ترجمه همزمان با عینک‌های آینده

اگرچه در رویداد سالانه گوگل از محصولات متعددی رونمایی شد، اما عرضه عینک ترجمه می‌تواند ارتباطات فردی به‌ویژه برای ناشنوایان را آسان کند

رویداد Google I/O سال 2022در حالی از سوی این غول فناوری برگزار شد که هر سال بسیاری از مردم سراسر دنیا، انتظار آن را می‌کشند. گوگل هر سال در این رویداد چشمگیر در میان محصولاتی که رونمایی می‌کند، معمولا یک غافلگیری یا اصطلاحا سورپرایز برای مردم ارائه می‌کند.

به گزارش داتیکا به نقل از روزنامه همشهری، گوگل امسال از عینک مجهز به تکنولوژی واقعیت افزوده(AR) رونمایی کرد که قابلیت ترجمه گفتار به متن را دارد. این عینک که از تکنولوژی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بهره می‌برد، علاوه بر کسانی که مهارت درک یک زبان دیگر را ندارند، می‌تواند به‌عنوان دستیار گفت‌وگو برای افراد ناشنوا و کم شنوا عمل کند. با این حال، گوگل از چند محصول فناورانه دیگر هم رونمایی کرد که با تعدادی از آنها آشنا می‌شوید.

عینک ترجمه
اگرچه پیش از این، تلاش‌هایی برای تولید عینک‌هایی با این ویژگی، از سوی غول‌های دیگر این حوزه ازجمله هواوی و سامسونگ صورت گرفته است، اما به‌نظر می‌رسد که گوگل با این عینک به نتیجه رسیده است. گوگل درباره جزئیات فنی این عینک اظهارنظری نکرده و در این رویداد تنها به نمایش یک ویدئو از آن اکتفا کرده است. در این ویدئو یکی از کارکنان گوگل برای آزمایش عینک، نزد تعدادی از کاربران می‌رود و از آنها می‌خواهد که عینک را به چشم شان بزنند. سپس جملاتی بیان می‌شود که کاربر دارای عینک عنوان می‌کند که می‌تواند گفته‌های او را ببیند و بخواند. در واقع در داخل عینک، ترجمه همزمان با استفاده از واقعیت افزوده نمایش داده می‌شود و فرد بدون مختل شدن دید خود می‌تواند حرف های فرد مقابل را متوجه شود. شاید کاربردی‌ترین ویژگی چنین عینکی، برقراری ارتباطات بین فردی و بهره‌مندی ناشنوایان و کم‌شنوایان باشد. به‌گفته مدیرعامل گوگل«در مسیر پیش‌رو، مرزهای پردازش کامپیوتری جدیدی را می‌بینیم که یکی از این مرزهای جالب و هیجان‌انگیز، بخش واقعیت افزوده است. ما در شرکت گوگل سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این حوزه داشته‌ایم و قصد داریم تا در آینده‌ نزدیک آن را با سایر بخش‌های این شرکت ادغام کنیم.» با این حال، گوگل موظف است که به دغدغه‌های امنیتی و حریم خصوصی کاربران، ازجمله حفاظت از داده‌های کاربران (data protection) در این مورد توجه کند.

هوش مصنوعی در گوگل مپ
آن گونه که گوگل اعلام کرده؛ به‌زودی گوگل مپ آپدیت جدیدی ارائه می‌کند که با استفاده از هوش مصنوعی، محیط اطراف به‌صورت واقعی نمایش داده می‌شود. این ویژگی به کاربران کمک می‌کند که محیط اطراف را به‌طور سه بعدی ببینند. با این ویژگی، کاربر می‌تواند یک محله، مکان تاریخی، رستوران یا مقصد سفر خود را پیش از آنکه از نزدیک آنجا را ببیند به‌صورت سه‌بعدی تجربه کند؛ درست مثل اینکه در آنجا حضور یافته است. این تکنولوژی حتی می‌تواند اطلاعات لحظه‌ای از میزان ازدحام مثلا یک مرکز خرید، رستوران یا بنای تاریخی را در اختیار کاربر قرار دهد.

اولین ساعت هوشمند گوگل
گوگل در رویداد امسال، همچنین از نخستین ساعت هوشمند خود با نام Pixel Watch هم رونمایی کرد که اگرچه به جذابیت عینک هوشمندش نیست، اما برای خود گوگل یک «اولین» محسوب می‌شود. این شرکت با اینکه قیمت این ساعت هوشمند را اعلام نکرده، اما از ارائه آن در پاییز سال‌جاری خبر داده است. آنطور که اعلام شده، این ساعت مجهز به سیستم عامل بهینه Wear است و البته از Google Wallet و Fitbit پشتیبانی می‌کند.

تبلت پیکسل
گوگل علاوه بر اینکه اعلام کرده تبلتی با نام Pixel Tablet را در سال 2023عرضه می‌کند، از بهینه‌سازی‌ 20اپلیکیشن تا زمان ارائه اندروید13در این تبلت خبر داد. اگرچه جزئیاتی از دوربین این تبلت افشا نشده، اما این تبلت مجهز به اندروید13است و می‌تواند با آیپدهای اپل مانند iPad Air رقابت کند.

هندزفری بی‌سیم
اگرچه تاکنون هندزفری‌های بی‌سیم از سوی بسیاری از شرکت‌های فناوری ارائه شده است، اما رویداد Google I/O امسال شاهد رونمایی از یک هندزفری بی‌سیم بوده که می‌تواند به‌طور پیوسته 11ساعت شارژ خود را حفظ کند. این هندزفری که با نام Pixel Buds Pro معرفی شده مجهز به تکنولوژی حذف نویز است.

گوشی‌های گوگل
شاید همیشه یکی از هیجان‌انگیزترین بخش‌های رویداد سالانه گوگل، رونمایی از گوشی‌های پیکسل این شرکت بوده است. امسال هم گوگل از 3گوشی رونمایی کرده که شاخص‌ترین آنها‌ Pixel 7 و Pixel 7Pro بود. دوربین‌های آنها با یک نوار آلومینیومی محافظت می‌شوند و پیکسل 7پرو 3لنز و پیکسل 7 دارای 2 لنز است.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

رونمایی گوگل از جما

گوگل یک مدل هوش مصنوعی متن‌باز به نام جما (Gemma) منتشر کرده است که می‌گوید با استفاده…

حقایقی جالب در مورد اینترنت

داتیکا-برنرز لی، دانشمند حوزه کامپیوتر در آزمایشگاه فیزیک ذرات ژنو سوئیس، تلاش می‌کرد راهی آسان برای دانشمندان…
آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل