوده و شامل خدمات مالی و بانکی متنوعی از قبیل کیف پول الکترونیکی، قلک، کارت شتابی و طرح‌های تسهیلاتی مختلف خواهد بود.

زی‌کارت، یک کارت بانکی متصل به شبکه شتاب است که برای دارندگان حساب دیجیتال کودک و نوجوان صادر می‌شود. این کارت در طرح‌های جذاب و مورد پسند کودکان و نوجوانان ارائه شده و همچنین با کودک چاپ می‌شود. از سوی دیگر والدین می‌توانند تراکنش‌های فرزند خود را از طریق زی‌کارت رصد و کنترل کنند.

بلوجونیور فضایی برای آموزش مسائل ساده‌ی مالی به فرزندان است تا بتوانند به مرور با پیچیدگی‌های مسائل مالی روبه‌رو شوند. بازکردن حساب و صدور کارت شخصی برای فرزندان قدم مهمی در آشنایی آن‌ها با مفهوم پول و بانک است که همراه با نظارت والدین در بلوجونیور به‌صورت رایگان امکان‌پذیر شده است. بلوجونیور محصولی از بلوبانک برای فرزندان ۷ تا ۱۴ ساله است.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات،کسب و کار

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل