به بهانه ۱۴ ساله شدن ایرانسل/ انحصاری که شکست و رقابتی که شکل گرفت

داتیکا- ۱۴ سال از شروع به کار ایرانسل می‌گذرد. برندی که برای ورود به بازار، رقیبی سرسخت داشت، اما حالا خودش به رقیبی جدی و تاثیرگذار برایش تبدیل شده است.

به گزارش داتیکا، شاید نسل جدید نداند که روزگاری برای برقراری ارتباط بی‌سیم خارج از خانه با دیگران، دست بازی در انتخاب اپراتور تلفن همراه و برند موبایل وجود نداشت. ترکیب همراه‌اول و نوکیا، تا مدت‌ها انتخاب ناگزیر بسیاری از افراد بود.

سیم‌کارت‌هایی که به قیمتی گزاف فروخته می‌شدند و به نوعی کالای لوکس هم به شمار می‌رفتند و هنوز ضریب نفوذ موبایل بالا نرفته بود اما به مرور سر و کله اپراتورهای دیگری هم پیدا شد. ابتدا تالیا با ایده فروش سیم‌کارت‌های اعتباری برای خودش نامی دست‌وپا کرد اما زورش به رقیب پرتوانش نچربید و خیلی زود عرصه را ترک کرد.

ایرانسل اما روایت‌گر داستان شکست نبود و از همان ابتدا با ایده‌ها و سرمایه‌های مادی و معنوی جدیدی که با خود به همراه داشت، با استقبال عموم مردم رو به رو شد تا دیگر صحنه فقط یک بازیگر نقش اول نداشته باشد.

ایرانسل با سرمایه‌گذاری مشترک گروه MTN آفریقای جنوبی (۴۹٪) و شرکت گسترش الکترونیک ایران (۵۱٪) تاسیس شد و ۱۴ سال است که به برندی معتبر و نام آشنا تبدیل شده است.

در این مسیر پر فراز و نشیب، نام این برند همواره با تحول و نوآوری همراه بوده. به ویژه نوآوری‌هایی از جنس دیجیتال. برای مثال، ورود تکنولوژی نسل چهارم و پنجم اینترنت همراه موسوم به ۴G و ۵G ابتدا به لطف ایرانسل اتفاق افتاد.وایمکس دیگر فناوری بود که ایرانسل در آوردنش به ایران پیشگام شد.

چه بسا اگر این رقابت تنگاتنگ بین دو غول اپراتوری کشور شکل نمی‌گرفت، امروز ضرورتی هم برای چنین پیشرفت‌هایی حس نشده بود. پس مانند بسیاری از زمینه‌های دیگر، شکستن انحصار در این عرصه را هم باید به فال نیک گرفت.

ترویج و تضمین رقابت سالم، کاهش تصدی‌گری، نظارت بر تعرفه‌ها، بهبود کیفیت خدمات و حمایت از مصرف‌کنندگان از دیگر دستاوردهای حضور ایرانسل در میدان اپراتورهای تلفن همراه است.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،راهبرد

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل