با اعتراض ستاره‌شناسان؛ ماهواره اسپیس‌ایکس سیاهپوش شد!

داتیکا-شرکت “اسپیس‌ایکس” قصد دارد برای پیشگیری از اختلال در تصاویر فضایی، ماهواره‌های خود را به رنگ سیاه درآورد.

به گزارش داتیکا، به نقل از بیزینس‌اینسایدر، شرکت “اسپیس‌ایکس”(SpaceX) قصد دارد پژوهش‌های انسانی را در مورد فضا به صورت جدی پیش ببرد.اسپیس‌ایکس در میان پرتاب موشک‌ها و برنامه‌ریزی برای سکونت در مریخ، یک پروژه با محوریت زمین نیز دارد. هدف از این پروژه موسوم به “استارلینک”(Starlink)، پرتاب ۴۲ هزار ماهواره به مدار اطراف زمین است تا با کمک داده‌های این ماهواره‌ها، دستیابی به اینترنت در مناطق دورافتاده جهان نیز امکانپذیر شود. اسپیس‌ایکس در نخستین ماموریت سال ۲۰۲۰ خود، ۶۰ ماهواره را به صورت همزمان به مدار پرتاب کرد. این شرکت در حال حاضر، ۱۸۰ ماهواره در مدار دارد و برای پرتاب ماهواره‌های جدید در سال جاری برنامه‌ریزی می‌کند.

افزایش ناگهانی ماهواره‌های استارلینک، با خشم ستاره‌شناسان حرفه‌ای و تازه‌کار روبرو شده است زیرا این ماهواره‌ها، خطوط روشنی را در تصاویر نجومی به جا می‌گذارند.

“اسپیس‌ایکس” برای این مشکل، راه‌حلی دارد. این شرکت تصمیم گرفته تا نسل بعدی ماهواره‌های خود را به رنگ سیاه درآورد. “ایلان ماسک”(Elon Musk)، مدیرعامل اسپیس‌ایکس در یک توئیت قول داد که قصد ندارد مانع اکتشافات جدید شود و یا ماهیت آسمان شب را تغییر دهد.

ضمانت ماسک، تاثیری در تسکین ترس‌های جامعه ستاره‌شناسی نداشته است و آنها در یک نامه قانونی اظهار داشتند که تایید این پروژه توسط “کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا”(FCC)، به نقض قوانین محیطی منجر خواهد شد.

اعلام تصمیم اسپیس‌ایکس برای سیاه کردن ماهواره‌ها، با تعجب و واکنش متخصصان روبرو شد. “جورجیو ساوینی”(Giorgio Savini)، مدیر “رصدخانه دانشگاه لندن”(UCL Observatory) گفت: تصمیم برای سیاه کردن یک ماهواره، کاری نیست که بتوان آن را به سادگی انجام داد.

یکی از بزرگترین مشکلات سیاه کردن ماهواره، تنظیم گرما است. رنگ سیاه، گرمای خورشید را جذب می‌کند و دمای ماهواره را بالا می‌برد. سپس ماهواره با ورود به سایه زمین، خنک می‌شود. این تغییر دما در فضا، شرایط خوب و مطلوبی نخواهد بود.

اسپیس‌ایکس هنوز واکنشی نسبت به این نظرات نداشته است.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : فناوری اطلاعات،لبه دانش

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل